سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

چگونه بد سکتوری را درست کنیم؟

همچنان که از عمر هارد می گذرد، احتمال اشکال پیدا کردن آن بیشتر می شود، پس همیشه به فکر تهیه یک نسخه پشتیبان (Back up) از اطلاعات مهم خود باشید تا در صورت بروز مشکل، آنها را بازیابی کنید و سپس با خیال آسوده به فکر تعمیر هارد دیسک یا تعویض خود باشید. ضمن اینکه سیستم عامل ویندوز، نرم افزارهای کمکی برای هارد دیسک به همراه دارد که هارد کامپیوتر شما را اسکن می کند و در صورت بروز اشکال، نسبت به رفع آن اقدام می کند.

اسکن دیسک

روی My Computer دابل کلیک کنید. حال درایوی را که می خواهید عیب یابی کنید،برگزیده و سپس Properties را از منوی Fileانتخاب کنید (یا با کلیک راست بر روی درایو انتخاب شده، فرمان Properties را از منوی باز شده انتخاب کنید). سپس در پنجره احضار شده، تب Tools را انتخاب کنید و سپس دکمه Check Now را از قسمت Error Checking کلیک کنید. در این مرحله، پنجره ای گشوده می شود که در آن برای مطلع شدن از وجود بدسکتور بر روی پارتیشن (درایو ) مورد نظر و رفع اشکالات مربوط به این موضوع (در صورت وجود بدسکتور)، می بایست گزینه Scan for and attempt recovery of bad sectors را تیک بزنید. در انتها نیز بر روی دکمه Restart کلیک کنید. اکنون سلامت هارد دیسک شما چک می شود. توجه داشته باشید که در صورت وجود بدسکتور (به هر تعداد ) در پارتیشن مورد بررسی، سیستم به شما اطلاعات لازم را داده و سپس این سکتورها توسط برنامه علامت زده می شوند تا از این پس فایل و داده ای بر روی این قسمت ها ذخیره نشوند. بنابراین در واقع، امکان حذف بدسکتور توسط سیستم عامل وجود ندارد، زیرا بدسکتور یک نقص فیزیکی در هارد دیسک است. اما با اعمال روش هایی نظیر آنچه عرض شد و همچنین با فرمت کردن کامل هارد دیسک، می توان بدسکتورها را به طوری از گردونه خارج ساخت که دیگر در محاسبات و ذخیره داده ها، لحاظ نگردند و کلاً نادیده گرفته شوند. همچنین به عنوان یک نکته تکمیلی، لازم به ذکر است، وقتی فایلی را بر روی هارد دیسک خود ذخیره می کنید، ویندوز سعی می کند این فایل را در اولین محل خالی بر روی هارد که پیدا می کند، ذخیره کند. ضمن اینکه وقتی یک فایل را از روی هارد خود پاک می کنید، یا اصطلاحاً آن را Delete می کنید، یک جای خالی در بین فایل های دیگر باقی می ماند. حال فرض کنید یک برنامه حجیم را بخواهید نصب کنید.

در این حالت ابتدا فضاهای خالی را که در نتیجه پاک شدن فایل های دیگر بوجود آمده است، پر می شوند. بنابراین برنامه ای که نصب کرده اید، در چندین قسمت متفاوت از هارد دیسک ذخیره شده است. اکنون خود حدس بزنید که سیستم شما برای اجرای برنامه، چه مکافاتی باید تحمل کند، این وضعیت می تواند در مواقعی تا درصد بسیار قابل توجهی، سیستم شما را کند نماید که همین موضوع نیز علاوه بر کندی عملکرد سیستم، سبب افزایش کارکرد هارد دیسک شده و می تواند مستقیماً بر فرسودگی و ایجاد اشکالات فیزیکی در دراز مدت موثر باشد. از این جهت همواره توصیه می شود که هارد دیسک خود را ماهی یک بار حتماً اسکن دیسک و سپس تفریق زدایی نمایید تا مشکلات شما در رابطه با این سخت افزار مهم و حیاتی در سیستم، به حداقل برسد.

تفریق زدایی

ویندوز برای حل این مشکل، یک نرم افزار به نام Disk defragmenter دارد که در هر ویندوزی قابل دسترسی است. مایکروسافت توصیه کرده است که هر چند وقت یکبار از این برنامه برای مرتب کردن هارد دیسک خود استفاده کنید، ولی این عمل بار زیادی را به هارد دیسک وارد می کند و برای طول عمر بیشتر هارد دیسک بهتر است در این کار زیاده روی نکنید (در یک کلام عدم استفاده از آن به نفع سیستم شما نیست و ضمناً استفاده مکرر از آن نیز برای سیستم مضر است و همانطور که عرض شد، برای یک سیستم متعارف، ماهی یکبار کافی است). ضمناً اگر ویندوز را تازه نصب کرده اید و از اشخاصی نیستید که مرتباً برنامه های مختلف را عزل و نصب می کنند، تا دو ماه اول یا حتی بیشتر، احتیاج به این عمل حداقل برای پارتیشنی که ویندوز در آن نصب شده است، ندارید.
برای دسترسی به این ابزار، درهمان تب Tools، در قسمت Defragmentation، گزینه Defragment Now را انتخاب و سپس در پنجره احضار شده، پارتیشن یا پارتیش های مورد نظر خود را برگزینید.

آیا نرم افزار دیگری هم وجود دارد؟

البته برنامه های دیگری وجود دارند ک سریعتر این کار را انجام می دهند، ولی معمولاً مجانی نیستند (یعنی جزء ضمائم ویندوز نیستید) و باید آنها را خریداری کنید. یکی از این برنامه ها، Norton Speed Disk است که قسمتی از برنامه Norton System Work است. یک برنامه دیگر، نرم افزار Disk Keeper است که توسط کمپانی Executer software عرضه شده است. هر دوی این برنامه ها، سریعتر از برنامه استاندارد ویندوز عمل می کنند که Disk Keeper البته سریعترین است.

قسمت امتیازدهی ویستا را هک کنید (Windows Experience Index)

ویستا با توجه به سخت افزارهای نصب شده در سیستم، به آن امتیاز می دهد که هر چه این امتیاز بالاتر باشد، نشانگر آن است که سیستم مورد نظر برای اجرای ویستا شرایط لازم را دارد و سیستمی قوی محسوب می شود. ضمن اینکه نتایج قسمت امتیازدهی ویستا، در یک فایل XML ذخیره می شود و شما می توانید با دستکاری در آن، به راحتی امتیاز سیستم خود را به طور غیر واقعی بالا ببرید.
حتماً شما هم خوشتان نمی آید که یکی از دوستانتان به این قسمت مراجعه کند و امتیاز کم 2/1 را ببیند. پس همراه ما باشید تا قدرت سیستم را به بالاترین حد آن یعنی 9/9 افزایش دهیم!
ابتدا مسیر زیر را دنبال کنید:
C:\ Windows\Performance\WinSAT\DataStore
حال بر روی فایل XML موجود در پوشه کلیک راست کرده و گزینه Edit را انتخاب کنید تا امکان دستکاری در Source فایل مورد نظر فراهم شود. بعد از انتخاب گزینه Edit، یک فایل متنی باز شده که حاوی Source فایل مورد نظر است. در خط اول فایل مذکور، به دنبال عبارت WinSPR بگردید. همانگونه که مشاهده می کنید، عبارات بعد از WinSPR، نشان دهنده امتیاز فعلی سیستم شما می باشند که می توانید آنها را به دلخواه خود تغییر دهید.

البته بیشترین مقدار امتیازی که می توانید وارد کنید، عدد 9/9 است. بعد از اعمال تغییرات، فایل مورد نظر را ذخیره کنید و سپس دوباره به قسمت امتیازدهی مراجعه کنید. خواهید دید سیستم ضعیفتان هم اکنون به یک ابر کامپیوتر تبدیل شده است.

حل مشکل عدم پاسخگویی سریع صفحه کلید در ویستا

پاسخگویی کند صفحه کلید به ضربات وارد از سوی شما، یکی از مشکلاتی است که در برخی مواقع بعد از نصب ویستا برایتان پیش خواهد آمد. این مشکل با نام تنظیمات درایور i8042 شناخته می شود (i8042 درایوری است که پورت PS/2 را کنترل می کند). در مواقعی در طول فرآیند نصب شدن، بارگیری این درایور به خوبی اعمال نشده و به همین دلیل باعث پاسخگویی نامناسب صفحه کلید خواهد شد و در نهایت باعث بروز مشکل هنگام تایپ می شود. البته برطرف کردن این مشکل آسان است و کافی است تغییرات زیر را در رجیستری انجام دهید و سیستم را از نو راه اندازی کنید.
رجیستری را باز کرده و به آدرس زیر بروید:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\i8042prt\Parameters
برای اطمینان بیشتر و جلوگیری از مشکلات احتمالی،روی Parameters کلیک راست کرده و گزینه Export را انتخاب کنید و سپس فایل پشتیبان ایجاد شده را در مکان قابل دسترسی (مثلاً دسکتاپ) ذخیره کنید. حال در سمت راست صفحه، به دنبال گزینه PollStatusIterations بگردید.

و اگر وجود نداشت، خودتان یک مقدار DWORD با همین نام بسازید و مقدار آن را برابر با 1 قرار داده، رجیستری را بسته و سیستم را از نو راه اندازی کنید.

دقت کنید هنگام نامگذاری در کلمه سوم، یعنی Iterations، از حرف بزرگ I (آی-i) استفاده شده یا نه L. قابل ذکر است این مشکل تنها با صفحه کلیدهای که از پورت PS/2 که درایور i8042 را استفاده می کنند، به وجود می آید و ضمناً در مورد صفحه کلیدهای USB و Wireless که به وسیله یک آداپتور PS/2 به کامپیوتر متصل شده اند نیز صدق می کند.

افزایش سرعت خاموش شدن ویستا

هر چه برنامه های نصب شده روی ویندوز بیشتر باشد، به همان اندازه هم عمل خاموش شدن ویندوز (Shutdown) کندتر می شود. این مورد خصوصاً در مورد نرم افزارهایی که سرویس خاصی را روی ویندوزنصب می کنند و همزمان با شروع ویندوز، آنها هم فعال می شوند و یا در مورد نرم افزارهایی که هنگام خروج ویندوز، به کندی عمل می کنند، بیشتر صدق می کند.
اما برای اینکه عمل خاموش شدن در ویستا سریع تر انجام شود. باید رجیستری خود را باز کرده و به این آدرس بروید:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control
در پنجره سمت راست، شما باید مقداری با نام WaitToKillServiceTimeout با مقدار 20000 را مشاهده کنید که در اینجا مقدار 20000 نشان دهنده 20 ثانیه می باشد. شما این مقدار را به 5000 تغییر دهید که نشانگر زمان انتظار 5 ثانیه ای است. دقت داشته باشید که مقدار کمتری را وارد نکنید، زیرا این عمل ممکن است به عملکرد برنامه های شما آسیب برساند.
منبع: ماهنامه دانش و کامپیوتر، شماره ی


[ سه شنبه 92/2/3 ] [ 2:44 عصر ] [ امیر محتشم ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 97
بازدید دیروز: 159
کل بازدیدها: 1194758