سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

سونی ( به ژاپنی : ??????? , Son? Kabushiki-gaisha؛ به انگلیسی :Sony Corporation ) یک شرکت چند ملیتی و چند شعبه‌ای می‌باشد که مرکز آن در توکیو ژاپنی است. این شرکت همچنین یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های رسانه‌ای جهان با درآمد ????? میلیارد دلار (????) واقع در میناتو توکیو است. سونی یکی از تولید کنندگان پیشرو در محصولات الکترونیک، محصولات صوتی تصویری، ارتباطات، بازی‌های ویدیویی، و فن آوری اطلاعات برای بازارهای عادی و حرفه‌ای است که این شرکت را تبدیل به یکی از ثروتمند ترین شرکت‌های جهانی کرده است. فعالیت‌های اصلی در زمینه تجارت این شرکت شامل شرکت سونی (Sony Corporation)، فیلمسازی سونی، بازی های کامپیوتری سونی، شرکت سونی اریکسون و شرکت بازرگانی سونی می‌باشد.
صد البته به ندرت می توان داستانی را در دوران پس از جنگ ژاپن یافت که به اندازه حکایت شرکت سونی مدیران سراسر جهان را مجذوب خویش ساخته باشد.
البته اوایل این داستان به سبب آنکه در دوران جنگ می گذشت بسیار کم شرح داده شده است.
سونی در سال 1946 در ژاپن با تصمیم قاطعانه و سخت کوشی دو مرد جوان، زرنگ و متهور شروع به کار نمود. این دو مرد یعنی Masaru Ibuka و Akio Morita دست به دست هم دادند تا به رویای یک کمپانی موفق جهانی واقعیت بخشند.
این کمپانی تازه پا گرفته در زمان خود، چه در تلاش های اولیه برای خلق محصولاتی مانند پلوپز و چه درموفقیت های حاصل شده بعدی خود، مانند ساخت اولین دستگاه ضبط کننده مغناطیسی ژاپنی، همواره تولیداتی موفق و جدید را به بازار عرضه کرده است. کیفیت و نوع آوری در محصولات این کمپانی همیشه به گونه ای بوده که باعث شناسایی و تحسین آن در تمام دنیا شده است. بعضی از مهم ترین این تولیدات عبارتند از: اولین رادیوی ترانزیستوری ژاپنی در سال 1955 ، تلویزیون های رنگی ترینیترون در سال 1968 ، واکمن استریوی شخصی در سال 1979 ، دوربین ویدئویی هندی کم در سال 1989 ، پلی استیشن در سال 1994 ، دستگاه های ضبط دیسک های Blu-ray در سال 2003 و پلی استیشن 3 .

 

تاریخچه سونی

آکیو موریتا (AKIO MORITA) در سال ???? در شهرناگویای ژاپن از خانواده ای مقتدر و متمول زاده شد. با آنکه پدرش انتظار داشت او به عنوان فرزند بزرگ خانواده پای در راه او گذارد و تجارتخانه او را در حرفه صنایع نوشیدنی اداره کند اما «آکیو» از همان کودکی به وسایل الکتریکی و صوتی علاقه مند بــــود و می خواست بداند اشیاء چگونه کار می کنند. رویای او ساخت یک گرامافون الکتریکی بود.

 

به همین دلیل رشته فیزیک را در دانشگاه اوزاکا برگزید. پس از فراغت از تحصیل و در بحبوحه جنگ جهانی دوم که ژاپن درگیر جنگ بود به عنوان افسر نیروی دریایی در دفتر فناوری، کار بـــرروی تکمیل دستگاهها و سلاحهای حرارت یاب و ادوات هدف گیر شبانه را آغاز کرد.
ایبوکا نابغه اختراع بود و در همان زمان شرکتی را به نــام «ابزار دقیق ژاپن» تاسیس کرده و آمپلی فایر نیرومندی ساخته بود که می توانست آشفتگی جریان مغناطیسی در اعماق آب را برای زیردریائیها اندازه گیری کند.

 

ژاپن پاییز ???? را می گذراند: «تقریباً هر روز هواپیماهای بی-?? از بالای سرمان می گذشتند. این هواپیماها پس از ریختن بمب های خود بر روی توکیو، کاوازاکی و یوکوهاما به هنگام بازگشت آسمان منطقه ما را در اشغال خویش در می آوردند.» موریتا در کتاب زندگینامه خویش با ذکر جملات فوق به یادآوری آن دوران می پردازد. تا آن زمان جوان ?? ساله تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته فیزیک در اوزاکا به پایان رسانده بود و یک دوره آموزش افسری را هم تمام کرده بود. او در مهمترین پروژه تحقیقاتی ارتش به کار اشتغال داشت: واحدی ویژه با بودجه ای که در آن زمان یک رکورد بود (??? میلیون ین) تسلیحات و بمب های هدایت شونده و تجهیزات دید در شب ابداع می کرد. موریتا می نویسد: «برای من بسیار جذاب و وسوسه برانگیز بود که در تیم اجرای پروژه حضور داشته باشم».
ایبوکا که دوازده سال بزرگتر از شریکش بود نیز عضو کلیدی همین گروه بود. وی یک مسیحی متعصب محسوب می شد و به عنوان مهندس فنی در نیروی دریایی فعالیت می کرد. مهمترین موفقیت او تا آن زمان اختراع اولین دستگاه ژاپنی ویژه جست وجوی زیردریایی به حساب می آمد. ??? عدد از دستگاه های مذکور از اوایل سال ???? در نیروی هوایی امپراتوری به خدمت گرفته شدند. سال ???? به مناسبت پنجاهمین سال تولد شرکت تاریخچه آن منتشر شد. در این تاریخچه از دستگاه جست وجوگر یاد شده به نیکی یاد شد و اختراع ایبوکا چنین توصیف گردید: «گزارشی که بعد از اتمام جنگ منتشر شد نشان داد که این دستگاه تا چه حد کارآیی دارد.» البته در این گزارش ذکر نشده که چه تعداد از زیردریایی های آمریکایی با کمک دستگاه های جست وجوگر مذکور هدف قرار گرفته اند.
ایبوکا و موریتا برای اولین بار در پاییز ???? با یکدیگر ملاقات کردند- آن هم در مقام دو عضو گروه فوق سری موسوم به «کمیته تحقیقات جنگ». آنها طی دیدار مذکور پیرامون نحوه دفاع از ارتش امپراتوری ژاپن در مقابل آمریکایی ها گفت وگو کردند. همین گفت وگوها مبنای تداوم همکاری اسطوره ای بنیانگذاران شرکت سونی شد. موریتا پیرامون همکاری های خویش با ایبوکا طی دوران جنگ می نویسد: «با گذشت زمان ما بدون آنکه موفق شویم کلاهک های جست وجوگر حرارتی را به مرحله نهایی برسانیم آشنایی و نزدیکی بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا می کردیم».
این دو کارشناس طی ماه های بعد مشترکاً تلاش می کردند کاری را انجام دهند که به لحاظ فنی غیر ممکن بود. همین رفتن به دنبال غیر ممکن ها بعدها یکی از اصولی بود که آنها در سونی پیروی می کردند، شرکتی که همواره خواسته همه ابداعات و کارها را خودش به تنهایی انجام دهد. از همان دوران ها هم بود که این دو نفر نسبت به آمریکا احساسی بین دوستی و نفرت پیدا کردند- بعدها گاه در آنها یکی از این دو احساس شدت می گرفت و مدتی بعد احساس دیگر. چنین برداشتی از آمریکا می تواند توجیه گر بلندپروازی ای باشد که سال ها بعد سونی با آن ایالات متحده را فتح کرد. مدت ها است که مارک سونی براساس نظرسنجی ها در آمریکا مطمئن ترین مارک در میان مردم محسوب می شود.
البته اوایل دستیابی به موفقیت مذکور اصولاً قابل تصور نبود. موریتا می نویسد: «خبر بمباران هیروشیما برایم غیر قابل درک و تصور بود. شکاف و فاصله تکنولوژیکی میان آمریکا و ژاپن فوق العاده زیاد به نظر می رسید».
با همین تفکرات دوران پس از جنگ برای موریتا آغاز شد. او و ایبوکا هیچ فرصتی را از دست ندادند و بلافاصله دست به کار شدند. آنها از طریق روابط فامیلی خویش حامیان با نفوذی پیدا کردند- پدر موریتا یک کارخانه دار سرشناس (فعال در زمینه تولید نوشیدنی موسوم به ساکی) بود و پدر زن ایبوکا هم طی دوران جنگ سمت وزیر امور تربیت و پرورش ژاپن را بر عهده داشت. آنها از طریق حامیان با نفوذ خویش سرمایه لازم برای تاسیس شرکت را به دست آوردند و سونی اوایل سال ???? تاسیس شد.
ایبوکا ?? ساله و موریتا ?? ساله بودند که در سال ???? شرکت را با نام «شرکت مهندسی مخابرات توکیو» (TOTSUKO) با ??? دلار سرمایه (???.??? ین) و ?? نفر را تاسیس کردند. محل فعالیت شرکت طبقه سوم یک ساختمان نیمه مخروبه در منطقه منهدم شده ای قرار داشت که تمامی دیوارهای بتونی آن شکافهای عمیق برداشته بود. بدین ترتیب سنگ بنای شرکت عظیم سونی به همت دو انسان سخت کوش با فعالیت تعمیر رادیو گذاشته شد.
ایبوکا طی سخنرانی خویش به مناسبت افتتاح شرکت اظهار داشت: «ما تکنولوژی مورد نیازمان را خود ابداع کرده و رواج می دهیم تا بدین ترتیب از مشکلاتی که شرکت های بزرگ به آن دچار هستند اجتناب کرده باشیم.» موریتا می گوید: «ما در آن زمان به دنبال محصولات جدید و اصولی کارآمد بودیم و می خواستیم کالاهای مصرفی کاملاً نوین و با ساختارهای اختصاصی روانه بازار کنیم».
این ایده در مدیران سال های اخیر سونی هم وجود داشته است. در سال های اول تاسیس سونی سخنان ایبوکا و موریتا عمدتاً حول محور تقسیم وظایف در شرکت بود: پیرترها ابداع می کردند و جوان ترها فروشنده بودند. ایبوکا و موریتا از همان آغاز کار متفق القول بودند که نباید هیچ کدام از آنها به تنهایی تصمیم بگیرد. بدین ترتیب یکی از اصول مهم دستیابی به موفقیت توسط آنها شکل گرفت. به زودی در شرکت تنها کالاهایی تولید می شد که در تمام دنیا فروش داشتند. البته شروع فعالیت ها در ژاپن دشوار بود.
توکیو تسوشین کوکیو (یا همان TOTSUKO ) سال ???? اولین محصول خود را که یک پلوپز برقی بود طراحی کرد. در این پلوپز برنج به خوبی- نه خشک و نه خمیر- می پخت. دستگاه مذکور هیچگاه به بازار عرضه نشد.

 

پلوپز برقی سونی

ابداع یک بالش الکتریکی گرم کننده اندکی موفقیت بیشتری به همراه آورد. این بالش در دوران پس از جنگ که کمبود دستگاه های گرم کننده وجود داشت می توانست مورد استقبال قرار گیرد، اما استفاده از آن غالباً به سوختن لباس ها و پتوها می انجامید. بالاخره شرکت توانست در سال ???? با تولید اولین نوار ضبط صوت و دستگاه پخش آن در بازار ژاپن یک نقطه عطف پدید آورد.
آنچنان تقاضا برای اقلام مختلف بالا بود که اولین نوارها از جنس کاغذ با لوازم مغناطیسی با دست رنگ شده توسط اولین مهندسین ساخته شد.
شرکت ایبوکا و موریتا در آن زمان بیش از صد کارمند داشتند، اما هنوز هم شرکت آنها کوچک و کم اهمیت بود.
آقای Ibuka یک انسان عمل گرا با تصورات بالا بود که می توانست پیش بینی کند چه نوع محصولات و تکنولوژی هائی در زندگی روزمره مردم کاربرد بهتری خواهد داشت. او با ایجاد روحیه الهام بخشی خاص به مهندسین خود از نقطه نظر ابداع و ابتکار، آنها را به طرفی سوق داد که پیوسته به فراتر از انتظارات خود بیاندیشید. آقای Ibuka همچنین با بوجود آوردن محیط هیجان انگیز کاری و تاکید بر روی فرهنگ باز فکری به کارکنان، موجبات بیشتری را برای پیشرفت کارها فراهم آورد. او در خاطرات خود مربوط به بوجود آمدن شرکت نوشته که آرزو دارد شرکتی تاسیس کند که کلیه کارکنان آن از کار خود احساس رضایت وشادی داشته و ایده آلش این است که یک محیط کاری خلاق و دینامیک با فضای تفریحی کاری داشته باشد.
آقای Akio Morita هم یک بازاریاب واقعی ممتاز و درجه یک بود که در جا انداختن نام سونی بعنوان یک نام جهانی تاثیر بسزائی داشت. در حقیقت قصد و نیت او این بود که نهایتا مارک سونی را به ثبت برساند، زیرا زمانی که تقاضا برای ساخت 000/100 عدد رادیو از Bulova دریافت کرد، بخاطر اینکه آنها می خواستند رادیوها را با نام Bulova ثبت کنند، او شدیدا مخالفت کرد و این تقاضا را رد نمود. پاسخ او به Bulova این بود : ((من به شما قول می دهم که 50 سال بعد از این نام شرکت ما هم بهمان اندازه که نام شرکت شما امروز مشهور است، معروف و مشهور خواهد بود . . . )) امروز باید گفت که این صحبت آنروز آقای Morita از نظر پیشگوئی کاملا درست بود.

 

کارمندان سونی در سال 1956

وضعیت شرکت در یکی از روزهای سال ???? تغییر کرد. در آن روز آکیو موریتا برای اولین بار پا بر خاک آمریکا گذاشت. او به ایالات متحده سفر کرده بود تا در نیویورک یک گواهی اعطای مجوز را در شرکت «وسترن الکتریک» امضا کند. غول آمریکایی در آن زمان به موریتا امتیاز یک محصول کوچک را که در آزمایشگاه های موسوم به «بل» ابداع شده بود، فروخت: ترانزیستور. موریتا بعدها از آن اتفاق چنین یاد می کند: «هنگامی که قرارداد را امضا کردم، دست اندرکاران شرکت وسترن الکتریک برایم شرح دادند که اگر می خواستند محصولات مصرفی را به ترانزیستور مجهز کنند تنها می شد از این دستگاه در تولید تجهیزات تقویت شنوایی بهره گیرند. البته ما هم اصلاً علاقه ای به بازار کوچک دستگاه های شنوایی نداشتیم.» بدین ترتیب یک افسر ژاپنی توانست در نیویورک تنها هشت سال پس از جنگ با پرداخت ?? هزار دلار یکی از مهم ترین اختراعات پس از کشف بمب اتم را از ابرقدرت جهان برباید. موریتا می نویسد: «من سوار بر موج امید شنا می کردم.» امید وی هم بیهوده و سراب نبود. چهار سال بعد آنها شروع به فروش اولین رادیوهای ترانزیستوری جیبی در دنیا کردند. ایبوکا و موریتا تا قبل از آن «با اعتقاد به برتری تکنولوژیکی غرب بزرگ شده بودند.» (به گفته موریتا)- اما از آن زمان به بعد خود تاریخ صنعت را رقم می زدند. هرگامی که آنها بر می داشتند قدمی برای رهایی از برتری غرب محسوب می شد.
موریتا در سال ???? اولین سفر خود را به آمریکا و اروپا انجام داد و کمی بعد با فکر گسترش صادرات و کسب و کار سونی به ماوراء مرزهای ژاپن و بویژه آمریکا، به همراه خانواده خود به نیویورک رفت و در سال ???? شرکت سونی آمریکا را تاسیس کرد. اولین رادیوی ترانزیستوری جهان (TR-55 ) در سال???? توسط شرکت ساخته شد و سال بعد کوچکترین رادیوی ترانزیستوری جیبی( TR-63 ) با ابعاد?? ×??×??? میلیمتر و قیمت ????? ین عرضه گردید. البته این رادیو کمی بزرگتر از جیب معمولی پیراهن بود و لذا موریتا پیراهنی با جیب بزرگتر برای خود تهیه کرده بود که بتواند عنوان جیبی را برای آن اثبات کند قیمت صادراتی این رادیو??/?? دلار بود.
اولین تلویزیون ترانزیستوری مدل ? اینچی ( TV 8-301 ) در سال ???? و کوچکترین و سبک ترین تلویزیون ( TV 5-303 ) در سال ???? و بالاخره تلویزیونهای رنگی کروماترون در سال ???? و ترنیترون در سال ???? ساخته و عرضه گردید.
از میان ابداعات مذکور شاید بتوان گفت واکمن و دستگاه های استریوی قابل حمل در جیب شلوار تا به امروز مشهورترین آنها بوده اند. البته شکست هایی هم وجود داشته اند: از آنجایی که ایبوکا و موریتا مغرورتر از آن بودند که سیستم ابداعی ویدیویی خویش موسوم به بتاماکس را در اختیار دیگران قرار دهند، سیستم VHS که توسط رقیب اصلی یعنی شرکت ماتسوشیتا اختراع شده بود در جهان به قدرت اول بدل شده است. با این حال در مورد تکنولوژی «دیسک فشرده» (کمپاکت دیسک) که توسط سونی و فیلیپس ابداع شده بود، اشتباه مذکور تکرار نشد: امروز این نوع CD در سراسر جهان به یکی از لوازم عادی در منزل تبدیل شده است. بانیان تکنولوژی مذکور موفقیت های بزرگی را از این رهگذر به دست آورده اند.
موریتای پیر اواسط دهه هشتاد با روحیه ای که نشان از سرمستی جوانی داشت، نوشت: «رواج CD به معنای آغازی بر یک دوره جدید است: آدم موسیقی را دقیقاً به همان صورتی که نواخته شده می شنود- هیچ گونه صدای خش خش نوار و یا صدایی جانبی احساس نمی شود.» بدین ترتیب موریتا بار دیگر خود را به عنوان یک پیشرو و پیشگوی بزرگ مطرح کرد، زیرا به راستی بعد از آن دیگر هیچ کس نتوانست از نوارهای کاست معمولی در مقابل CD دفاع کند. البته تحقیقات و فناوری همواره تنها یکی از بسترهای فعالیت در داستان شرکت سونی بوده اند. عامل دوم و موتور مهم حرکت مفاهیمی بوده اند که بنیانگذاران شرکت از نتایج حاصل از جنگ جهانی دوم آنان را به دست آورده اند. احساس حسادت و رقابت با آمریکا همانقدر در ایبوکا و موریتا ریشه دوانده بودند که حس بخشش و اعتقاد به لزوم یادگیری از غرب. سال ها بعد از پایان جنگ ایبوکا در اتوبیوگرافی خویش اولین احساس خود از اشغالگران آمریکایی را چنان شرح می دهد که به خوبی رفتار سرسختانه و انعطاف ناپذیر بنیانگذاران سونی را می توان با آن توجیه کرد: «وقتی سلاح ها و تجهیزاتی را که بر بار کامیون های ارتش آمریکا از داخل خیابان های توکیو عبور داده می شدند می دیدم، پیش خودم فکر می کردم که ما با چه کشور قدرتمندی جنگیده ایم! در آینده باید حتماً به لحاظ فناوری از آمریکا سبقت جوییم».
بدین ترتیب هنگام تاسیس شرکت در سال ???? توجه به برتری آمریکا کاملاً محسوس بود. البته وقتی سال ???? ایبوکا و موریتا قصد داشتند اولین رادیوی ترانزیستوری جیبی خود را روانه بازار کنند و به دنبال نامی جدید و مناسب برای شرکتشان می گشتند دیگر آمریکا کمتر از گذشته به نظرشان دشمن می رسید. لذا یکی از کلمات رایج در آن زمان در آمریکا یعنی Sonnyboy را با عبارت لاتین Sonus ترکیب کردند و از آن کلمه Sony را پدید آوردند.
اصولا نام « سونی» از ترکیب دو کلمه بوجود آمده است : یکی کلمه ((Sonus)) بزبان لاتین که در حقیقت ریشه اصلی کلماتی چون( Sound صدا یا Sonic صوتی) را تشکیل می دهد و دیگری کلمه ((Sonny)) به معنی پسر کوچک است. این کلمات بدان جهت انتخاب شدند تا نشان دهند که سونی متشکل از یک گروه مردان جوانی است که برای خلاقیت های نامحدود پیوسته دارای انرژی و شور و شوق وافری می باشند.
نامگذاری جدید با یک اتفاق دیگر هم توأم بود و آن اینکه شرکت به تجارت با آمریکا متمایل شد. ایبوکا و موریتا دریافتند که در درازمدت مهمترین بازار آنها به ویژه در بخش ابداعات جدید ایالات متحده خواهد بود. آنها به این نتیجه رسیدند که هرکس بتواند در آنجا نفوذ کند می تواند در تمام دنیا فعالیت های خود را گسترش دهد.
اواخر دهه پنجاه بسیاری از شرکت های دیگر ژاپنی نیز به همین نتیجه رسیدند- به عنوان مثال تویوتا اولین خودروهای شخصی خویش را به آنسوی اقیانوس آرام فرستاد. با این حال شاید بتوان سونی را تنها شرکت ژاپنی دانست که حاضر شد تمام سیاست های خویش را مبتنی بر مقتضیات تجارت در ایالات متحده شکل دهد. موریتا با یادآوری آن سال ها می نویسد: «باید اعتراف کنم اوایل سعی می کردیم عبارت(Made in Japan ساخت ژاپن) را تا حد ممکن کوچک بر روی محصولاتمان چاپ کنیم».

 

دیسکمن سونی

البته موضوع در اختیار گرفتن بازار آمریکا برای ژاپنی های نسبتاً تازه وارد بسیار مهمتر از اینها بود. موریتا اوایل هنگام سفر به نیویورک در هتل های ارزان قیمت اقامت می گزید و در رستوران های سلف سرویس غذا می خورد. بسیار اصرار داشت که یک شرکت ژاپنی واسطه آنها با مشتریان آمریکایی نباشد. او شرکت نمایندگی سونی در آمریکا را شخصاً تاسیس کرد و به خاطر وجود این شرکت زن و فرزندانش را به نیویورک آورد. یکسال تمام خانواده موریتا کوشیدند تا خود را با راه و رسم زندگی آمریکایی منطبق سازند، اما بعد بروز یک مرگ در خانواده، آنها را وادار به بازگشت به موطن خویش کرد. البته ?? سال بعد در سال ???? مجله نیوزویک در مورد موریتا نوشت: «او مردی بود که به تنهایی تصور جهانیان از تجار ژاپنی را تغییر داد.» به جز یوکو اونو، همسر جان لنون (خواننده معروف)، در آن زمان در غرب هیچ کس شهرت دو رئیس جوان سونی را نداشت.
ارتباط موریتا با غرب از همان آغاز وضعیتی پیچیده داشت. رویگردانی موریتا از غرب سال ???? دوباره آغاز شد.
او در آن سال با همراهی شینتارو ایشی هارا، سیاستمدار ملی گرا، کتابی را تحت عنوان «ژاپنی که می تواند نه بگوید» منتشر ساخت. به یکباره وی به یکی از مخالفان سرسخت غرب بدل شد: «ما در تجارت ده سال آینده را در نظر داریم، در حالی که آمریکایی ها تنها در مورد سود ده ماه آینده فکر می کنند.» مدیر سونی با این عبارت به مسخره شرکت های آمریکایی پرداخت. انتشار کتاب او عواقب زیادی در بر داشت. درست در همان زمان سونی با یک سرمایه گذاری فوق العاده کلان یکی از شرکت های اصلی هالیوود به نام کلمبیا پیکچرز را خرید و ترس از تفوق شرکت های ژاپنی را در آمریکا گسترد. این زمانی بود که ژاپن تحقیرهای زمان جنگ را خاتمه داد و موفقیت اقتصادی بلامنازع خویش را به رخ جهانیان کشید. سونی تجسم این موفقیت بود، موفقیتی که البته مدت زیادی به طول نیانجامید.
طی دهه نود ژاپن دچار بحران عظیم شد. در این دوران پیری بر موریتا مستولی گشت و همزمان با آن تغییراتی نیز در نظراتش پدید آمد: «اگر سیستم اقتصادی ژاپن کمبودهای زیادی داشته باشد، قطعاً یکی از آنها هماهنگی کم با غرب است.» او این عبارت را در سال ???? در مقاله ای در مجله «آتلانتیک مونثلی» نوشت. او به کشورش توصیه کرد تا همانند غرب ساعات کار پرسنل را بکاهد و به غرب هم توصیه کرد تا همانند ژاپن انضباط (دیسیپلین) و نظم در کار را افزایش دهد.

 

دستگاه DVD/HDD Recorder سونی

شمارش تعداد محصولاتی که این شرکت از آغاز تاسیس تاکنون ابداع و به بشریت عرضه داشته مشکل است و علاوه بر مواردی که برشمرده شد، ویدئو، دیسک فشرده، فلاپی دیسک، نوارهای ویدئوئی بتاماکس، واکمن، تلویزیون دستی کوچک، پخش استریو، دوربینهای فیلمبرداری ? میلیمتری، دوربینهای عکاسی و دهها اختراع دیگر را شامل می شود.
در مدت همکاری این دو یار باوفا، ایبوکا انرژی خود را بر روی انجام تحقیقات فناوری و توسعه محصول متمرکز کرد و موریتا دست به گسترش سونی در مناطق مختلف دنیا، جهانی سازی شرکت و توجه به مسائل مالی، توسعه منابع انسانی و ورود به دنیای نرم افزار زد. موریتا پیشتاز طرح ایده جهانی شدن شرکتها بود و برای گسترش شرکت خود به بسیاری نقاط دنیا رفت وآمد می کرد. او شناخته شده ترین ژاپنی در آمریکاست که جوایز متعددی را دریافت کرده است. توانایی او در مطالعه و شناخت دو فرهنگ شرقی و غربی و ترکیب جنبه های خوب آن با یکدیگر شگفت انگیز بود.
موریتا در سال ???? عنوان نایب رئیس سونی را داشت و در سال ???? به ریاست سونی رسید و تا سال ???? که به عنوان ریاست افتخاری سونی بازنشسته شد در سمتهای مختلف ریاست، مدیریت عامل و ریاست هیئت مدیره فعالیت کرد. ایبوکا دوست و همکار او در بنیانگذاری شرکت، در سال ???? درگذشت. چهارسال قبل از آن، موریتا به هنگام بازی تنیس دچار حمله قبلی شد و تا سال ???? که در ?? سالگی جهان را وداع گفت صندلی چرخدار سوار می شد.
موریتا مسیر زندگانی و نظرات و افکار خود را در زمینه کسب و کار صنعت الکترونیک و فناوری برتر در کتابی به نام «ساخت ژاپن» در معرض استفاده همگان قرار داده است. همت والای او و دوست و همکار و همراهش ایبوکا، از خاکسترهای ویرانه های جنگ جهانی دوم، شرکتی جهانی را پدید آورد که رهبری بلامنازع اختراعات پی درپی و عرضه محصولات و وسایل الکترونیکی صوتی و تصویری و فناوری اطلاعات را در اختیار خود گرفت و در سال ???? با ?????? نفر کارمند، فروش ?? میلیارد دلاری را به دست آورد.
آنچه در زیر می آید اطلاعات پایه ای مربوط به شرکت سونی است. اعداد و ارقام مربوط به برآورد مالیات سالیانه تا 31 مارس 2007 می باشد.
منافع مالی ناشی از عملکرد و فروش سونی برابر 3/70 میلیارد دلار آمریکا
درآمد عملیاتی سونی برابر 61/0 میلیارد دلار آمریکا
درآمد ناشی از سود/بخشش مالیاتی سونی برابر 07/1 میلیارد دلار آمریکا
تفکیک حجم فروش بر اساس ناحیه ( 6/25 درصد ژاپن - 9/26 درصد آمریکا - 6/24 درصد اروپا و 9/22 درصد سایر )
تعداد کارمندان سونی در سراسر جهان برابر 163000 نفر
مخارج سونی در رابطه با تحقیق و توسعه برابر 61/4 میلیارد دلار آمریکا

نقاط عطف محصولات

 

1950
اولین ضبط کننده ی نوار مغناطیسی نوع G در ژاپن به بازار وارد شد
1955
اولین رادیوی ترانزیستوری مغناطیسی TR-55 در ژاپن به بازار وارد شد
1960
اولین تلویزیون ترانزیستوری جهان با مدل TV8-301 به بازار وارد شد
1961
اولین آمپلی فایر ترانزیستوری ضبط کننده نوار مدل TC-777 در ژاپن به بازار وارد شد
1963
اولین ریل با قابلیت ضبط نوار ویدیویی جهان به مدل PV-100 به بازار وارد شد.
1965
اولین ریل با قابلیت ضبط نوار ویدیوی دنیا به مدل PV-100 که برای استفاده خانگی طراحی شده است به بازار وارد شد
1968
تلویزیون رنگی ترینیترون مدل KV-1310 به بازار وارد شد
1971
پخش کننده ی کاست رنگی U-Matic 3.4 اینچی به بازار وارد شد
1975
ویدیوی بتامکس 1.2 اینچی با قابلیت ضبط کاست ویدیویی برای استفاده خانگی به مدل SL-6300 به بازار وارد شد
1976
سری BV (پخش ویدیویی) برای استفاده حرفه ای ویدیویی U-Matic با قابلیت ضبط نوار ویدیویی به مدل BVU-200
BVH-1000 ده اینچی با قابلیت ضبط نوار ویدیویی برای استفاده حرفه ای
1979
اولین واکمن شخصی با هدفون استریو به مدل TPS-L2 به بازار وارد شد
1982
اولین پخش کننده CD در دنیا به بازار وارد شد
1990
تلویزیون 36 اینچی مدل KW-3600HD با قابلیت پخش HD دارای نسبت دید 16:9 یرای استفاده خانگی به بازار وارد شد
1994
اولین دستگاه بازی سونی موسوم به PlayStation یا توان استفاه از CD به بازار وارد شد
2000
دومین دستگاه بازی سونی با نام PS2 یا PlayStation 2 با موتور حساس 128 بیتی و استفاده از DVD به بازار وارد شد
ارگنایزر CLIE به مدل PEG-S500 به بازار وارد شد
ربات سرگرم کننده ی کوچک که شبیه به حیوان دوپا بود به مدل SDR-3X به بازار وارد شد
تلویزیون کامپیوتری شخصی با نام Airboard و مدل IDT-LF1 به بازار وارد شد
سیستم تولیدی HD-1080p\24p به مدل HDW-F900 برای استفاده هالیوود ساخته شد
2001
مدل بلوتوث پیشرفته بزرگترین نمایشگر ارگانیک EL رنگی به بازار وارد شد
دوربین فیلم برداری هندی کم IP به مدل DCR-IP7 و فرمت ضبط جدید MICROMV به بازار وارد شد
2002
کوکون(CoCoon) به مدل CSV-E77 برای استفاده خانگی به بازار وارد شد
کوچکترین و سبکترین کامپیوتر دنیا مجهز به سیستم عامل مایکروسافت ویندوز XP به بازار وارد شد.
عرضه مموری استیک Duo که اندازه اش به طور تقریبی 1.3 برابر اندازه مموری استیک استاندارد میباشد و وزنش نیز نصف مموری استیک استاندارد است.
2003
اولین محصولات QUALIA به مدل های QUALIA 004,QUALIA 007,QUALIA 015 و QUALIA 016 به بازار وارد شد
نسل جدید دیسک اپتیکال بلو-ری Blue-Ray با ظرفیت بالا برای اولین بار در دنیا به بازار وارد شد
دوربین های سایبرشات سری T به مدل DSC-T1 با طراحی باریک و پیکسل موثر،با 17.3 میلیمتر قطر و 5.1 میلیون پیکسل به بازار عرضه شد
2004
مدل KLV-17HR نسل جدید تلویزیون های WEGA سونی به بازار عرضه شد
واکمن شبکه ای NW-HD1 با 20 گیگابایت حاقظه داخلی به بازار عرضه شد
دوربین مدل DSC-M1 با مشخصه Hybrid REC که عکاسی راحت را میسر میسازد به بازار عرضه شد
عرضه دوربین HDR-FX1 اولین دوربین فیلمبرداری دیجیتال که با استاندارد HDV 1080i قابل تطبیق بود
2005
تلویزیون LCD براویا صفحه عریض با خصیصه تولید رنگ زنده به بازار عرضه شد
2006
مدل DSLR-A100 دوربین های دیجیتال SLR برای استفاده حرفه ای دارای سیستم پایه لنز جدید با پشتیبانی چندین لنز به بازار عرضه شد
اولین دوربین های فیلم برداری AVCHD,HD در دنیا با مدل های HDR-SR1 و HDR-UX1 به بازار عرضه شد
اولین نوت بوک دنیا سری AR VAIO با قابلیت پشتیبانی دیسک بلو-ری Blue-Ray به بازار عرضه شد
سومین نسل دستگاه های بازی سونی با نام PLAYSTATION 3 با پردازنده بسیارقوی CELL و پشتیبانی از تکنولوژی Blue-Ray و همچنین دارای کنترلرهای بیسیم و مجهز به سنسور حرکتی SIXAXIS به بازار عرضه شد
سونی امروز و سونی فردا
امروزه رویکرد اصلی سونی که همان شعار ((انجام دادن کاری که دیگران انجام نمی دهند)) میباشد، کاملا بصورت تولید محصولاتی فوق العاده عالی تحقق یافته است.
امروز سونی از طریق فروش محصولات ابتکاری و ابداعی و نیز توسط استراتژی همگرائی خود باعث تداوم رشد صنعتی گردیده است. برای مثال میتوان از محصولات زیر نام برد :
- کامپیوترهای لپ تاپ VAIO با فرم و عملکرد عالی
- دوربین های دیجیتالی که عکس روی - CD-R یا مموری استیک می گیرند
- یک وسیله دستی که اجازه ذخیره کردن و مشاهده عکسها را همراه با عکسهای متحرک می دهد.
- ضبط های مینی دیسک با یک LINK کامپیوتر شخصی برای تلفیق و ترکیب کیفیت های عالی صوتی دیجیتال با موسیقی ها
- تعویض کننده های چند دیسک DVD/CD برای پخش صدا و تصویر.
و ...

 

سونی در حال حاضر عمده ترین تولید کننده محصولات صوتی – تصویری، بازیها، ارتباطات و تولیدات تکنولوژی اطلاعات (IT) ، برای مصرف کنندگان شخصی و هم چنین بازارهای مصرفی حرفه ای دنیاست. اینک سونی با موسیقی، تصاویر، تفریحات کامپیوتری و انجام امور تجاری Online، بطور ویژه از نظر موقعیت جزو پیشتازترین شرکت های تفریحاتی جهان بشمار میرود.از نظر فعالیت عملیاتی، سونی در 70 کشور جهان فعال بوده و دارای 1080 شرکت تابعه می باشد. همچنین تعداد کارکنان سونی 700/189 نفر است و فروش سالانه ثبت شده آن در سال مالی منتهی به 31 ماه مارس 2000 بیش از 63 میلیارد دلار بوده است.
نکته ی دیگر در مورد سونی، شرکت در تولید موبایل با مارک سونی اریکسون است. البته در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته ایم.
در قرن بیست و یکم، سونی همچنان سعی در حفظ و بقاء ظرافت ها و اعتبار خود در کلیه زمینه های کاری نموده و در عین حال بمنظور روح بخشیدن بیشتر به زندگی آنانی که در اطرافش زندگی می کنند، برای افزودن به ارزشهای تولیدی خود و غنای هر چه بیشتر آن کوشا خواهد بود.
در آینده باید منتظر ترکیب دیگری از تفریحات، فیلم ها، دنیای کامپیوتری جدید، بازیها و موسیقی های سونی بود. سونی با برخورداری از پندار، تکنولوژی و محتوای ظرافت سازیهای پیشرفته قادر است تغییر جهت و روش تفریحی مصرف کنندگان را آنچنان تغییر دهد که هیچ شرکت دیگری را یارای مقابله و رقابت با آن نباشد.

 

سونی در یک نگاه

سونی
تأسیس : ? مه ???? (انتخاب نام جاری در سال ????)
زمینه فعالیت : لوازم الکترونیکی، خدمات مالی و لوازم دیجیتالی
محصولات: لوازم الکترونیکی (صوتی تصویری و لوازم بازی)، تجهیزات تخصصی صوتی/تصویری،
اجسام نیمه هادی، سخت افزار کامپیوتر، خدمات مالی، فیلم، تلویزیون، موسیقی و بازی‌های نرم افزاری تعداد کارکنان ??????? ( از تاریخ ?? مارس ???? )
شرکت‌های وابسته: سونی الکترونیکس، سونی اریکسون (???(
شعار : like.no.other مثل.هیچ.کدام
وب‌گاه : www.sony.net و www.sony.co.ir
منابع تحقیق :
forum1.asrejavan.info
www.sony.co.ir
www.bazyrayaneh.com
www.Ayoot.Com
Fa.wikipedia.org


[ سه شنبه 89/5/12 ] [ 1:40 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 95
بازدید دیروز: 267
کل بازدیدها: 1192043