سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

در خلال چند سال اخیر ظرفیت و کیفیت بالایDVD ها چنان دنیای دیسک ها را تسخیر کرده که کم کم به نظر می رسد بدون داشتن دستگاه های پخش کننده یا ضبط DVD نمی توان از خیلی برنامه ها سود برد. البته دستگاه های ضبط DVD نیز با قابلیت های جالبشان، توجه زیادی را به خود معطوف کرده به طوری که دیگر لازم نیست نگران از دست دادن برنامه های تلویزیونی دلخواه خود باشید و کافی است با تنظیم زمان پخش برنامه در دستگاه، برنامه ها را به صورت خودکار ضبط کنید. به طور کلی عملکرد هر دستگاه DVD Recorder شبیه دستگاه های ضبط و پخش ویدئویی قدیمی یا همان VCRها است با این تفاوت که برای ضبط برنامه های تلویزیونی یا پخش فیلم ها به جای نوار ویدئویی، یک حلقه دیسک DVD در آن ها قرار می گیرد اما علاوه بر کیفیت بسیار بالای DVD به راحتی و با سرعت می توان در منوها و بخش های مختلف فیلم یا برنامه ضبط شده، جلو و عقب رفته و قسمت مورد علاقه را مشاهده کرد.
به دلیل آنکه قابلیت ها و ویژگی های چنین دستگاه هایی متفاوت است، بد نیست در مورد این امکانات اطلاعاتی داشته باشیم تا هنگام مراجعه به فروشگاه ها و شنیدن اصطلاحات عجیب و غریب و بعضاً ناآشنا، سر در گم و گیج نشویم.
زمانی که قصد خرید یک دستگاه DVD Recorder دارید، لازم است به دو مورد دقت کافی داشته باشید. اولین نکته اینکه دستگاه مورد نظر واحد Tuner یا تنظیم کننده دارد یا خیر؟ طبق قانون «کمیته ارتباطات فدرال» یا FCC در ایالات متحده، نسل جدید دستگاه های ضبط باید از تیونر دیجیتالی ATSC برخوردار باشند. از آنجایی که معمولاً تیونرهای دیجیتالی، روی قیمت دستگاه هم تأثیر دارند، بسیاری از شرکت های سازنده این گونه ادوات، دستگاه های خود را به دو صورت با و بدون تیونر عرضه می کنند. البته هنوز در کشور ما و بسیاری از نقاط جهان، دستگاه هایی با تیونرهای غیر دیجیتال نیز فروخته می شوند.
نکته مهم بعدی این است که تمام دستگاه های پخش از همه فرمت ها پشتیبانی نمی کنند. به یاد داشته باشید که DVD Recorderها درگیر رقابت های موجود در دنیای DVD Writerها نیستند و تنها برخی از آن ها هر 5 فرمت رایت شامل DVD-RAM, DVD+R/RW, DVD-R/RW را پشتیبانی کرده و تعداد زیادی این قابلیت را ندارند. دستگاه های معمولی (مخصوصاً انواع ارزان قیمت) تنها فرمت های DVD+R/RWیا DVD-R/RW را پخش می کنند، برخی دستگاه ها از DVD-R/RWو DVD-RAM پشتیبانی کرده و تعداد زیادی هم فرمت های DVD-RAMو DVD-R/R , DVD+R پوشش می دهند. در این میان اگر دستگاه تان از دیسک های Double-layerیا Dual-layer پشتیبانی کند، مجبور نخواهید بود برای ضبط یک فیلم با کیفیت بالا حدود دو ساعت وقت صرف کنید.
حال چنانچه DVD هایی را که رایت می کنید تنها روی همان دستگاه می بینید، پشتیبانی از فرمت های مختلف، نکته مهمی نیست و می توانید به قابلیت های دیگر دستگاه بپردازید ولی اگر می خواهید آن ها را در دستگاه های مختلف اجرا نمایید، به دستگاه گران قیمت تری نیاز خواهید داشت. تمام دستگاه های پخشDVD موجود در بازار و درایوهای DVD-ROM توانایی پخش حداقل یکی از این دو فرمت DVD+R , DVD-R را دارند و تقریباً بیشتر دستگاه ها از عهده پخش هر دو آن ها بر می آیند.

 

هر کدام از این فرمت ها که تنها یکبار قابل رایت کردن هستند، حالت های قابل رایت مجدد هم دارند که به صورت های DVD-RW برای DVD-R وDVD+RW تعریف شده اند. بیشتر پخش کننده هایDVD می توانند دیسک های با فرمت رایت مجدد را نیز اجرا کنند اما فراوانی آن ها به اندازه دستگاه های یک بار رایت نیست. قبل از رایتDVD مورد نظرتان، بهتر است با بررسی فرمت های قابل پخش دستگاهتان، از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایید.

ـ انواع DVD Recorder
 

به طور کلی این دستگاه ها را می توان به سه مجموعه اصلی تقسیم کرد: رکوردرهای ساده، رکوردرهای دارای هارد درایو و دستگاه های ترکیبی DVD/VHS (گاهی این دستگاه ها نیز مجهز به هارد درایو هستند).
رکوردرهای ساده از نظر کارایی بسیار شبیه VCR ها هستند و تنها دیسک های DVD جای خود را به نوارهای ویدئویی داده اند. این دستگاه ها برای تبدیل فیلم های ویدئویی به DVD بدون نیاز به ویرایش و یا ضبط مستقیم فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی روی دیسک مناسب هستند. وجود هارد درایو در گروه دوّم رکوردرها، امکان ضبط فیلم های ویدئویی و آرشیو فیلم های ضبط شده را در اختیار کاربر قرار داده و شرایط ویرایش فیلم ها را بسیار ساده تر می کند، به طوری که حتی می توانید تبلیغات وسط فیلم ها را هم حذف کرده و فقط قسمت های مورد علاقه تان را روی ذخیره کنید. بزرگ ترین مزیت گروه سوم، روش ساده ضبط مستقیم فیلم های ویدئویی قدیمی روی DVDدیسک ها است.
محدوده قیمتی DVD رکوردرهای ساده بین 50 تا 300 هزار تومان، مدل های با VCR یا هارد درایو هم معمولاً بسته به سایز هارد درایو بین 250 تا 700 هزار تومان متغیر است. مدل های مجهز به تیونر دیجیتالی نیز گران تر از مدل های بدون این قابلیت هستند. بسیاری از رکوردرها قابلیت تبدیل فیلم ها را نیز داشته و می توانندDVDها را برای پخش روی تلویزیون های با کیفیت بالا(HDTV) نیز تبدیل کنند.

ـ امکانات پخش، ضبط و برنامه ریزی
 

تمام DVD رکوردرها را می توان به صورت دستی برنامه ریزی و تنظیم کرد. تقریباً تمام مدل ها دکمه ضبط برای ضبط سریع برنامه و تایمری برای قطع خودکار ضبط بعد از چند دقیقه تا چند ساعت دارند.
نکته قابل توجه دیگر در این قسمت، زمان ضبط است که رکوردر می تواند با فشرده کردن داده ها و کم کردن کیفیت، مدت زمان بیشتری برنامه را روی یک دیسک جای دهد. دستگاه های DVD Recorder تنظیمات فشردگی متفاوتی دارند که از حداقل یک ساعت روی یک دیسک Single-layer تا حداکثر 8 ساعت گسترده است البته برخی نیز به صورت خودکار، به نسبت زمان ضبط شده و مقدار حجم دیسک، فشردگی آن را تعیین می کنند. در انواع هارد دیسک دار، این امکان وجود دارد که فیلم را با بالاترین کیفیت ضبط نموده و سپس با کیفیت و فشردگی دلخواه آن را روی دیسک DVD منتقل کنید.
این دستگاه ها علاوه بر خواندن و رایتDVD ها می توانند سی دی های صوتی را نیز خوانده و بسته به دستگاه، انواع فرمت های صوتی، ویدئویی و عکس را نیز اجرا کنند. برخی مدل ها اسلت های کارت حافظه برای نمایش فیلم یا عکس دارند و تعدادی نیز به ورودی DVD برای ضبط مستقیم از روی دوربین های فیلمبرداری ویدئویی مجهزند. برای اتصال DVDرکوردر به سیستم سینمای خانگی با صدای فراگیر، دقت کنید دستگاه تان خروجی های صوتی دیجیتالی همخوان با ورودی های دیجیتالی سیستم سینمای خانوادگی داشته باشد، در بعضی رکوردرها هر دو خروجی optical و Coaxial گنجانده شده است.

 چگونه یکDVD RECORDER مناسب انتخاب کنیم؟

ـ مشخصات دستگاه
 

مشخصات اصلی هر رکوردر معمولاً به گزینه های ضبط آن باز می گردد که شامل گزینه های تکنیکی مانند فرمت دیسک ها و فشردگی یا گزینه های عملیاتی مثل ورودی ها و برنامه ریزی آنها می شود و می توان این مشخصات را به سه دسته اصلی: مهم، نسبتاً مهم و نه چندان مهم، تقسیم کرد.

ـ مهم: فرمت های ضبط
 

همانطور که قبلاً نیز گفته ایم دیسک های DVD با 7 فرمت مختلف قابل رایت، عرضه می شوند که علاوه بر 5 مورد اشاره شده در همین نوشتار، باید فرمت های DVD-RDL و DVD+RDL برای دیسک های Dual-layer را نیز مد نظر داشت. رکوردری را انتخاب کنید که با فرمت هارد درایوهای مورد استفاده یا فرمت هایی که بیشتر به کار می برید، سازگار باشد.

ـ مهم: امکانات ضبط
 

رکوردرها می توانند میزان فیلم یا برنامه قابل بازنویسی روی یک دیسک را با فشردن آن، زیادتر کنند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که در این حالت از کیفیت تصویر کاسته می شود. اگر می خواهید زمان زیادی از برنامه ای مانند یک مسابقه ورزشی را با کیفیت بالا ضبط کنید، بهتر است یک DVD Recorder دارای هارد درایو بخرید زیرا به این ترتیب می توانید تمام برنامه را با کیفیت بالا ضبط کرده و بعد روی چند دیسک رایت نمایید. همچنین اگر می خواهید فیلم های 2 ساعت با کیفیت بالا داشته باشید، دقت کنید رکوردر انتخابی شما از فرمت های Double-layer یا Dual-layer نیز پشتیبانی کند.

ـ مهم: خروجی های Component-video
 

اهمیت این مورد زمانی روشن می شود که رکوردر با خروجی هایComponent-video را به تلویزیونی با ورودی های مشابه متصل کنید، مخصوصاً اگر هر دو دستگاه به سیستم Progressive scan هم مجهز باشند، کیفیت بسیار بالایی را به دست می آورید.

ـ مهم: تبدیل به کیفیت بالا
 

در حال حاضر بسیاری از رکوردرها خروجی HDMI و قابلیت تبدیل تصاویر به i1080 یا p1080 را دارند اما چنانچه می خواهید برای رسیدن به کیفیت بالاتر، رکوردرتان را به تلویزیون هایLCD یا پلاسما وصل کنید، برخورداری از این قابلیت الزامی است. با داشتن خروجی HDMI تصاویر با کیفیت بالاتری نسبت به تصاویر استاندارد در تلویزیون های HDTV خواهید داشت.

ـ نسبتاً مهم: ورودی های A/V در جلوی دستگاه
 

وجود ورودی های صوتی/تصویری(Audio/Video) در قسمت جلوی دستگاه، باعث اتصال راحت و سریع تر دستگاه هایی چون دوربین های فیلم برداری و ... به DVD رکوردر می شود.

ـ غیرمهم: انواع خروجی های صوتی دیجیتالی
 

اگر علاقمندید فیلم ها را در سیستم سینمای خانگی ببینید، دقت کنید دستگاه شما اتصال صوتی دیجیتالی به دریافت کننده A/V یا پردازنده صدای فراگیر داشته باشد. با توجه به آنکه بیشتر دریافت کننده ها، پردازنده ها و DVD Recorder ها مجهز به هر دو اتصال Coaxialو optical هستند، یافتن دستگاه های سازگار با آن ها کار چندان مشکلی نیست.
اکنون اطلاعات خوبی در مورد این دستگاه ها پیدا کرده اید که امیدواریم موجبات خرید ارزشمندی را برای شما فراهم کرده باشیم.
منبع:ماهنامه نوآور شماره 66


[ پنج شنبه 89/10/16 ] [ 11:6 صبح ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 7
بازدید دیروز: 145
کل بازدیدها: 1193029