سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

امیدواریم عنوان این مقاله را با لبخند بخوانید. لبخند می تواند به این معنی باشد که این مقاله را به این دلیل می خوانید که نحوه تهیه و استفاده از یک دیسک سخت پشتیبان(1) برای شما جالب و یک نیاز است، چون خاطره بدی از عدم تهیه نسخه پشتیبان از داده های باارزش خود دارید، و کمی پیشتر بخشی از آن داده های باارزش خود را از دست داده اید. با وجود این، یک دیسک پشتیبان تضمین نمی کند که دوباره هیچ گاه داده های خود را از دست ندهید، اما یک گام بلند درجهت درست است.

دیسک سخت اکسترنال(external)
 

دیسک های سخت به یک وسیله پشتیبان گیری اصلی تبدیل شده اند،زیرا مزایایی همچون سرعت بالا،ظرفیت بالا، و قیمت ذخیره پایین به ازای هرگیگابایت را فراهم می سازند. مدل های اکسترنال یک پوشش محافظ نیزدارند.درگذشته، بیشتر از دیسک های سخت اکسترنال 3.5 اینچی بهره گرفته می شد، که نام آنها به قطر دیسک های داخلی آنها اشاره دارد. اما این واحدهای نسبتاً شکننده مخصوص کامپیوترهای رومیزی در اصل برای سفر طراحی نشده اند.
امروزه،که فروش نوت بوک ها بیشتر از فروش پی سی های رومیزی شده است، صحبت ها بیشتر درباره دیسک های سخت اکسترنال پرتابل برای لپ تاپ هاست. اینها معمولاً دیسک های سخت 2.5 اینچی هستند. با آن که هر گیگابایت آنها گران قیمت تر از هر گیگابایت انواع رومیزی 3.5 اینچی تمام می شود، چند مزیت برای کسانی دارد که آنها را زیاد نقل و انتقال می دهند:کوچک هستند،و درحال حاضر در ظرفیت های بسیار بالا، شامل انواع یک ترابایتی(معادل 1000 گیگابایت) ارائه می شوند. دیسک های سخت پرتابل معمولاً تغذیه گذرگاهی(2) دارند، یعنی همچون یک دیسک سخت اکسترنال رومیزی به یک آداپتور برق جداگانه نیاز ندارند. سرانجام، چون :آنها تقریباً همیشه از پورت USB بهره می گیرند،برروی همه انواع پی سی ها یا Macها قابل استفاده هستند.

ادامه مطلب...

[ سه شنبه 89/8/25 ] [ 12:41 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
از سال 1996 که دیسکهای ذخیره اطلاعات با فرمتی به نام DVD وارد بازار شدند ، تاکنون پسوند های متعددی بر این فرمت اضافه شده که از جمله آنها می توان به پسوندهای -R,+R,-RW,+RW,+R DLاشاره کرد.
در واقع افزوده شدن این پسوند ها از زمانی آغاز شد که دیسکهای دی وی دی با قابلیت رایت کردن وارد بازار شدند.
متاسفانه بر خلاف سی دی ها ، استانداردهای متفاوتی برای ساخت یک دیسک دی وی دی وجود دارد و گوناگونی این استانداردها تا حدودی باعث سر درگمی مشتریان برای خرید دستگاهی مناسب می شود. این هفته می خواهیم این پسوند های متفاوت را برای شما رمز گشایی کنیم.
برای این منظور بد نیست ابتدا به معرفی دو اتحادیه عظیم که در زمینه دستیابی به استاندارد های پیشرفته تر با یکدیگر رقابت دارند ، بپردازیم. DVD FORUM نام اتحادیه ای شامل بیش از 200 کمپانی بزرگ است که در زمینه پیشرفت تکنولوژی دیسکهای دی وی دی همکاری دارند.
از جمله این کمپانی ها می توان به هیتاچی ،میتسوبیشی ، سونی و پایونیر اشاره کرد. این اتحادیه وظیفه ثبت استاندارد های جدیدی که از طرف شرکت های عضو ارائه می شودرا بر عهده دارد.استانداردهایی که این اتحادیه ارائه می کند همگی دارای یک علامت منفی در کنار پسوند دی وی دی هستند.از طرف دیگر DVD+RW Alliance نام اتحادیه دیگری است که در رقابت شدید با DVD FORUM است.
اعضای این اتحادیه نیز بالغ بر 200کمپانی بزرگ هستند که از جمله آنها می توان به یاماها، سونی ، DELL و hp اشاره کرد. در این میان نکته جالب حضور کمپانی سونی در هر دو اتحادیه است.
استانداردهای ارائه شده این اتحادیه همانطور که از نام آن مشخص می شود با یک علامت مثبت همراه است. در واقع می توان وجود این استانداردهای متفاوت را نتیجه رقابت این دو اتحادیه دانست که سعی دارند با وضع این استانداردها فروش محصولات جانبی مربوط را نیزانحصاری نمایند. ادامه مطلب...
[ جمعه 89/8/14 ] [ 3:47 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

در حالی که رایانه‌ها به گونه‌ای طراحی و ساخته شده‌اند تا دستگاه‌های بی‌سر و صدایی باشند و چند قطعه اصلی را خیلی بی‌سر و صدا خنک کنند، اما واقعیت این است که تمامی سیستم‌های موجود مقدار زیادی سر و صدا ایجاد می‌کنند.
هارددیسک‌ها و درایوهای نوری بر پایه سیستم چرخش پلاترها کار می‌کنند و سیلندرها مجبورند همیشه هدها را جابه‌جا کنند. این جابه‌جایی باعث ایجاد صدا در کنار کمی لرزش می‌شود.
پنکه‌های پردازنده و کارت گرافیک نیز از عوامل دیگر سر و صدای رایانه‌ها هستند. این پنکه‌ها به دلیل پره‌های متحرک، جابه‌جایی هوا و لرزش حاصل از چرخش آن‌ها منبع اصلی سر و صدا محسوب می‌شوند.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 89/1/18 ] [ 11:50 صبح ] [ ] [ نظرات () ]

خیلی از کاربران هستند که نام این برنامه را زیاد شنیده اند اما تا به حال به آن توجهی نکرده اند و خیلی راحت از کنار آن گذشته اند. نام این برنامه Dr.Watson است که شرکت Microsoft آن را در ویندوز قرار داده است. این برنامه در ویندوز XP نسبت به نسخه های قدیمی تر خود پیشرفت بسیار زیادی کرده است. بسیار کاملتر و کار آمدتر شده است. اما کار این برنامه چیست ؟
شما به وسیله این برنامه میتوانید به راحتی ریشه مشکلات بسیار جدی را که در سیستم ها اغلب باعث قفل کردن دستگاه و ... میشود ، ردیابی کنید و بعد برای رفع مشکل اقدام کنید.
هنگامی که شما برنامه Dr.Watson را اجرا کنید ، این برنامه در پس زمینه قرار می گیرد و منتظر به وجود آمدن یک مشکل در سیستم شما می ماند تا جزئیات آن را ثبت کند ( آیکن این برنامه در نوار وظیفه قرار می گیرد ). بسیاری از افراد فکر می کنند که به این برنامه در ویندوز XP نیاز پیدا نخواهند کرد چون این ویندوز نسبت به ویندوزهای قبلی خود بسیار پایدارتر و مستحکم تر است و خوب همه این موضوع را قبول دارند. اما با تمام این پایداری بازهم امکان دارد ناگهان مشکل جدی ای برای ویندوز XP نیز پیش بیاید. اگر شما در آن هنگام این برنامه را اجرا کرده باشید می توانید به راحتی مشکل را ردیابی کرده و پس از حل آن دیگر نگران به وجود آمدن چنین مشکلی نباشید. پس بهتر است همیشه به فکر باشید تا بعدا پشیمان نشوید.

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 89/1/18 ] [ 11:48 صبح ] [ ] [ نظرات () ]

حتما تا به حال راجع به کنترل یک کامپیوتر از راه دور یا همان Remote Assistance چیزهایی شنیده اید.در این روش شما از طریق برنامه Windows Messenger این ارتباط و کنترل را برقرار خواهید کرد. شما از این طریق میتوانید کنترل سیستم دوست خود را که در برنامه Windows Messenger با او در ارتباط هستید کنترل کنید و برای مثال به او در برطرف کردن مشکل احتمالی سیستمش کمک کنید و مشکل را برای او حل کنید و یا حتی برعکس عمل کنید.
حتما تا به حال راجع به کنترل یک کامپیوتر از راه دور یا همان Remote Assistance چیزهایی شنیده اید.در این روش شما از طریق برنامه Windows Messenger این ارتباط و کنترل را برقرار خواهید کرد. شما از این طریق میتوانید کنترل سیستم دوست خود را که در برنامه Windows Messenger با او در ارتباط هستید کنترل کنید و برای مثال به او در برطرف کردن مشکل احتمالی سیستمش کمک کنید و مشکل را برای او حل کنید و یا حتی برعکس عمل کنید. قابلیت Remote Assistance این امکان را برای شما فراهم می آورد که فرد دیگری را که اطلاعات بیشتری در مورد کامپیوتر دارد دعوت کنید که به سیستم شما متصل شده و صفحه نمایش سیستم شما را مشاهده کند و پیشنهاداتی را برای رفع اشکالات موجود در سیستم شما ارائه دهد یا تصحیحاتی را روی سیستم شما انجام دهد و در صورت تمایل حتی میتوانید کنترل موقت سیستم خود را در اختیار او قرار دهید تا اشکالات موجود را برطرف کند.
برای این منظور ادامه مقاله را دنبال کنید :

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 89/1/18 ] [ 11:46 صبح ] [ ] [ نظرات () ]

بررسی یک ترفند رجیستری

اگر از ویندوزی استفاده نمایید که چندین کاربر در آن تعریف شده باشد ، قطعاً با صفحه Welcome Screen Login که نمایشگر نام کاربران است آشنایی دارید . باید بدانید که در این صفحه ، تنها کاربران مجاز ویندوز مشاهده خواهد شد . اما آیا تا به حال به سایر کاربران ( پنهان ) تعریف شده ویندوز که قابل مشاهده نیستند فکر کرده اید ؟ نمونه ای از این کاربران مخفی ، مدیر سیستم یا Administrator نام دارد . اگر دقت کرده باشید ، حتماً متوجه عدم وجود نام این کاربر در صفحه Login ویندوز شده اید . بنابراین چگونه می توان وارد محیط کنترل این کاربر شد ؟ برای ورود به کاربر مدیر سیستم ، باید در صفحه Login ویندوز ، دوبار کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Delete را بفشارید تا صفحه کلاسیک ورود به ویندوز ظاهر گردد . سپس می توانید با وارد نمودن نام Administrator در قسمت " نام کاربر " و رمز عبور در قسمت Password و همچنین فشردن Enter ، وارد کاربر مدیر سیستم شوید . شاید بارها و بارها شنیده باشید که در هنگام فراموش کردن رمز عبور ، می توانید با همین روش ، به سادگی آن را بازیابی نمایید . این کار اگر چه در یک سیستم عادی و شخصی بسیار مفید می باشد و مشکلی ایجاد نمی کند ، اما در یک سیستم مهم اداری خطرات بسیار جدی را از لحاظ نفوذهای غیرمجاز به همراه خواهد داشت . بنابراین اکیداً توصیه می شود که در هنگام نصب ویندوز ، حتماً برای کاربر Admin ، رمز عبور تعیین نمایید و آن را بدون رمز عبور رها نکنید ، به این ترتیب کار را برای نفوذگران احتمالی ، بسیار مشکل تر خواهید نمود .

ادامه مطلب...

[ چهارشنبه 89/1/18 ] [ 11:43 صبح ] [ ] [ نظرات () ]

همون طور که میدانید برای تغییر پسورد در ویندوز XP، بایستی پسورد قبلی را
تایپ کرده و سپس پسورد جدید را جایگزین نمایید. شما می توانید با استفاد
از این ترفند بدون نیاز به دانستن پسورد قبلی، پسورد جدیدی را بر روی حساب
کاربری خود در ویندوز XP قرار دهید. البته به شرطی که در حساب کاربری خود
حضور داشته باشید.
بدین منظور:
ادامه مطلب...

[ شنبه 89/1/14 ] [ 1:7 عصر ] [ ] [ نظرات () ]

RAS چیست و چگونه کار می کند ؟

RAS چیست؟
سروری که خدمات دسترسی راه دور را ارائه می کند یک سرور با سیستم عامل ویندوز سرور 2003 است که برای یک میزبان راه دور امکان برقراری ارتباط با شبکه و دسترسی به منابع آنرا فراهم می کند. کنترل کننده های ناحیه یا سرور عضو مدر دسترسی تلفنی به سخت افزارهای خاص مانند مودم انالوگ، مودم ISDN یا یک وسیله ارتباطی نیاز داریم. کاربر هم برای دسترسی به شبکه باید از مودم استفاده کند. خدمات دسترسی راه دور ویندوز از فن اوری تونل زنی (tunneling) استفاده می کند. در این فن اوری ارتباط امن بین کاربر و سرور RAS برقرار می شود، پروتکل های شبکه بسته های داده را در چارچوب خاصیی قرار می دهندو اینقبل از پیکربندی RAS برای ارتباط تلفنی باید سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباط را نصب کرد. از انجا که اغلب ارتباطات تلفنی از طریق مودم انجام می شود در ادامه با نحوه نصب مودم اشنا می شوید. مودم های pnp با اتصال به سرور به صورت خودکار نصب می شوند. اگر مودم pnp در اختیار ندارید از add hardware wizard استفاده کنید تا سرور بتواند مودم را شناسایی کند. ویزارد به دنبال سخت افزار جدید می گردد، فهرست سخت افزارهایی که اخیرا به سرور متصل شده اند را مشاهده می کنید. اگر سخت افزار پیدانشد باید مراحلی را طی کنید تا بتوانید انرا نصب کنید. ابتدا باید اتصال سخت افزار جدید به سرور را تایید کنید وسپس روی next کلیک کنید. فهرستی از سخت افزارهای نصب شده روی سرور را مشاهده خواهید کرد. روی add a new hardware devices کلیک کرده و next را بزنید. در این صفحه، ویزارد می تواند بصورت خودکار به جستجوی سخت افزار بپردازد و شخصا سخت افزار را از طریق دیسک نصب می کنید. پس از مشخص کردن مسیر و نصب مودم می توانیدخدمات RAS را نصب کنید.

ادامه مطلب...

[ یکشنبه 88/11/11 ] [ 3:5 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]

کارشناسان معتقدند که برای حفظ امنیت رایانه کاربر ابزارهای دیگری نیاز است
فقط ضد ویروس کافی نیست
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که از یکی نرم افزارهای ضد ویروسی متداول بر روی رایانه شخصی خود استفاده کنید و حتی با وجود به روز رسانی اطلاعات آن، درگیر یکی از حملات اینترنتی شوید. بحثی که رایج در بین کارشناسان شبکه اینترنت بسیار این است که توانایی های هکرهای اینترنتی بسیار بالاتر از شرکت های تولید کننده نرم افزارهای امنیتی است.

در چند سال اخیر بارها شاهد بوده ایم که نرم افزارهای ضد ویروسی قادر به شناسایی کرم ها و ویروس های جدید نبوده اند و زمانی قادر به از بین بردن آنها بودند که این برنامه های مخرب، آسیب زیادی به کاربران و سازمان های دولتی و غیر و دولتی وارد کرده اند.

آنچه کارشناسان امنیت شبکه بر آن توافق دارند این است که هر چند نرم افزارهای امنیتی و ضد ویروسی رایانه های شخصی و معمولی را از بسیاری از خطرات ایمن می کنند، اما این مؤلفه امنیتی برای یک کاربر و رایانه او کافی نیست.

در حال حاضر، کاربران رایانه ای در شرایطی وارد شبکه اینترنت می شوند که تعداد نامه های الکترونیکی گول زننده و وب سایت های آلوده روز به روز در حال افزایش هستند.
ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 88/11/8 ] [ 12:56 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]

انسان در طول زندگی و به هنگام رشد بتدریج یاد میگیرد که برای سالم زیستن باید مسائل خاصی را رعایت کند و هرگاه که نکته جدیدی می آموزد سعی می کند علاوه بر دانسته های قدیم آنرا نیز رعایت کند. مسئله امنیت شبکه یا کامپیوتر نیز چنین حالتی دارد. شما باید بتدریج با آشنا شدن مسائل مختلف امنیتی همه آنها را مد نظر داشته باشید.


امنیت کامپیوتر در منزل شما یک موضوع ساده نیست که بخواهید از آن به راحتی بگذرید. موارد زیادی هست که باید به مرور زمان و کسب تجربه آنها را بیاموزید و در دستور کار خود قرار دهید. سعی خواهیم کرد در مطالبی که بتدریج ارائه میشود به مهمترین این موارد اشاره کنیم.


استفاده از آنتی ویروس

اگر یکنفر زنگ درب منزل شما را به صدا درآورد و بخواهد وارد منزل شما شود و به شما جنسی را به زور بفروشد، یا بخواهد از تلفن منزل شما استفاده کند و ... بدون شک شما بفکر فرو می روید که آیا به او چنین اجازه ای را بدهید که وارد منزل شود یا نه؟
ادامه مطلب...

[ پنج شنبه 88/11/8 ] [ 12:55 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 184
بازدید دیروز: 362
کل بازدیدها: 1191357