سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

شاید ویندوز XP دارای همان سطح از ویژگیهای سیستمهای عامل بعدی مایکروسافت نباشد، اما در مقایسه با اسلاف خود منادی یک گام بزرگ در مسیر شبکه سازی خانگی بوده است. بدون تردید این سیستم عامل فاقد بعضی از ویژگیهای پیشرفته ای است که در ویندوز ویستا معرفی شدند، ولی به همراه تمام مولفه هائی که شما برای اتصال به شبکه های کابلی و بی سیم به آنها نیاز دارید ارائه می شود و البته قابلیتهای بیشتری نیز دارد. ما در این بخش به بررسی ویژگیهای مهم شبکه سازی که توسط ویندوز XP ارائه می شوند خواهیم پرداخت.

My Network Places
 

پنجره My Network Places نزدیک ترین مولفه به Network and Sharing Center ویندوز ویستا به حساب می آید شما می توانید با روشهای مختلفی به این پنجره دسترسی پیدا کنید: دوبار کلیک بر روی آیکن مربوطه بر روی دسک تاپ، کلیک بر روی کلید Start و انتخاب گزینه My Network Places و یا با باز کردن My Computer و سپس کلیک بر روی لینک My Network Places که در قسمت پائین بخش سمت چپ پنجره قرار گرفته است.
چیزی که پس از باز کردن پنجره My Network Places بر روی یک کامپیوتر در شبکه خود مشاهده می نمائید، به تعداد کامپیوترهای دیگری که بر روی شبکه حضور دارند و اینکه چه ابزارهای دیگری را به شبکه خود متصل کرده اید، بستگی خواهد داشت. XP در فواصل معین PC های متصل شده به شبکه را اسکن کرده و میان برهائی به منابع شبکه را در داخل My Network Places قرار می دهد. برای مثال، اگر شما یک ابزار (NAS) Network Attached Storage داشته باشید، با آیکن مخصوص به خودش در این پنجره ظاهر خواهد شد. کافی است بر روی این آیکن کلیک نمائید تا فایلهائی که بر روی درایو شبکه ذخیره شده اند را مشاهده کنید. به همین ترتیب، یک فولدر که بر روی PC دیگری به اشتراک گذاشته شده است نیز با آیکن مخصوص دیگری در این پنجره ظاهر می گردد.

در سمت چپ پنجره My Network Places، میان برهائی به سایر ویژگیهای شبکه سازی ویندوز XP تعبیه شده اند. لینک View Workgroup Computers یکی از این موارد است و تمام کامپیوترهای داخل یک گروه کاری واحد را نمایش می دهد. گروه کاری پیش فرض ویندوز XP Home با نام MSHOME شناخته می شود. اگر می خواهید بررسی کنید که PC شما به چه گروه کاری تعلق دارد، بر روی آیکن My Computer کلیک راست نموده، گزینه Properties را انتخاب کرده و سپس بر روی برگه Computer Name کلیک نمائید.
هر چند که اگر تمام کامپیوترهای شما در یک گروه کاری واحد قرار داشته باشند کارتان آسانتر خواهد بود، اما می توانید منابع شبکه ای که در خارج از گروه کاری کامپیوترتان قرار دارند را نیز مشاهده نمائید برای انجام اینکار، ابتدا بر روی لینک View Working Computers کلیک کرده و سپس در بخش Other Places (سمت چپ پنجره) بر روی لینک Microsoft Windows Network کلیک کنید تا همه گروه های کاری فعال دیگر نیز نمایش داده شوند.
راه اندازی و نگهداری شبکه های بی سیم در داخل ویندوز XP به لطف جعبه محاوره ای Wireless Connection بسیار آسان شده است. برای دسترسی به این جعبه محاوره ای می توانید بر روی آیکن بی سیم در ناحیه تذکرات (گوشه پائین و سمت چپ صفحه نمایش) کلیک راست کنید. این آیکن شبیه به یک نمایشگر کامپیوتری است که یک سیگنال بی سیم از سمت راست آن به خارج تابیده است (اگر کامپیوتر مورد نظر شما در حال حاضر به هیچ شبکه بی سیم متصل نباشد، یک ضربدر قرمز در کنار آیکن دیده خواهد شد). برای اتصال به یک شبکه، بر روی آیکن مذکور کلیک راست کرده و سپس گزینه View Available Wireless Networks را انتخاب نمائید.
XP اکنون تمام شبکه های بی سیمی که در برد آداپتور بی سیم شما قرار دارند را نمایش می دهد، در عین حال می توانید این فهرست را با فشار کلید F5 و یا کلیک بر روی لینک Refresh در سمت چپ پنجره مربوطه، بروزرسانی کنید. نام هر شبکه بی سیم (که تحت عنوان SSID شناخته می شود) به همراه یک شاخص قدرت سیگنال و اینکه آیا ویژگیهای امنیتی آن فعال شده اند یا خیر، نمایش داده می شود.
برای اتصال به یک شبکه بی سیم خاص، آن را انتخاب کرده و سپس در بخش پائینی پنجره بر روی کلید Connect کلیک نمائید. بعنوان یک روش جایگزین، می توانید دوبار بر روی آیکن شبکه مورد نظر خود کلیک کنید. اگر شبکه ای که برای اتصال به آن تلاش می کنید محافظت شده باشد، از شما خواسته می شود تا کلمه عبور مقتضی را وارد نمائید. پس از وارد کردن این کلمه رمز، شما به شبکه مورد نظر خود متصل خواهید شد. برای آنکه بتوانید حداکثر بهره برداری را از ابزارهای شبکه سازی بی سیم ویندوز XP داشته باشید، به آخرین بروز رسانی های این سیستم عامل نیاز خواهید داشت.
اگر با مشکلی مواجه شوید، ویندوز XP راه هائی را برای برگرداندن شبکه تان به وضعیت کاری عادی آن در اختیارتان قرار می دهد. با اینحال، این ویژگی تعمیری به اندازه قابلیتهای ویندوز ویستا فراگیر نیست و اساساً ویندوز XP را وادار می کند تا آداپتور شبکه کامپیوتر شما را ریست نماید، با این امید که اوضاع به حالت قبلی خود برگردد. با این حال، این حقه ای است که در بسیاری از موارد کار می کند. وقتی نوبت به تشخیص علت بروز یک مشکل می رسد، ابزار Network Connections ویندوز XP می تواند بسیار مفید باشد زیرا تمام آداپتورهای شبکه قابل دسترسی بر روی PC شما را نمایش می دهد. بر روی اکثر PC ها، شما سه مورد را مشاهده خواهید کرد: Local Area Network (شبکه کابلی)، Wireless Network Connectin (شبکه بی سیم) و Connection 1394 (در صورتیکه یک درگاه FireWire بر روی کامپیوتر خود داشته باشید).
هر یک از موارد فوق دارای آیکن مخصوص به خود می باشد که در عین حال، وضعیت آن را نیز نشان می دهد. یک ضربدر قرمز در کنار هر آیکن به معنای آن است که اتصال شبکه مورد نظر قابل دسترسی می باشد، اما در حال حاضر به هیچ شبکه ای متصل نیست. از سوی دیگر اگر هر یک از آیکنها به رنگ خاکستری درآمده باشد، نشان می دهد که اتصال شبکه مورد نظر غیرفعال است.
اگر بر روی هر یک از این آیکنها دوبار کلیک نمائید، پنجره ای باز خواهد شد که اطلاعات مشروح تری را در اختیارتان قرار می دهد. برای مثال اگر بر روی اتصال بی سیم کامپیوتر خود دو بار کلیک کنید، خواهید دید که اتصال شبکه مربوطه برای چه مدتی فعال بوده است یا سرعت اتصال و قدرت سیگنال فعلی آن در چه حدی است.

سرویسهای درج نشده
 

اگر شما از ویندوز XP استفاده می کنید اما بعضی از ویژگیهائی که ما در این مقاله به آنها اشاره کردیم با آنچه که شما بر روی کامپیوتر خود مشاهده می کنید تفاوت دارند، احتمالاً به این دلیل است که شما آخرین بروز رسانی های ویندوز را بر روی سیستم خود نصب نکرده اید. مایکروسافت مرتباً یک مجموعه از بروز رسانی های خود را در بسته ای که تحت عنوان Service Pack شناخته می شود، منتشر می کند. دو سرویس پک مهم برای ویندوزXP منتشر شده اند: SP2 و SP3.
SP2 تغییرات بنیادی را در شبکه سازی این سیستم عامل به همراه داشت که برجسته ترین آنها به معرفی جعبه محاوره ای Wireless Connectioin مربوط می شود که به شما اجازه می دهد شبکه ها بی سیم نزدیک خود را کشف کرده و به آنها متصل شوید. SP3 با هیچ بهبود قابل مشاهده ای در ویژگیهای شبکه سازی همراه نبود، اما باعث می شود که PC شما در هنگام اتصال به شبکه از امنیت بالاتر برخوردار باشد.
برای آنکه متوجه شوید نسخه ویندوز XP شما از چه سرویس پکی استفاده می کند، بر روی آیکن My Computer کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب نمائید. در پنجره ای که ظاهر می شود، می توانید سرویس پک نصب شده بر روی سیستم عامل خود را در بخش System مشاهده کنید (شکل (2)). برای ارتقاء به آخرین سرویس پک، به آدرس www.windowsupdate.com رفته و سپس گزینه Express Update را انتخاب نمائید. بهتر است پیش از نصب سرویس پکها از فایلهای مهم خود کپی پشتیبان تهیه کنید.
منبع:بزرگراه رایانه، شماره 123


[ شنبه 89/9/6 ] [ 10:27 صبح ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 297
بازدید دیروز: 319
کل بازدیدها: 1189733