سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

هنگامی که PC شما راه اندازی نمی شود، به سختی می توانید بفهمید که باید چه کاری برای رفع این مشکل انجام دهید. ما در این مقاله نحوه نجات ویندوز و بازیابی فایل های شما را تشریح خواهیم کرد.
این احساس وحشتناک، ممکن است برای اکثر ما اتفاق افتاده باشد: شما کارهای بسیار مهمی برای انجام دادن بر روی کامپیوتر خود دارید، پس آن را روشن می کنید...اما هیچ اتفاقی نمی افتد. شما در مقابل PC خود نشسته اید و امیدوارید که نشانه ای از حیات را در آن ببینید، اما ویندوز از بارگذاری خودداری نموده و دسترسی شما به اسناد و برنامه های ارزشمند تان و یا حتی منابع احتمالی کمک را رد می کند.
وقتی ویندوز حاضر به شروع کار خود نیست، شما باید کارتان را از چه نقطه ای آغاز کنید؟ ما در این مقاله به تشریح چند تکنیک ابتدایی "کمک های اولیه" برای یک PC مبتنی بر ویندوزXP، ویندوز ویستا و یا آخرین محصول از این خانواده، یعنی Windows 7 خواهیم پرداخت که از بوت شدن خودداری می کند.
حتی اگر کامپیوتر شما بخوبی کار می کند، کاملا منطقی خواهد بود که خودتان را برای حوادث غیر منتظره آماه نمائید. به همین دلیل، ما همچنین تعدادی از اقدامات احتیاطی ساده را تشریح خواهیم نمود که زندگی شما را در صورت مواجه شدن کامپیوتر تان با یک فاجعه واقعی، آسانتر می کنند.

صفحه آبی
 

ما آنقدر به ویندوز وابسته شده ایم که وقتی کار نمی کند، با نوعی هراس کورکورانه مواجه می شویم. با این حال وحشت نکنید، زیرا در اکثر موارد امکان برطرف نمودن مشکل با کمی صبر و آگاهی از کاری که باید انجام دهید، وجود خواهد داشت. ما دراین مقاله فرض می کنیم که سخت افزار کامپیوتر شما هنوز بطور صحیح کار می کند (در واقع اگر سخت افزار کامپیوتر شما مطلقاً هیچ کاری انجام نمی دهد و یا صداها و بوق های غیر معمولی را از آن می شنوید، باید هر چه زودتر آن را به یک متخصص نشان دهید.)
همچنین اگر یک صفحه (BSoD (Blue Screen of Death)یک صفحه آبی رنگ با نوشته های سفید که وقتی ویندوز با یک مشکل بحرانی و غیر قابل بازگشت مواجه می گردد، ظاهر می شود) بر روی نمایشگر شما ظاهر شده است، می تواند نشانه ای از یک مشکل سخت افزاری جدی باشد. شما می توانید توصیه های زیر را امتحان کنید، اما اگر صفحات آبی به ظاهر شدن مکرر خود ادامه می دهند، باید PC خود را به یک متخصص نشان دهید. این وضعیت می تواند به یک مشکل حافظه، چیزی که به کامپیوتر شما متصل شده است (برای مثال، چاپگر یا یک ابزار USB ویا یک قطعه معیوب مربوط باشد.

نجات ویندوز و بازیابی فایل ها

نجات ویندوز و بازیابی فایل ها

ویندوز دارای مجموعه ای از ابزارهای توکار است که از آنها برای تلاش در زمینه تعمیر خود استفاده می کند. در واقع هر بار که ویندوز راه اندازی می شود، حجم زیادی از بررسی های پشت صحنه را انجام می دهد تا اطمینان پیدا کند که همه چیز درست است. اما اگر یک برنامه ناسازگار، یک ویروس و یا یک قطعه جدید سخت افزاری باعث بروز مشکلی شده باشد، ویندوز نمی تواند آن را بدون دریافت مقداری کمک برطرف نماید. به همین دلیل، تعدادی ابزار قدرتمند توکار برای کمک به شما در زمینه یافتن این مشکلات جدی تر در نظر گرفته شده اند.

اسکن و پاک سازی کامپیوتر
 

اگر هر گونه دلیلی برای مشکوک بودن به این موضوع در اختیار دارید که PC شما احتمالا مورد حمله یک ویروس قرار گرفته است، باید پیش از هر اقدام دیگری به اسکن و پاک سازی کامپیوتر خود از ویروس ها بپردازید. چندین ابزار خوب رایگان برای این منظور وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید. اگر یک دیسک نجات (Rescue disc) و یا یک کامپیوتر اضافه ی برای ایجاد آن را در اختیار ندارید، باید گزینه های زیر را امتحان کنید (توجه داشته باشید که هیچ تضمینی برای موفقیت این روش ها وجود ندارد و اگر تنها گزینه باقیمانده نصب مجدد ویندوز باشد، شما تمام فایل ها و داده های خود را از دست خواهید داد.
اگر اقدامات احتیاطی صحیح را انجام داده باشید، راه هایی برای اجتناب از این وضعیت وجود خواهند داشت.

Rescue CD
 

اگر بر روی وب به جستجوی عبارت "Rescue CD " بپردازید، انبوهی از سایت ها را خواهید یافت که به تبلیغ CD-Image های قابل بارگذاری بصورت رایگان یا فروشی پرداخته و به شما وعده می دهند که استفاده از محصول آنها می تواند PC شما را تعمیر کند. بسیاری از این بارگذاری ها، CDهای قابل بوت مبتنی بر لینوکس هستند که می توانند در دستان یک کاربر آگاه به ابزاری مفید تبدیل شوند؛ با این حال ما توصیه می کنیم که کاربران معمولی از آنها اجتناب نمایند.
Ultimate Boot CDو System Rescue CF مثال هایی از این موارد هستند. این دیسک ها با تعداد زیادی از یوتیلیتی های سیستمی توکار ارائه می شوند، اما اگر دقیقا ندانید که در حال انجام چه کاری هستید، همین ابزارها می توانند بیشتر مخرب باشند تا مفید.
BartPE Builder، یک CD یوتیلیتی قابل بوت را از یک دیسک اصلی ویندوز XP ایجاد می کند. تمام مزیتی که این دیسک واقعاً می تواند برای شما تأمین نماید، دسترسی اضطراری به فایل هایتان خواهد بود. UBCD4Win نیز مبتنی بر BartPE است، اما با ابزارهای بسیار بیشتری که یک مرورگر وب را نیز در بر می گیرند. این یک دیسک قدرتمند است که برای متخصصین در نظر گرفته شده و باید با دقت از آن استفاده شود.
اگر مشکل شما بخاطر یک ویروس بوجود آمده است،CD های اسکنر قابل بوت نیز بطور رایگان در دسترس قرار دارند. نمونه هایی که توسط F-Secure و Avira ارائه می شوند، مثال های بسیار خوبی هستند. استفاده از ابزار Avira بسیار آسان است، کافی است یک CD خالی را در درایو خود قرار داده و سپس برنامه مربوطه را برای ایجاد یک دیسک قابل بوت، اجرا کنید. در هر شرایطی، بهتر است ابتدا سیستم خود را با استفاده از چنین دیسکی بررسی نمایید.
اگر هیچ دلیلی ندارید که به یک آلودگی ویروسی مشکوک باشید، اجازه بدهید به سراغ بهترین قسمت برای احیاء یک PC مرده برویم. اگر پیامی مبنی بر " پیدا نشدن سیستم عامل" (Operating System not Found) و یا " مفقود شدن NTLDR"(NTLDR is missing را مشاهده می کنید، مستقیماً به بخش "Startup Repair" در ادامه این مقاله بروید، زیرا ویندوز شما به یک تعمیر جدید نیاز دارد.

نجات ویندوز و بازیابی فایل ها

اگر PC شما کار خود را بطور صحیح آغاز می کند اما هرگز نمی تواند مرحله نمایش لوگوی متحرک سازی شده و یا ریبون ویندوز را پشت سر بگذارد، مشکل معمولا به درایورهای سخت افزاری مربوط می شود. درایورهای آداپتور شبکه، کارت گرافیکی و یا چاپگر شما در میان متهمین اصلی (و متداول) قرار دارند. اگر پس از Log-in شما، مدت بسیار زیادی طول می کشد تا ویندوز به مرحله نمایش دسک تاپ خود برسد، مشکل معمولا به یک نرم افزار کاربردی مربوط است. با این حال در اکثر موارد، مشکلات پس از نصب یک ابزار جدید ویا ارتقاء یک مؤلفه، آغاز می شوند. اگر اخیراً یک ابزار جدید را اضافه کرده اید، آن را از سیستم جدا نموده و یک بار دیگر راه اندازی کامپیوتر خود را امتحان کنید.
اگر ابزار جدیدی به سیستم شما اضافه نشده است، کامپیوتر خود را خاموش نموده و سپس تمام تجهیزات جانبی غیر ضروری مانند چاپ گرها، دوربین ها، اسکنرها و نظایر آنها را از سیستم جدا کنید. تنها ماوس، صفحه کلید و نمایشگر را به PC خود متصل نموده و سپس بررسی کنید که آیا سیستم راه اندازی می شود یا خیر. اگر مشکل برطرف شد، راه اندازی مجددPC خود را برای چند بار امتحان کرده و سپس هر بار یکی از ابزارهای جانبی خود را به آن متصل نمائید تا نهایتاً متهم اصلی را بیابید. اگر این روش موفقیت آمیز نبود و شما از ویندوزXP استفاده می کنید، به بخش بعدی بروید، با این حال، ویندوز ویستا و Windows 7 دارای یک ابزار بازیابی اضافی با نام Startup Repair هستند.

نجات ویندوز و بازیابی فایل ها

برای استفاده از این ابزار در ویندوز ویستا، شما به DVD نصب ویندوز و یا پارتیشن بازیابی (Recovery Partition) سیستم خود نیاز خواهید داشت. این همان جایی است که کامپیوترها بر حسب نام تجاری خود با یکدیگر تفاوت خواهند داشت. اکثر نسخه های از پیش نصب شده (Pre - installed) ویندوز ویستا شامل یک پارتیشن اختصاصی بر روی درایو دیسک سخت سیستم هستند که ابزارهای بازیابی را درخود جای داده است. برای افزایش میزان سردرگمی کاربران، بعضی از شرکت ها دستورالعمل هایی را در زمینه نحوه ذخیره سازی این اطلاعات بر روی یک DVD ارائه می کنند.
برای دسترسی به اطلاعات بازیابی از یک DVD، مطمئن شوید که هیچ دیسک خارجی و یا Flash USB به کامپیوتر شما متصل نیست و سپس آن را از دیسک مربوطه راه اندازی نمائید (اگر درباره نحوه انجام این کار مطمئن نیستید، می توانید بخش " نحوه بوت از یک CD یا DVD را مطالعه کنید).
هنگامی که از شما خواسته شد، تنظیمات منطقه ای صحیح را انتخاب نمائید. بر روی Next کلیک نموده و سپس گزینه Repair your computer را انتخاب کنید. نصب ویندوزی که بر روی سیستم شما تشخیص داده شده است، در یک مستطیل بطور برجسته ظاهر می گردد.
گزینه...Use recovery tools را انتخاب کرده و سپس بر روی Next کلیک نمائید. از منویی که ظاهر می شود، گزینه Startup Repair را انتخاب کرده و اجازه دهید ویزارد مربوطه اجرا شود. ممکن است این ویزارد، کامپیوتر شما را یک یا چند بار در طول فرایند کاری خود، مجدداً راه اندازی نماید.

راه اندازی با CD یا DVD
 

روش های مختلف تشریح شده در این مقاله، از شما می خواهند تا کامپیوتر خود را بجای درایو دیسک سخت آن، از یک CD یا DVD بوت نمائید. اگر تاکنون این کار را انجام نداده اید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:
کامپیوتر خود را کاملاً خاموش کرده و سپس آن را مجددا روشن نمائید. برای دسترسی به تنظیمات داخلی کامپیوتر خود (که تحت عنوان Blos یا Basic Input/Output System شناخته می شود)، باید یک کلید مخصوص (معمولا Del یا F2 ) را به محض مشاهده اولین متن بر روی صفحه نمایش خود فشار دهید. برای آگاهی از کلید مقتضی بر روی کامپیوتر خود، به مستندات آن مراجعه کرده و یا پیام نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش را ببینید.
ترکیب دقیق منوی BIOS به مدل مادربرد شما بستگی خواهد داشت. از کلیدهای مکان نما برای یافتن بخشی تحت عنوان BOOT ( یا چیزی مشابه آن) استفاده کنید. این منوباید شامل یک فهرست از ابزارهایی باشد که کامپیتر شما برای راه اندازی به ترتیب از آنها استفاده میکند. مطمئن شوید که درایو CD/ DVD شما بعنوان اولین گزینه در این فهرست انتخاب شده است و درایو دیسک سخت، در مکان بعدی قرار دارد. پس از انجام این کار تنظیمات خود را ذخیره سازی نمایید (برای انجام اینکار، معمولاً باید کلید F10 را فشار دهید).
PC خود را مجددا راه اندازی نمایید. حالا کامپیوتر شما باید تلاش کند که برای بوت، ابتدا از CD یا DVD استفاده نماید. پس از آنکه سیستم، یک دیسک قابل بوت را در درایو شما پیدا کرد، پیام " press any key to boot from CD" بر روی صفحه ظاهر خواهد شد.

نجات ویندوز و بازیابی فایل ها

بعضی از کامپیوتر ها (معمولا لپ تاپ ها) به شما اجازه می دهند که یک ابزار بوت را بدون مراجعه به BIOS انتخاب کنید.
در اینگونه موارد، معمولاً پیامی شبیه به " to Press F12 choose boot device " را مشاهده خواهید کرد.
برای دسترسی به این ابزار در Windows 7 و یا بر روی یک PC مبتنی بر ویندوز ویستا با یک پارتیشن بازیابی، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی نموده و کلید F8 را در ابتدای فرآیند بوت فشار دهید تا یک منوی بوت ظاهر گردد. سپس، گزینه Repair your computer را انتخاب کنید. هنگامی که از شما خواسته شد، یک زبان مناسب را برای اینترفیس مربوطه انتخاب کرده، سپس یک حساب کاربری(که باید از حقوق سرپرستی برخوردار باشد) را از منوی Dropdown انتخاب نموده و کلمه عبور مقتضی را تایپ کنید. حالا شما یک منوی بازیابی را با گزینه Startup Repair در بالای آن مشاهده خواهید کرد.

Safe Mode
 

هر سه نسخه ویندوز (XP/Vista/Win7) دارای یک حالت امن تحت عنوان Safe Mode برای عیب یابی مشکلات هستند. این حالت عملا یک نسخه خلاصه شده از ویندوز است که در درایو های ابتدایی مایکروسافت برای نمایشگر، درایو دیسک سخت، صفحه کلید و ماوس را با رگذاری می کند. Safe Mode کامپیوتر شما را تعمیر نخواهد کرد اما ابزاری است که می تواند به بر طرف نمودن انواع مختلف مشکلات کمک کند.
اگر ویندوز در راه اندازی و یا خاموش کردن سیستم شما با شکست مواجه گردد، دفعه بعدی که ویندوز راه اندازی می شود این موضوع را تشخیص داده و بطور خودکار Safe Mode را بارگذاری کرده یا صفحه ای را با فهرستی از گزینه های پیشرفته نمایش می دهد که Safe Mode نیز یکی از آنها است. اگر چنین صفحه ای ظاهر نشود، خود شما نیز می توانید با فشار مکرر کلید F8 پس از راه اندازی کامپیوتر و پیش از نمایش اولین لوگوی ویندوز، به صفحه گزینه های بوت پیشرفته دسترسی پیدا کنید.
درهر صورت، پس از ظاهر شدن این صفحه گزینه ها، از کلیدهای مکان نما برای انتخاب گزینه Safe Mode استفاده کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید. راه اندازی PC شما در این حالت کندتر از شرایط معمولی خواهد بود و خطوط متنی به سرعت بر روی صفحه نمایش شما شروع به لغزیدن به سمت بالا خواهند نمود. ( اصلاً وحشت زده نشوید، این وضعیت کاملاً طبیعی است) در نهایت، شما صفحه Logon عادی ویندوز را مشاهده خواهید کرد. اگر برای استفاده از حساب های کاربری موجود در روی کامپیوتر مورد نظر حق انتخاب دارید، گزینه ای را انتخاب کنید که دارای امتیازات سرپرستی(Administrator) باشد.
ویندوز حالا یک دسک تاپ Safe Mode را نمایش خواهد داد. این دسک تاپ از تفکیک پذیری پائین تری (نسبت به تنظیمات عادی شما) برای صفحه نمایش استفاده می کند، بنابراین آیکن ها در ابعاد بزرگتری نمایش داده خواهند شد و ممکن است کل صفحه بر روی بعضی از صفحات LCD تا حدودی خشک و Blocky به نظر برسد.
در XP، یک جعبه پیام ظاهر شده و توضیح می دهد که کامپیوتر شما در وضعیت Safe Mode قرار دارد. برای بستن این جعبه بر روی گزینه Yes و برای استفاده از System Restore جهت تلاش برای بازگرداندن تنظیمات کامپیوتر خود به یک زمان قبلی (زمانی که بطور صحیح کار می کرده است) بر روی گزینه No کلیک نمائید. در ویندوز ویستا و Windows7، تنها یک صفحه Help ظاهر خواهد شد اما شما می توانید System Restore را با تایپ عبارت system restore در فیلد جستجوی منوی Start، اجرا کنید. اگر می خواهید یک برنامه و یا ابزار را Uninstall کنید، این کار را پیش از اجرای System Restore انجام دهید؛ زیرا درغیر این صورت ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

نجات ویندوز و بازیابی فایل ها

نجات ویندوز و بازیابی فایل ها

هنگامی که در Safe Mode هستید، می توانید درایو دیسک سخت خود را برای یافتن خطاهایی مورد بررسی قرار دهید که احتمالاً باعث ایجاد مشکل شده اند. برای انجام این کار،My Computer (ویندوز XP) یا Computer (ویستا یا Win7 ) را بازکرده، بر روی آیکن درایو: C خود کلیک راست نموده و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. در جعبه محاوره ای که ظاهر می شود به برگه Tools رفته، بر روی کلید Check Now کلیک نموده و سپس مطمئن شوید هر دو گزینه موجود در جعبه محاوره ای بعدی فعال هستند. حالا بر روی کلید Start کلیک نمائید تا ویندوز به شما اعلام کند که در حال حاضر قادر به بررسی دیسک نمی باشد. بر روی Schedule Now (یا Yes در ویندوزXP) کلیک نموده و سپسPC خود را مجددا راه اندازی کنید.
فرآیند بررسی دیسک بطور خودکار پس از ظاهر شدن لوگوی ویندوز آغاز می گردد. بر حسب اندازه دیسک سخت شما، این فرآیند می تواند مدت زیادی طول بکشد و در انتها، گزارش خواهد داد که آیا مشکلی را برطرف کرده است یا خیر. اگر تعداد مشکلات برطرف شده بسیار زیاد است (و یا این ابزار مشکلات زیادی را یافته اما اعلام می کند که قادر به بر طرف نمودن آنها نیست)، این وضعیت می تواند نشانه ای از خرابی درایو دیسک سخت شما باشد.
در چنین شرایطی و خصوصاً اگر متوجه شده اید که صدای دیسک شما بطور غیر عادی افزایش یافته، جداً توصیه می کنیم که دیسک سخت خود را پیش از آنکه از کار بیفتد تعویض نمائید. شما باید هر چه زودتر فایل های ارزشمند خود را به یک انباره ذخیره سازی خارجی یا آنلاین کپی کنید. توجه داشته باشید که وقتی در Safe Mode هستید نمی توانید با ضبطCD و یا DVD ها بپردازید. با این حال، وجود یک یا دو خطای دیسک نمی تواند نگرانی زیادی را بوجود آورد، زیرا چنین خطاهایی می توانند بخاطر بسته شدن ویندوز بطور نامناسب، ایجاد شده باشند.

مشکل در درایورها یا تنظیم سخت افزاری
 

اگر تا اینجا پیش آمده اید، نشانه ها حاکی از آن هستند که خود ویندوز بطور بنیادی سالم است، اما احتمالاً مشکلی در یک درایور و یا یک تنظیم سخت افزاری وجود دارد. پس از آنکه به این نتیجه مهم درباره سلامت سیستم خود رسیدید، زمان آن رسیده است که حذف اقلامی که می توانند باعث ایجاد مشکل شده باشند را آغاز کنید. یکبار دیگر، به کارهایی که در طول یکی دو روز گذشته، پیش از بروز مشکل بر روی کامپیوتر خود انجام داده اید، فکر کنید: آیا نرم افزار یا سخت افزار جدیدی را نصب کرده اید؟ اگر PC شما پس از اضافه شدن و یا ارتقاء یک ابزار سخت افزاری با مشکل مواجه شده، در این مرحله سعی کنید درایورهای آن را حذف نمائید. روش دقیق انجام این کار در بخش "نحوه حذف یک درایور در Safe Mode " تشریح شده است.
بهتر است یک روش منظم را دنبال کنید: هر بار که چیزی را تغییر می دهید، ویندوز را مجدداً راه اندازی نمائید تا بفهمید که مشکل برطرف شده است یا خیر. همیشه از این ایده اجتناب کنید که همه تغییرات مورد نظر خود را یکباره اعمال نموده و سپس منتظر بهترین نتیجه ممکن باشید. اگر راه اندازی ویندوز در انتهای این فرآیند با شکست مواجه شد، حذف اقلام موجود در فولدر Startup را امتحان کنید. برای این منظور در منوی Start ابتدا بر روی All Programs و Startup کلیک نمائید، سپس بر روی هر یک از اقلام داخل این فولدر کلیک راست کرده و سپس گزینه Delete را انتخاب نمائید.
یک محدودیت کلیدی Safe Mode این است که شما نمی توانید برای بارگذاری درایورهای جدید و یا دریافت کمک بیشتر به اینترنت دسترسی داشته باشید. با این حال اگر بتوانید از Safe Mode استفاده کنید، راهی برای دسترسی آنلاین وجود خواهد داشت. کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی کرده و هنگامیکه منوی گزینه های بوت ظاهر شد (می توانید با فشار کلید F8 آن را بطور دستی احضار کنید)، گزینه Safe Mode with Networking را انتخاب نمائید.
اگر از یک روتر باند پهن استفاده می کنید، این گزینه امکان دسترسی به اینترنت را برای شما فراهم خواهد نمود. اما اگر PC شما مستقیما از طریق یک مودم ADSL به اینترنت متصل می شود، امکان دسترسی وجود نخواهد داشت. اگر نتوانستید دراین شرایط به اینترنت دسترسی پیدا کنید، مشکل احتمالا به کارت شبکه و یا آداپتور شبکه بی سیم شما مربوط می شود. شما باید برای بررسی این موضوع، قطعه مربوطه را در Device Manager غیر فعال و یا Uninstall نمائید. برای باز کردن Device Manager، کلید ویندوز را نگه داشته و کلید Pause /Break را فشار دهید. سپس، به برگه Hardware بروید (در ویندوز ویستا یا Win7، در پنجره ای که ظاهر می شود گزینه Device Manager را انتخاب کنید).
منوی بوت پیشرفته در عین حال دارای یک گزینه بسیار مفید دیگر نیز می باشد که تحت عنوان Last Know Good Configuration مشخص شده است. این گزینه تلاش می کند تنظیماتی را بارگذاری نماید که وقتی PC شما برای آخرین بار بطور صحیح بوت شده بود، مورد استفاده قرار گرفته بودند.
اگر شما به هیچ وجه نمی توانید کامپیوتر خود را در حالت Safe Mode راه اندازی کنید، این اصلاً نشانه خوبی نیست. برای کاربران ویندوزXP و کلید محصول (Produck Key) ویندوز خود نیاز خواهید داشت.
کامپیوتر خود را از CD نصب ویندوز راه اندازی کرده و سپس در اولین صفحه منو کلید Enter را فشار دهید. سپس، کلید F8 را برای موافقت با شرایط مجوز مایکروسافت فشار دهید.

نجات ویندوز و بازیابی فایل ها

نصب ویندوز فعلی خود را از فهرستی که ظاهر می شود انتخاب کرده و سپس کلید R را فشار دهید. حالا فرآیند نصب ویندوز آغاز می شود، اما هیچ یک از داده های شما را حذف نخواهد کرد. از گزینه منوی Repair a Windows XP Installation در اولین صفحه ای که پس از بوت کامپیوتر خود از CD نصب مشاهده خواهید نمود، صرفنظر کنید زیرا این گزینه بطور آزار دهنده ای شما را به هیچ نقطه مفیدی نخواهد رساند.
اگر کامپیوتر شما حتی در حالت Safe Mode نیز راه اندازی نمی شود و تمام روش های درمانی ذکر شده در اینجا نیز هنوز هیچ نتیجه مثبتی را به همراه نداشته اند، زمان آن رسیده است که به سراغ معیارهای جدی تری (نظیر نصب مجدد ویندوز بطور کامل) بروید. پیش از انجام اینکار، بسیار حیاتی است که تمام فایل های مهم خود که مایل به حفظ آنها هستید را نجات داده و در جای دیگری ذخیره کنید. اگر نمی توانید برای این منظور به Safe Mode دسترسی پیدا کنید، از یک دیسک نجات نظیر Bart PE استفاده نمائید. بعضی از PC ها به همراه دیسکی ارائه می شوند که طراحی شده تا کامپیوتر مشا را به وضعیتی که در هنگام " نو بودن" خود داشته است، Reset نماید. بعضی از دیسک های Recovery" در واقع یک دیسک ویندوز در لباس مبدل هستند، اما غالباً حاوی ابزارهایی برای دسترسی به پارتیشن بازیابی ذخیره شده بر روی درایو دیسک سخت می باشند. برای آگاهی از روش بازیابی توصیه شده در مورد PC خود، به مستندات آن مراجعه کرده و یا با فروشنده تولید کننده آن تماس بگیرید.

بازگشت به دوران خوش
 

صرف نظر از اینکه باید چقدر این راهنما را دنبال کنید تا بتوانید کامپیوتر خود را بازیابی نمائید، همیشه یک تصور در ذهن ما وجود دارد: عالی نبود اگر می توانستید تنها یک کلید را فشار داده و به زمانی برگردید که PC شما بخوبی کار می کرد؟ خوب، باید بگوئیم که می توانید این کار را انجام دهید. تکنیکی با نام Disk Imaging به شما اجازه می دهد یک تصویر لحظه ای از کل PC خود را در شرایطی که بخوبی کار می کند تهیه نمائید، به صورتیکه این وضعیت در هر زمانی قابل بازیابی باشد.
بعضی از نسخه های ویندوز ویستا و Windows7 حتی این ویژگی را بصورت توکار ارائه می کنند.
Disk Imaging (که گاهی اوقات تحت عنوان System Backup نیز شناخته می شود) غالباً با کپی پشتیبان فایل های شما اشتباه گرفته می شود؛ اما آنها کاملا با یکدیگر تفاوت دارند. File Backup صرفاً اسناد، عکس ها و سایر فایل های داده شما را در محل امن دیگری کپی می نماید، اما یک Disk Image یک کپی فشرده سازی شده از کل محتویات دیسک را ایجاد می کند که ویندوز و تمام برنامه های شما را نیز در بر خواهد گرفت.
اگر درحال استفاده از Windows Vista Ultimate و یا هر یک از نسخه های Windows7 هستید، توصیه می کنیم از ابزارهای Backup / Restore توکار این سیستم های عامل برای محافظت از داده های خود استفاده نمائید. شما می توانید از طریق
System and Security ( در Windows7) یا System and Maintenance (در ویندوز ویستا) به این ابزار دسترسی پیدا کنید.
Windows 7 به شما اجازه می دهد که یک CD نجات سیستم را ایجاد کنید. نسخه های Home Basic Premium ویندوز ویستا تنها قادر به تهیه کپی پشتیبان و بازیابی فایل ها و یا فولدرهای جداگانه هستند. قابلیت های Back up در ویندوز XP نیز به هیچ وجه راضی کننده نیست. بنابراین دراین گونه موارد شما به ابزاری نیاز دارید که بتواند Image های کاملی از دیسک ایجاد کرده و بازیابی نماید.
ابزارهای رایگان خوبی نظیر Clonezilla Live CD برای این منظور وجود دارند. استفاده از این ابزار بسیار آسان است، حتی با وجود آنکه اینترفیسی آن کمی ترسناک به نظر می رسد. ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که ویژگی های مشابهی را در اختیار شما می گذارند. از نمونه های رایگان این ابزارها می توان بهmacrium Reflect Free و HDClone Free Edition اشاره کرد.
به عنوان یک اقدام احتیاطی " حداقل" در مقابل حوادث احتمالی، باید بطور منظم از مرور گر ویندوز ( Windows Explorer ) برای کپی نمودن فایل های مهم خود به یک محل امن نظیر یک DVD,CD ویا یک دیسک USB استفاده کنید. همچنین، تمام دیسک های برنامه و دیسک نصب ویندوز خود را جمع آوری نموده، شماره های سریال و اطلاعات لازم برای نصب هر کدام را یادداشت کرده وآنها را در محل امنی نگهداری نمائید. به هیچ وجه نباید منتظر بمانید تا بیش از حد دیر شود. مثل هر مورد دیگری، در اینجا نیز پیشگیری بسیار بهتر از درمان خواهد بود.

حذف یک درایور در Safe Mode
 

برای Uninstall نمودن یک درایور مشکل ساز که فکر می کنید از بارگذاری ویندوز جلوگیری می کند، ابتدا بایستی کامپیوتر خود را با فشار کلید F8 در آغاز فرآیند راه انداری آن، به منوی بوت پیشرفته هدایت نمائید. به این ترتیب یک صفحه متنی با فهرستی از گزینه های بوت ظاهر خواهد شد. از کلیدهای مکان نما برای انتخاب گزینه Safe Mode استفاده کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید.
طبق معمول به ویندوز Login کنید. در ویندوز XP یک جعبه اطلاع رسانی باز خواهد شد، کافی است بر روی گزینه Yes کلیک نمائید. در ویندوز XP، پانل کنترل ویندوز را باز کرده و سپس بر روی اپلت System دوبار کلیک نمائید. در جعبه محاوره ای System Properties به برگه Hardware رفته وسپس برروی کلید Device Manager کلیک نمائید.

نجات ویندوز و بازیابی فایل ها

در ویندوز ویستا یا Windows 7، بر روی گوی Start کلیک نموده، عبارت device manager را در فیلد جستجو وارد کرده و سپس بر روی لینک Device Manager در بالای فهرستی که ظاهر می شود کلیک نمائید.
ابزاری که باعث ایجاد مشکل شده است را در فهرست Device Manager پیدا کنید. بر روی علامت + کنار آیتم مورد نظر کلیک نمائید تا فهرست مربوطه باز شود. بر روی ابزاری که می خواهید حذف شود کلیک راست نموده و سپس گزینه Uninstall را از منوی مربوطه انتخاب کنید. در این مرحله یک پیام تائید ظاهر خواهد شد. بر روی OK کلیک نمائید تا فرآیند حذف آغاز گردد. هنگامی که کارتان به اتمام رسید، PC خود را مجدداً راه اندازی کنید.
منبع: بزرگراه رایانه 135


[ یکشنبه 89/8/30 ] [ 12:34 صبح ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 193
کل بازدیدها: 1193226