سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

حال که بسیاری از کاربران بر روی کامپیوترهای خود ویندوز 7 را نصب کرده اند، و آن را با روش های معمول به سلیقه ی خود در آورده اند، فکر ترفندهای جالبی می افتند که در این سیستم عامل جدید می توان به کار بست. در زیر چند ترفند جالب و چند خصوصیت کمتر شناخته شده ویندوز 7 معرفی شده است.

منوی کلیک ــ راست جامع تر
 

کاربران کار کشته ویستا می دانند که زدن کلید Shift به هنگامی که روی یک پوشه یا برنامه کلیک ــ راست می کنید یک منوی بافتی جامع تری از گزینه ها، مانند اجرای برنامه با دستور مدیر(Run as Administrator)را به نمایش در می آورد. در ویندوز 7، این منو امکانات بیشتری دارد. مثلاً اگر کلید Shift را نگه دارید و همزمان روی یک برنامه کلیک ــ راست کنید حالا گزینه ی اجرای برنامه با دستور یک کاربر متفاوت(Run as different user) روی سیستم را نیز خواهد دید.
اگر روی این گزینه کلیک کنید پیام ورود به حساب جدید با تایپ یک گذرواژه و یک نام کاربری به نمایش درخواهد آمد.
اما یک گزینه ی جدید به نام «Restore Previous Versions» نیز وجود دارد. این گزینه موارد پیشین فایل یا پوشه ای را می یابد که ممکن است در یک نقطه ی بازگردانی(Restore Point) یا در یک نسخه ی پشتیبان سیستم موجود باشد. این گزینه برای پوشه ها خوب کار می کند. یک پنجره به نمایش درمی آید و یک منو از گزینه های مربوط به نقطه های بازگردانی ساخته شده در روزهای اخیر یا دورتر را نشان می دهد.

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

ما این خصوصیت را روی پوشه ی My Pictures خود آزمایش کردیم و واقعاً نسخه های چند ماه پیش این پوشه را یافتیم. یک مورد را در پنجره ی Results که می خواهید بازگردانی کنید انتخاب کنید و روی فرمان Open برای بازکردن مورد قدیمی آن پوشه کلیک کنید، برای بازگردانی پوشه تحت یک نام متفاوت روی Copy کلیک کنید؛ یا Restore را انتخاب کنید، که نسخه ی قدیمی را جایگزین نسخه ی کنونی خواهد کرد. در ضمن، گزینه ی Previous Versions به شکل یک برگه ی جدید در پنجره ی Properties نیز حاضر است که از طریق منوی کلیک ــ راست یک برنامه، پوشه، یا فایل قابل دستیابی است.

یک ترفند منوی بافتی دیگر که ذکر آن خالی از فایده نیست از Taskbar بهره می گیرد. به طور پیش فرض، کلیک ــ راست روی موارد واقع در Taskbar منوی Jump List را به نمایش در می آورد. اما اگر کلید Shift را همزمان با کلیک ــ راست روی یک آیکن نگه دارید، منوی بافتی قدیمی به نمایش درخواهد آمد.

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

باز کردن پنجره های جدید یک برنامه
 

در نگارش های پیشین ویندوز، اگر روی یک آیکن Quick Launch، مثلاً آیکن برنامه ی Word یا برنامه ی مرورگر کلیک کنید، یک پنجره ی جدید از برنامه باز می شود، حتی اگر پیشتر در جایی دیگر از تاسک بار باز شده باشد. تاسک بار جدید ترکیبی از وظایف Quick Launch قدیمی و وظایف تاسک بار را برعهده دارد. اگر روی آیکن یک برنامه کلیک کنید، پنجره ی موجود برنامه را به نمایش در می آورد و یا ریزنقش های (thumbnail) همه ی موارد باز برنامه را نشان می دهد تا از میان آنها یکی را انتخاب کنید. اما یک پنجره ی جدید از برنامه را چگونه می توان باز کرد؟ کافی است به هنگامی که روی آیکن یک برنامه کلیک ــ چپ می کنید کلید Shift را نگه دارید تا پنجره ی جدیدی از برنامه باز شود. همچنین از دکمه ی وسط موش (یا چرخ اسکرول) می توانید برای باز کردن یک پنجره ی جدید از یک برنامه بهره بگیرید. در لپ تاپ هایی که دکمه ی وسط ندارند، کلیک کردن همزمان دکمه های چپ و راست معمولاً کار می کند.

بهینه سازی LCD
 

ویندوز 7 یک برنامه ی توکار برای برپاسازی واضح کننده ی فونت ClearType دارد تا متن روی صفحه نمایش خوش خط تر و خواناتر شود. بر روی LCDهایی که روی رزولوشن بومی خود میزان نشده اند، این تنظیم ها می تواند به کاستن از کج و کولگی لبه های فونت کمک کند. برای دستیابی این برنامه، ClearType را در کادر جستجوی منوی Start تایپ کنید. در پنجره ای که به نمایش در می آید می توانید ClearType را فعال یا غیرفعال کنید.
اگر روی Next کلیک کنید، یک رشته آزمایش و گزینه برای بهتر کردن تنظیم ها در اختیارتان قرار خواهد گرفت. این برنامه به شما می گوید که آیا صفحه نمایش روی رزولوشن بومی تنظیم شده است یا نه.
کاربران ویندوز اکس پی و ویستا این امکانات را از طریق برنامه ی ClearType Tuner PowerToy که در اصل برای ویندوز اکس پی ساخته شده است می توانند به دست بیاورند. این برنامه را از سایت وب مایکروسافت می توانید دریافت کنید:
http://www.microsoft.com/typography/
ClearTypePowerToy.mspx

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

بهینه سازی گزینه های رفع اشکال
 

یکی از امکانات جالب و جدید ویندوز 7 یک مرکز جامع Troubleshooting است. اما در اینجا امکاناتی بیش از آنچه به چشم بیاید وجود دارد. Troubleshooting را در Control Panel باز کنید، یا troubleshooting را در کادر جستجوی منوی Start تایپ کنید.
نخستین باری که این برنامه را به اجرا درآورید ممکن است از شما خواسته شود که امکانات رفع اشکال را روزآمد کنید. اگر قبول کنید، Troubleshooting به سایت وب مایکروسافت وصل می شود تا فهرستی از برنامه های روزآمد شده را دریافت کند. حال، روی View All در بخش task کلیک کنید. فهرست برنامه های رفع اشکال حالا شامل موارد نصب شده بر روی سیستم شما (با برچسب «Local» در ستون سوم) و موارد موجود در کتابخانه ی روی خطی(online) مایکروسافت است.
اگر مکان نمای موش را روی هریک از این برنامه ها ببرید توضیحی از آنچه برنامه می تواند اشکال یابی کند به نمایش در می آید. اگر روی هرکدام از موارد روی خطی کلیک کنید، آن مورد دریافت خواهد شد و به اجرا در خواهد آمد.

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

God Mode
 

یکی از ترفندهایی که کاربران ویندوز 7 کشف کرده اند به God Mode شهرت یافته است. در اصل، پوشه ای است که همه ی تنظیم ها و برنامه های Control Panel را در یک جا گردآوری می کند. ما این ترفند را روی یک سیستم 32 بیتی ویندوز 7 بدون هیچ مسئله ای به اجرا درآوردیم. بعضی از کسانی که این ترفند را روی نگارش های قدیمی تر ویندوز به اجرا درآورده اند با هنگ شدن سیستم برخورد کرده اند.
روی یک ناحیه آزاد دسک تاپ کلیک ــ راست کنید و یک پوشه جدید بسازید. نام زیر را به این پوشه بدهید:
God Mode:{ED7BA470-8E54-465E-825C-
99712043E01c}

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

هرگاه روی این پوشه کلیک کنید، باید به طور خودکار آیکن خود را تغییر بدهد.
با آن که اکثر کسانی که این ترفند را در وب انتشار داده اند پیشوند «GodMode» را برای نام فایل اختیار کرده اند، برای این که کار کند حتماً نباید این پیشوند باشد. هر پیشوند اختیاری دیگری کار خواهد کرد، فقط باید یک نقطه بین آن و بخش آکلاددار وجود داشته باشد.
هرگاه این پوشه ی جدید را باز کنید، یک پنجره Explorer خواهید دید که فهرست همه ی برنامه های Control Panel را به نمایش در می آورد. اساساً، کل کاری که این پوشه انجام می دهد گردآوری همه ی برنامه های تحت Control Panel در یک جا است. به این ترتیب، در اول فهرست باید Action Center را با 15 برنامه ی مجزا، و در پایین فهرست باید Windows Update را با دو برنامه و میان بر مجزا ببینید. اگر روی هر مورد کلیک کنید آن مورد به اجرا در خواهد آمد.

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

تنظیم منوی انتخاب سیستم عامل
 

کسانی که با چند پارتیشن و سیستم عامل کار می کنند دوست دارند روش بوت را به سلیقه خود تغییر بدهند. در ویندوز 7، روی Computer در منوی Start کلیک ــ راست کنید و Properties را باز کنید. در منوی واقع در ستون چپ، گزینه Advanced System Settings را انتخاب کنید.
در پنجره بعدی تحت Startup and Recovery در برگه Advanced روی Settings کلیک کنید. دو گزینه مهم برای سیستم هایی که چند سیستم عامل دارند خواهید دید. اولی، منویی است که به شما امکان می دهد که سیستم عامل پیش فرضی را مشخص کنید که سیستم در زمانی آن را به اجرا در خواهد آورد که فرصت دیدن منوی انتخاب زمان راه اندازی سیستم را از دست داده باشید. منوی دوم به شما امکان می دهد که مدتی را میزان کنید که منوی انتخاب سیستم عامل در زمان راه اندازی و پیش از بار کردن سیستم عامل پیش فرض به نمایش در می آید.
حتی اگر یک سیستم چندبوتی نداشته باشید، گزینه ای را می توانید تنظیم کنید که در همین پنجره برای میزان کردن اندازه تأخیر بازسازی سیستم در زمان هایی است که ویندوز پس از یک ضربه یا خاموش سازی ناقص از نو بوت می کند.

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

یک ترفند رجیستری
 

آیا می خواهید میان برهای روی دسک تاپ را پاکسازی، و آن را خلوت کنید؟ یک کلید در رجیستری وجود دارد که همه آیکن های روی دسک تاپ را خاموش خواهد کرد. به کلید زیر بروید:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer
یک DWORD جدید بسازید و آن را NoDesktop بنامید. مقدار 1 را به value آن بدهید. برای این که این تغییر مؤثر واقع بشود کامپیوتر را باز راه اندازی کنید، و توجه داشته باشید که دیگر نخواهید توانست که به منوی کلیک -راست در دسک تاپ دسترسی پیدا کنید.

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

یک مجموعه ی جالب از ترفندهای ویندوز 7

منبع: ریزپردازنده، شماره 191.


[ یکشنبه 90/3/22 ] [ 2:16 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 75
بازدید دیروز: 187
کل بازدیدها: 1191756