سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

شما نباید به مرورگری که از قبل بر روی سیستم عامل نصب شده (مثل اینترنت اکسپلورر در ویندوز یا Safari در مکینتاش)بسنده کنید.ما در این مقاله به تشریح سایر گزینه هایی که در اختیار شما قرار دارد.می پردازیم .در این مقاله ما به سه تا از رایج ترین مرورگرهای وب اشاره می کنیم و به تشریح برخی از گزینه های کم تر شناخته شده آن ها می پردازیم.
ممکن است شما بر اساس ظاهر،امکانات یا عملکرد ،جذب یک مرورگر متفاوت شده باشید.حتی اگر هنوز اصرار دارید به مرورگر فعلی تان وفادار بمانید ممکن است بخواهید آن را به یک نسخه جدید ارتقا دهید.
تمام مرورگرهای مدرن دارای یک اینترفیس tabbedوbookmarking یا ویژگی Favorites هستند.اغلب آن ها با pop-upیا AD blocking عرضه می شوند.هر چند ،برخی ازآن ها ویژگی های بیش تری مثل spell checking , private mode browsing ،همزمان سازی تنظیمات مرور با یک PC با یکپارچه گی با شبکه های اجتماعی نیز ارائه می نمایند.در عین حال ،تعداد و نوع extension ها یا add-on ها در هر مرورگری متفاوت است.علاوه بر این پشتیبانی از مرورگرها نیز متفاوت است.به عنوان مثال Internet explorerفقط در ویندوز قابل استفاده است.به عنوان مثال اگر شما یک کامپیوتر Apple یا لینوکس داشته باشید ممکن است مرورگری بخواهید که بر روی کامپیوترهای تان نصب شود.

Internet Explorer 9
 

در زمان نگارش این مقاله ،نسخه بتای IE9 منتشر شده است که بر روی سایت مایکروسافت در دسترس عموم قرار دارد.
مثل سایر مرورگرهای رایج ،IE 9 برای این که بهترین شکل ممکن صفحات وب را نمایش دهد،بهینه سازی شده است.همان گونه که شکل (1)نشان می دهد،شما به طور پیش فرض هیچ نوار ابزار یا منویی مشاهده نمی کنید.حتی نوار وضعیتی که در انتهای صفحه قرار داشت،پنهان شده است.شما هنوز هم می توانید از دکمه Start که در بالا و در سمت راست صفحه قرار گرفته به Favorites,feedsو history دسترسی پیدا کنید.همچنین در این جا شما دکمه Tools را که از طریق آن می توانید به سایر تنظیمات و ویژگی های مرورگر دست پیدا کنید می بینید.

شما کماکان ویژگی های نسخه های قبلی IEنظیر ،Pop-up Blocker, InPrivate browsing که به شما اجازه می دهد بدون برجای گذشتن سابقه (History)وب را مرور کنید،InPrivate filtering به منظور حفظ حریم خصوصی ،و SmartScreen Filter برای محافظت در برابر phishing را پیدا می کنید.
شما همچنین تعدادی ویژگی جدید مشاهده می کنید.download manager به شما اجازه می دهد دانلود ها را مشاهده ،متوقف یا از نو راه اندازی کنید.وقتی اتصال اینترنتی شما قطع می شود دیگر نیازی به آغاز مجدد دانلود نیست زیرا به طور اتوماتیک بازیابی می شود.

دو اشکالی که من در IE 9 دیدم این است که شما نمی توانید تمام کلمه های عبور ذخیره شده توسط مرورگر را ببینید و این مرورگر spell checker ندارد. FireFox و Chrome از این دو ویژگی که واقعا به شکلی ساده ارائه می شود، برخوردار هستند.
در عین حال به خاطر داشته باشید که IE نمی تواند بر روی کامپیوترهای Apple یا لینوکس (وWindows XP)نصب شود زیرا این یک محصول مایکروسافت است. فقط ویندوز ویستا SP2 و ویندوز 7 از IE 9 پشتیبانی می کنند.

FireFox 4
 

در زمان نگارش این مقاله مرورگر Firefox3.6 موزیلا نسخه فعال و پایدار آن است.هر چند ما نسخه بتا firefox4 را اجرا می کنیم.
همان گونه که در شکل 2 مشاهده می کنید،firefox4 در مقایسه با IE 9 یا Chrome 7 صفحات وب اندکی کوچک تر نشان می دهد.مثل بسیاری از مرورگرهای مدرن ،منوی نوار ابزار پنهان شده است اما قرار گرفتن دکمه منوی Firefox در بالا و سمت چپ امکان ایجاد یک نوار ابزار بزرگ تر را فراهم نموده است.
فایرفاکس تمام عملکرد های اصلی یک مرورگر مدرن را به علاوه چند عملکرد دیگر فراهم می کند.spell checker گنجانده شده در آن می تواند بسیار ارزشمند باشد.وقتی در صفحات وب در هر جعبه یا فیلد چیزی را تایپ کنید،اسپل آن چک می شود.هر کلمه غلط با خط قرمزی که زیر آن کشیده شده نشان داده می شود .شما به راحتی می توانید بر روی آن کلمه کلیک راست کنید تا پیشنهاد های spelling برای آن کلمه را مشاهده نمائید.
در فایر فاکس ،شما می توانید تمام کلمه های عبور ذخیره شده توسط مرورگر را مشاهده کنید که این ویژگی در صورت فراموش کردن جزئیات مربوط به log in بسیار مفید بود.
شما حتی می توانید کلمه های عبور را با یک کلمه عبور master محافظت کنید و از دسترس یا دید سایرین دور نگه دارید.فایرفاکس نیز مثل chrome دارای یک ویژگی همزمان سازی است و بنابراین favorites.preferences شما در تمام کامپیوترها یکسان خواهد بود .یک ویژگی منحصر به فرد در Firefox 4 توانایی گرفتن screen shot از صفحات وب از طریق آیکونی که در گوشه پایین و سمت راستFirefox قرار دارد است.این ویژگی می تواند در برخی موارد بسیار مفید واقع شود خصوصا به دلیل این که می تواند کل صفحه را capture کند نه فقط بخش قابل مشاهده آن را.
ما همچنین چند چیز پیدا کردیم که می تواند در Firefox4 ارتقا پیدا کند.به عنوان مثال وقتی شما یک صفحه وب را باز می کنید خیلی خوب است اگر این کار بتواند صفحه خانگی شما را لود کند یا چیزی به غیر از یک صفحه خالی را نمایش دهد.علاوه بر این وقتی شما مرورگر را باز می کنید نمی توانید چند homepage را برای نمایش در برگه ها تعریف کنید؛هم IE و هم chrome این عملکرد را ارائه می کنند.
فایرفاکس به شما اجازه می دهد از طریق نوار ابزار به جست وجو بپردازید اما اگر به جای کلیک در یک جعبه جست و جو مجزا جست و جو در داخل نوار آدرس گنجانده می شد خیلی بهتر بود.
مدیر دانلود یا download manager به شما اجازه می دهد دانلودها را متوقف کنید اما بعد از اتصال مجدد ،دانلود را به طور اتوماتیک بازیابی نمی کند.
موزیلا به عنوان یک سازمان مبتنی بر کد منبع باز،علاوه بر ویندوز ،مرورگر های خود را برای Mac OS X,Linux نیز ارائه می کند.

chrome 7
 

دوباره باید تکرار کنیم که ما به جای نسخه فعلی ،از نسخه بتا chrome 7 استفاده می کنیم.
همان گونه که در شکل (3)نشان داده شده است ،اینترفیس chrome 7درست مثل IE 9(یا حتی بیش تر از آن)streamlined است.این مرورگر مثل فایرفاکس برگه ها را در بالای نوار آدرس "پشته "کرده است اما برخلاف فایر فاکس و IE فضا را هدر نمی دهد.
chrome همچنین عملکرد های سنتی مرورگر های وب و چیزهای دیگری را در اختیار شما قرار می دهد.عامل اصلی تفاوت آن با سایر مرورگرها نوار /جست و جو است که درست همزمان با تایپ شما نتایج real-time پیشنهادی یا پیش بینی کننده ای را به شما عرضه می کند؛ درست مثل کاری که Google.comانجام می دهد.اگرچه chrome توسط گوگل توسعه داده شده است شما در صورت تمایل می توانید یک جست و جوگر دیگر را انتخاب کنید.
chrome شامل spell checking و ویژگی synchronization که در فایرفاکس هم پیدا می کنید اما در IE وجود ندارد.البته من در chrome 7 چند اشکال نیز مشاهده کردم.شما می توانید تمام کلمه های عبور ذخیره شده را مشاهده کنید اما برخلاف فایرفاکس آن ها توسط هیچ نوع کلمه عبور Master ی محافظت نمی شوند .برگه های جدید به homepage شما باز نمی شوند؛شما لیستی از سایت هایی که بیش از بقیه بازدید کرده اید و برگه هایی که اخیرا بسته اند مشاهده می کنید.اگر چه chrome شامل یک download manager شبیه دو مرورگر دیگر است،بعد از اتصال مجدد نمی تواند به طور اتوماتیک دانلود را بازیابی کند.chrome در ویندوز ،Mac OS XوLinuxقابل استفاده است.

مرورگر های بیش تر
 

ما در این مقاله سه مرورگر عمده یعنی IE,Firefoxوchrome را بررسی کردیم .اما قبل از انتخاب ،مرورگر های دیگری هم وجود دارد که شاید بخواهید نگاهی به آن ها بکنید :
Safair:این مرورگر برای عاشقان Apple عالی است اما برای استفاده در ویندوز نیز در دسترس قرار دارد.
Opera:دسترسی راه دور و به اشتراک گذاری فایل را علاوه بر bookmarking و تنظیم synchronization ارائه می کند.
Opera فقط مخصوص کامپیوترهای ویندوز،مکینتاش و لینوکس نیست بلکه بر روی بسیاری از گوشی های تلفن های همراه مثل BlackBerry,iphone/iphod/iphad,Windwos Mobile و Android نیز قابل استفاده است.شما همچنین می توانید مرورگر آن را در Nintendo DSIوWii نیز پیدا کنید.
Flock:جدیدترین نسخه آن (x.3)براساس Google Chromium منتشر شده و بر روی ویندوز اجرا می شود.این مرور گر شامل پیشرفت هایی در کارآیی و عملکردها است و به شما اجازه می دهد مستقیما از طریق نوار کناری مرورگر ،Facebook,Twitter,You Tubeو Flicker را مشاهده و مطالب تان را به آن ها پست کنید.این ویژگی برای افرادی که شبکه های اجتماعی اعتیاد دارند عالی است.نسخه قدیمی تر ،که براساس مرورگر موزیلا منتشر شده بود ویژگی های بیش تری دارد و برای Mac OS X و لینوکس نیز قابل استفاده است.
Lunascape:این مرورگری است که فقط بر روی ویندوز اجرا می شود و برای حداکثر سازگاری با صفحات وب از سه موتور رندرینگ: (Trident(IE), Gecko (Firefoxو Webkit(chrome and afari)استفاده می کند.
Dolphin:یک مرورگر متفاوت و منحصر به فرد برای ویندوز که دارای ویژگی مثل مدیاپلیر،واژه پرداز،ویرایش گر عکس و خیلی چیز های دیگری است.

منبع: بزرگراه رایانه - شماره 138.


[ پنج شنبه 91/1/31 ] [ 3:1 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 1022
کل بازدیدها: 1190818