سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

امروزه با وجود اینترنت پرسرعت و بی سیم و تولید انواع لپ تاپ و تلفن‌های همراه هوشمند، دیگر گستره توزیع اطلاعات محدود به کامپیوترهای رومیزی و کابل های تلفن و اینترنت و سرورها نیست. همه فضای اطراف ما را امواج اینترنت بی سیم و مخابرات فرا گرفته است و به قول زبل خان فقط کافی است دستت را دراز کنی تا مجموعه جالب و گاهی اوقات ارزشمندی از اطلاعات کاری و شغلی افراد مختلف را از این میان شکار کنی.

در اینجا?? مشکل رایج استفاده از اطلاعات بی سیم را برای امتحان ضریب امنیتی شما مطرح می کنیم، سپس برای هرکدام ترفندهایی ارائه می دهیم تا از امنیت اطلاعات سیارتان اطمینان حاصل کنید. من تا به حال هیچوقت کارت اعتباری‌ام را جایی نگذاشته‌ام که دیگران به راحتی آنرا بردارند. پس چرا باید اطلاعاتم را بدون محافظ بگذارم؟

متأسفانه خیلی از مردم وقتی از ابزارهای سیارشان استفاده می‌کنند، اهمیتی برای امنیت اطلاعات‌شان قایل نیستند. افزایش تعداد کاربران ابزارهای قابل حمل توجه هکرها را جلب کرده است، تا با استفاده از روش‌های متنوعی که در چنته دارند برای دستیابی به داده ها و اطلاعات شخصی شما تلاش کنند.

ما همه باید هوشیار باشیم و برای محافظت از اطلاعات سیّارمان اقداماتی انجام دهیم. حال ببینیم وقتی در سفر هستید در موقعیت های رایجی که با آن مواجه می‌شوید، چطور باید امنیت اطلاعات تان را حفظ کنید.

?- در هتلی که هم Wi-Fi دارد و هم اِترنت (اتصال به شبکه از طریق کابل)، کدام یک را باید انتخاب کنم؟
از آنجا که اترنت ارتباط را از طریق سیم برقرار می‌کند، بطور طبیعی امنیت بیشتری نسبت به Wi-Fi دارد. داده‌ها از لپ‌تاپ شما با کابل اترنت به سویچی منتقل می‌شوند که در یکی از اتاق‌های هتل قرار دارد. بعد از آنجا با یک کابل تا ISP (شرکت سرویس دهنده اینترنت) می‌روند. یک هکر برای اینکه امکان دسترسی به اطلاعات شما را بیابد، باید مستقیماً به سیستم اترنت وصل شود. یعنی باید دسترسی حضوری به امکانات سخت افزاری سیستم اترنت هتل داشته باشد. اگر هکری مجهز به رادار اترنت باشد، ممکن است از اتاق دیگری در هتل شما، بتواند ترافیک اطلاعات شما را زیرنظر بگیرد. که البته میزان موفقیت وی به تنظیمات سیستم بستگی دارد.

با ارتباط Wi-Fi، داده‌ها بدون رمزگذاری در هوا و بین ابزار کاری سیّار شما و access point نزدیک اتاق شما در جریان هستند.در این حالت برای هکرها ردیابی کردن اطلاعات شما حتی از پارکینگ هتل هم کار راحتی است.اگر فکری به حال امنیت ارتباط بی سیم تان نکرده باشید، این اصلاً وضعیت خوبی نیست. اما اگر به اندازه کافی به امنیت شبکه مورد استفاده تان توجه و رسیدگی کرده باشید، دراین صورت Wi-Fi خیلی هم امن است.
در ضمن تقریباً همیشه اترنت سرعت اجرای بیشتری دارد، بیشتر به خاطر اینکه خیلی از Wi-Fi های عمومی پوشش سیگنال ضعیفی دارند و همه فضای هتل را به خوبی پوشش نمی دهند. در عوض ارتباط بدون سیم به شما امکان می‌دهد که در جاهای مختلف هتل به راحتی از اینترنت استفاده کنید و کارتان فقط وابسته به اتاق تان و کابل اترنت آن نباشد.

?- اگر من برای ارتباط از یک شبکه Wi-Fi محلی عمومی استفاده کنم، چطور می‌توانم مطمئن باشم که اطلاعاتم امن خواهد ماند؟
این جایی است که باید از امکانات تکنولوژی استفاده کنید تا اطلاعات سیّارتان حفظ شوند. خیلی مراقب باشید، چرا که داده‌هایی که در شبکه Wi-Fi عمومی ارسال می‌شوند معمولاً بطور کلی ناامن هستند، مگر اینکه شما اقدامات امنیتی موثری را بکار برده باشید. شبکه‌های عمومی معمولاً از امکان رمزگذاری اطلاعات بین ابزار پرتابل شما و اکسس پوینتی که با آن در ارتباط هستید را فراهم نمی آورند. در نتیجه این وظیفه شما است که هنگام اتصال به اینترنت یکی از انوع رمزگذاری دو‌طرفه را بین لپ‌تاپ و سروری که با آن وصل می‌شوید، برقرار کنید.

مطمئن شوید که صفحه ورود ایمیل و انتقال اطلاعات ایمیل‌تان از رمزگذاری SSL استفاده می‌کند. وگرنه، هکرها همان موقع که دارند توی امواج پرسه می‌زنند، می‌توانند ایمیل های شما را بخوانند. برای این کار از بخش پشتیبانی سازمان تان یا شرکت نرم افزاری تان کمک بخواهید.

اس اس ال چیست و چرا توجه به آن بسیار مهم است؟

وقتی از کارت اعتباری تان در اینترنت استفاده می‌کنید، فقط از وب سایت‌های دارای سیستم رمزگذاری SSL استفاده کنید. بیشتر سایت‌ها SSL را پشتیبانی می‌کنند، اما همه شان نه. بدون یک سایت امن، شما شماره‌ کارت های اعتباری تان را برای هکرهای بالقوه منطقه خیرات می‌کنید. اگر یک آیکون کوچک که شبیه قفل است در نوار وضعیت مرورگرتان ظاهر شد، می‌فهمید که در حال استفاده از یک سایت امن هستید.

وقتی به سرور شرکت‌ تان وصل می‌شوید، از نرم‌افزار VPN روی ابزار پرتابل تان استفاده کنید. VPN به سرور متصل می‌شود و همه چیز را رمزگذاری می‌کند. در نتیجه هکرهایی که داده‌های شما را توی هوا می‌قاپند چیز قابل فهمی دستگیرشان نمی‌شود.

?- اگر بخواهم در مکانی عمومی با کابل به اینترنت وصل شوم، چطور مطمئن باشم که امنیت اطلاعاتم حفظ خواهد شد؟
جواب این سوال در اصل مثل ایجاد امنیت در اتصال Wi-Fi است. (سوال 2 را ببینید) اگرچه آنقدر خطرناک نیست، چرا که اطلاعات شما از طریق یک کابل جابجا می‌شود و دسترسی به آن برای هکرها ساده نیست. با وجود این، وقتی دارید خرید اینترنتی انجام می‌دهید یا اطلاعات شخصی را آنلاین وارد می‌کنید، اطمینان یابید که وب سایت های مورد استفاده امن هستند و برای برنامه‌ها و سایت‌های اداری و مهم تان از VPN استفاده کنید.

?- اگر من لپ‌تاپ محل کارم را به خانه بیاورم و به شبکه خانگی‌ام وصل کنم، چطور می‌توانم اطمینان داشته باشم که اطلاعات من امن می ماند؟
با شبکه خانگی تان (چه اترنت باشد و چه Wi-Fi) مثل یک شبکه عمومی رفتار کنید. (سوال 2) به ISP تان اعتماد نکنید.
در شبکه Wi-Fi خانگی، لازم است که شما رمزگذاری امنی بین ابزار سیّار و روتر یا اکسس پوینت تان هم برقرار کنید. در صورت امکان، سیستم رمزگذاریWPA( دسترسی حفاظت شده Wi-Fi) را فعال کنید، که کلیدهای رمزگذاری برای هر دستگاه موبایلی را به صورت خودکار و دوره‌ای به روز می‌کند. سرویس WEP به اندازه WPA امنیت ندارد، اما بهتر از هیچی است.
در ضمن، نام کاربری و رمز عبور صفحه مدیریت روترِ Wi-Fi را هم عوض کنید. زیرا هکرها با دانستن رمز پیش‌فرض روتر یا مودم بی سیم تان می‌توانند وارد صفحه مدیریت آن شده و دسترسی های لازم را برای خودشان ایجاد کنند. همچنین می‌توانید SSID (نشان‌دهنده‌ی سرویس)روتر یا مودم تان را غیرفعال کنید. این کار باعث می‌شود همسایه ها نتوانند شبکه شما را پیدا کرده و از آن استفاده کنند.

?- وقتی در سفر هستم، چطور از چشمها و گوش‌های فضول در امان باشم؟
در یک مکان عمومی، حتی محافظت سفت و سخت از انتقال اطلاعات نیز نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد که دارد از بالای شانه تان خیلی راحت به صفحه نمایش شما نگاه می کند یا وقتی نام کاربری و رمز عبور را وارد می‌کند به صفحه کلیدتان خیره شده است. من خیلی از به اصطلاح «متخصصان امنیتی» را دیده‌ام که با صفحه‌نمایش‌های بزرگ و با کیفیت لپ‌تاپ‌شان، اطلاعات مهمی را در یک مکان عمومی شلوغ در معرض دید قرار داده‌اند. این مشکل بیشتر به لپ‌تاپ‌ها مربوط می‌شود، چرا که دیدن آنها آسان‌تر است، اما حتی وقتی دارید از ابزارهای سیّار کوچک‌تر هم استفاده می‌کنید، مراقب افراد کنار دست‌تان باشید.

در اماکن عمومی و جلوی چشم مردم با لپ‌تاپ‌تان روی مدارک حساس کار نکنید. در ضمن می‌توانید شدت نورِ صفحه را تا حد ممکن پایین بیاورید، کاری که باعث می‌شود دیگران به سختی صفحه شما را ببینند. اینطوری باتری هم بیشتر عمر می‌کند.

وقتی با استفاده از ارتباط صوتی بی سیم و یا تلفن همراه صحبت می‌کنید، صدایتان را پایین بیاورید. من دلیلش را نمی‌دانم، اما خیلی از افراد با موبایل بلند بلند صحبت می‌کنند، به طوری که صدای شان حتی از ??متری به راحتی قابل شنیدن است. در صورت امکان، به جای این که اطلاعات مهم را در مکالمات تلفنی رد و بدل کنید، آن‌ها را با ایمیل بفرستید. مطمئن باشید این روش هم امن تر و هم ارزان‌تر خواهد بود. البته اگر ایمیل تان امن هست!

?- چطور می‌توانم مطمئن باشم که موبایل یا PDA من امنیت دارد؟
دستگاه‌های بی‌سیم امکانات رمزگذاری و تعیین اعتبار خوبی ارائه می‌دهند، اما این مهم است که بدانید سرویس‌دهنده مخابراتی شما داده‌هایتان را کجا ذخیره می‌کند. شرکتی مانند بلک بری در سرویس های اقتصادی خود، اطلاعاتی از قبیل ایمیل‌ها، شماره تماس‌ها و عکس‌ها را بر ر،ی سرورهای امن اش ذخیره می‌کند و می‌توانید مطمئن باشید که امنیتی در حد بخش آی تی شرکت تان برای شما فراهم می آورد.

اما در مورد سرویس‌های ایمیل شخصی، نامه ها و فهرست تماس‌های شما احتمالاً روی یک سِرور مرکزی در ساختمان سرویس‌دهنده شما ذخیره می‌شود. نمی‌توانید روی سرویس‌دهنده حساب کنید که از داده‌های شما بر روی سِرور محافظت کند. در این صورت، می‌توانید از تنظیمات خودکار استفاده کنید، تنظیماتی که باعث می‌شود که مثلا ایمیل‌های شما بعد از یک مدت خاص پاک شوند.
رمزهای عبورتان را به صورت دوره‌ای تغییر دهید و آنها را متفاوت از یکدیگر انتخاب کنید. می‌دانم کار سختی است اما یک هکر باهوش ممکن است نام کاربری و رمز عبور شما در یک سایت کم اهمیت مثل یک باشگاه مجازی را ببیند و همان را برای ورود به حساب بانکی‌تان امتحان کند. آماده چنین ریسکی هستید!؟

?- اگر ابزار سیّارم (مثل لپ تاپ یا موبایل) گُم شد یا کسی آن را دزدید، چطور از اطلاعات ام محافظت کنم؟
اینجا دیگر رمز کار، پیشگیری است. با ابزارهای موبایل‌تان مثل کیف پولتان رفتار کنید، همیشه پیش چشم تان باشد و ترجیحاً توی دستتان.

برای کم کردن مشکلاتی که در صورت دزدیده شدن این ابزار اتفاق می‌افتد، آن را با رمز عبور قفل کنید. اطلاعات مهم از جمله نام کاربری و رمز عبور، شماره تأمین اجتماعی و شماره حساب بانکی را در ابزار پرتابل ذخیره نکنید. در سیستم‌های شرکتی، بخش مدیریت دستگاه را طوری تنظیم کنید که مدیر سیستم بتواند در صورت دزدیده شدن، از راه دور اطلاعات را از آن پاک کند. در ضمن، مطمئن شوید که یک نسخه پشتیبان از اطلاعات تان روی کامپیوتر یا سِرورتان ذخیره شده است.

?- وقتی از اتصال بی‌سیم استفاده نمی کنم، چطور می‌توانم مطمئن باشم که ابزار موبایل من امن است؟
افراد زیادی از این موضوع اطلاع ندارند، اما حتی وقتی شما از شبکه بی‌سیم استفاده نمی‌کنید، ابزار های موبایل شما در معرض حمله قرار دارند. این مشکل مخصوصاً با Wi-Fi و بلوتوث پیش می‌آید. برای مثال، یک کارت Wi-Fi فعال روی لپ‌تاپ شما ممکن است به اکسس پوینتی نزدیک محل اِسکان تان متصل شده باشد. هکری که به همان اکسس پوینت وصل شده باشد، می‌تواند از امکانات شبکه برای پیدا کردن اطلاعات روی لپ‌تاپ شما استفاده کند.

بهترین راه جلوگیری این است که کارت Wi-Fi را غیرفعال کنید؛ به این ترتیب غیرممکن است که هکر بتواند وارد شود. در ویندوز XP این کار را می‌توانید با راست کلیک کردن بر روی آیکون شبکه بی‌سیم در سمت راست و پایین دسک تاپ و انتخاب گزینه غیرفعال (Disable) از منویی که ظاهر می‌شود، انجام دهید. وقتی دستگاه گیرنده بی‌سیم در ابزار موبایل خاموش باشد، نه تنها دستگاه امنیت بیشتری دارد، بلکه باتری کمتری هم مصرف می‌کند.

اگر غیرفعال کردن Wi-Fi امکان نداشت، پس مطمئن شوید که فایل یا پوشه های وسایل تان به اشتراک گذاشته نشده باشند. بهتر است به جای کنترل موردی فایل‌ها و پوشه ها در محیط های پرخطر از روش زیر استفاده کنید:
اشتراک فایل‌ها و پرینتر را غیرفعال کنید
اشتراک فایل و پرینتر قابلیتی است که بقیه کامپیوترهای روی شبکه را قادر می‌سازد که به منابع روی کامپیوتر شما دسترسی پیدا کنند. وقتی در مکانی شلوغ از لپ‌تاپ تان استفاده می‌کنید، بهتر است که قسمت اشتراک فایل و پرینتر را غیرفعال کنید، چرا که اگر فعال باشد کامپیوتر شما در مقابل هکرها آسیب‌پذیر می‌شود. باوجود این، یادتان باشد که وقتی دوباره به دفتر کار و یا محیط امن برگشتید، این گزینه را فعال کنید.

در ویندوز ویستا:
?- روی منوی Start کلیک کنید و وارد Control Panel شوید.
?- روی گزینه Network and Internet کلیک کنید، بعد روی Network and Sharing Center.
?- در زیر گزینه Sharing & Discovery روی فِلِش کنار File Sharing کلیک کنید و آنرا خاموش کنید. سپس روی دکمه Apply کلیک کنید.
?- بر روی فلش کنار Printer Sharing هم کلیک کرده، گزینه Turn off printer sharing را کلیک کرده و روی Apply کلیک کنید.

در ویندوز XP
?- وارد منوی Start شوید و روی Control Panel کلیک کنید.
?- آیکون Security Center را کلیک کرده و بعد روی Firewall ویندوز کلیک نمایید.
?- روی زبانه Exceptions (موارد استثنا) کلیک کنید، زیر قسمت Program & Services علامت تیک را از قسمت File and Printer Sharing بردارید.
همچنین می‌توانید از یک فایروال شخصی هم مثل نورتون یا ZoneAlarm استفاده کنید، تا جلوی هکرها را بگیرید.

?- چطور می‌توانم تلفن همراه هوشمندام را از ویروس ها محافظت کنم؟
احتمالاً بیشتر شما از نرم‌افزار ضدویروس روی لپ‌تاپ‌تان استفاده کرده‌اید. اگر که این کار را نکرده‌اید، سریعاً یک آنتی ویروس مطمئن بر روی آن نصب کرده و سعی کنید همیشه آن را به روز نگه دارید.

با Avast نگهبان سیستم خود باشید

حاضرم شرط ببندم که خیلی از شماها روی موبایل یا PDA تان نرم‌افزار آنتی ویروس ندارید. به هرحال، ویروس‌های بسیاری هستند که به این دستگاه‌ها حمله می‌کنند، پس صبر نکنید. ضدویروس هایی مثل F-Secure یا Trend Micro را همین الان نصب کنید.
علاوه براین، اگر برنامه تاییدنشده‌ای را نصب کرده‌اید آنرا غیرفعال کنید، چرا که منبع اولیه ویروس‌ها در موبایل هستند. اگر ایمیل ناشناسی دریافت کردید، به‌خصوص اگر حاوی فایل ضمیمه هم بود، به هیچ وجه آن را باز نکرده و حذف اش کنید.

??- در هواپیما مشغول کار با لپ‌تاپ‌ هستم، وقتی می‌خواهم به دستشویی بروم، باید چکار بکنم؟
خب ممکن است زیاد به این موقعیت فکر نکرده باشید. آیا باید لپ‌تاپ را خاموش کنید؟ ایده بدی نیست اما باتری زیادی مصرف می‌شود تا سیستم خاموش و دوباره روشن شود. یک راه جایگزین این است که با صفحه قفل حفاظتی و رمز عبور امنیت آن را تأمین نمایید، بعد خیلی ساده در لپ‌تاپ را ببندید و بروید. فقط نگذارید نفر کناری‌تان رمزعبوری را که تایپ می‌کنید، ببیند!

برای دزد چطور؟ آیا باید لپ‌تاپ را به صندلی هواپیما قفل کنیم؟ فکر نکنم لازم باشد، چرا که دزد باید لپ‌تاپ شما را بدزدد و با چترنجات از هواپیما بیرون بپرد!

مهمترین چیز این است که به یاد داشته باشید در این موقعیت‌ها و اوضاع مشابه آن هرگز نگذارید مراقبت و حفاظت تان کم شود. اطلاعات شما ارزشمند است، پس به هکرها هیچ شانسی برای دزدیدن آنها ندهید.


[ چهارشنبه 90/1/31 ] [ 2:42 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 363
بازدید دیروز: 284
کل بازدیدها: 1192595