سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

نکته 1
 

اگر تغییراتی را بر روی شبکه یا روتر خود اعمال کنید، احتمالاً سایر کامپیوترها برای برقراری ارتباط با شبکه دچار مشکل می شوند. آنها باید تنظیمات جدید را بطور خودکار تشخیص دهند، اما در غیر اینصورت می توانید آنها را وادار به بررسی مجدد تنظیمات جدید نمائید. برای این منظور در ویندوز XP اپلت Network Connections را از پانل کنترل ویندوز انتخاب کرده، بر روی اتصالی که با مشکل مواجه شده است کلیک راست نموده و سپس گزینه Status را انتخاب کنید. به برگه Support رفته و سپس بر روی Repair کلیک نمائید. برای ویندوز ویستا در پانل کنترل ویندوز بر روی Network Status and Tasks کلیک کرده و سپس به لینک View Status اتصالی که می خواهید ریست شود بروید. حالا بر روی کلید Diagnose و سپس گزینه Automatically get new IP settings for adapter Local Area Connection کلیک نمائید. حالا کامپیوتر شما تنظیمات جدید را از روتر دریافت خواهد کرد.

 نکات تخصصی عیب یابی شبکه

نکته 2
 

ویندوز ویستا از یک فناوری جدید با نام LLTD (Link Layer Topology Discovery) برای یافتن PC ها و ابزارهای موجود بر روی شبکه شما استفاده کرده و یک نمودار را برای نمایش نحوه اتصال آنها به یکدیگر ترسیم می کند. برای مشاهده این نقشه، در پنجره Network and Sharing Center بر روی گزینه View full map کلیک نمائید. متاسفانه LLTD یک فناوری کاملاً جدید است و توسط ویندوز XP پشتیبانی نمی شود، بنابراین سیسمتهای ویندوز XP بر روی نقشه شبکه ویستای شما ظاهر نخواهند شد، برای اضافه کردن پشتیبانی LLTD به یک سیستم مبتنی بر XP SP2، شما باید یک بروز رسانی کوچک را بارگذاری و نصب نمائید.

نکته 3
 

گاهی اوقات یک PC به شبکه متصل نمی شود. برای اینکه بفهمید آیا آداپتور شبکه کامپیوتر مورد نظر در این زمینه مقصر است یا خیر، فرمان DEVMGMT.MSC را در فیلد Run ویندوز XP (یا فیلد جستجوی ویندوز ویستا) وارد کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید. Device Manager هر یک از سخت افزارهائی که رفتار نامناسبی داشته باشند را با یک علامت تعجب زرد رنگ مشخص می نماید. بر روی ابزار معیوب دو بار کلیک کرده و بخش Device Status را برای دریافت توصیه های احتمالی مطالعه کنید. اگر اینکار به حل مشکل کمکی نکرد، بر روی ابزار کلیک راست نموده، گزینه Uninstall را انتخاب کرده و سپس بر روی OK کلیک نمائید. حالا سیستم خود را مجدداً بوت کنید تا به ابزار مربوطه اجازه دهید که مجدداً تشخیص داده شود. شما همچنین می توانید هر ابزاری را بطور دستی حذف کرده و مجدداً نصب نمائید. همچنین بهتر است برای دریافت درایورهای بروزرسانی شده به سایت وب تولید کننده ابزار خود مراجعه کنید.

نکته 4
 

اکثر روترها دارای یک اینترفیس پیکربندی مبتنی بر وب هستند. برای دسترسی به این اینترفیس باید آدرس IP روتر خود را در یک مرورگر وب وارد کنید. اکثر روترها از آدرس IP پیش فرض 192,168,0,1 استفاده می کنند، اما بعضی از آنها نیز با آدرس متفاوتی تنظیم شده اند. اگر شبکه شما فعال است اما آدرس روتر خود را فراموش کرده اید، یک پنجره اعلان فرمان را در ویندوز باز کرده و سپس فرمان IPCONFIG را وارد نمائید. یک مجموعه از اعداد بر روی صفحه ظاهر خواهند شد. آدرس Default Gateway، همان آدرس IP مورد نیاز شما است. این آدرس را در نوار آدرس مرورگر خود وارد کنید تا یوتیلیتی پیکربندی روتر اجرا شود. احتمالاً از شما خواسته می شود تا یک نام کاربری و کلمه عبور را در این مرحله وارد کنید.

 نکات تخصصی عیب یابی شبکه

نکته 5
 

بازیهای آنلاین گاهی اوقات برای برقراری ارتباط با مشکل مواجه می شوند، خصوصاً اگر شما در حال میزبانی یک بازی باشید نه پیوستن به یک بازی موجود. یک راه حل نهائی اما موثر این است که کامپیوتر مورد استفاده برای اجرای بازیهای آنلاین را بر روی روتر خود در (DMZ (De-Militarised Zone قرار دهید. این وضعیت، اتصال مستقیم به اینترنت را در اختیار کامپیوتر شما قرار می دهد، درست مانند اینکه روتر در این بین قرار نگرفته است. با اینحال، این گزینه باعث می شود که هیچیک از مکانیزمهای محافظتی تامین شده توسط روتر در اختیار کامپیوتر شما قرار نگیرند، بنابراین مطمئن شوید که یک نرم افزار امنیتی قابل اعتماد بر روی کامپیوتر شما وجود دارد، فعال است و بروزرسانی گردیده . ما توصیه می کنیم که پس از اتمام بازی خود، وضعیت اتصال را به حالت عادی خود برگردانید. همانطور که در نکته 4 توضیح دادیم به یوتیلیتی پیکربندی روتر خود Login نموده و گزینه مربوط به DMZ را در بخش Advanced (یا چیزی شبیه به آن) پیدا کنید.

نکته 6
 

اگر آدرس درایو دیسک سخت متصل به شبکه شما دائماً تغییر می کند، می توانید بدون قطع اتصال شبکه از یک آدرس ثابت (Static) برای آن استفاده کنید، به این ترتیب که به روتر خود بگوئید آدرس آن را به هیچ ابزار دیگری تخصیص ندهد. برای این منظور، یوتیلیتی پیکربندی روتر خود را باز کرده و به صفحه تنظیمات DHCP بروید. محدوده آدرس DHCP را پیدا کنید، این محدوده با دو عددی که ابتدا و انتهای دامنه آدرس را تعیین می کنند، مشخص شده است. عدد ابتدائی را بالاتر ببرید تا مجموعه ای از آدرسهای ثابت را بدست آورید (برای مثال، 10، 1، 168، 192). حالا یکی از آدرسهائی که در این محدوده قرار نمی گیرد (مثلاً 192,168,1,2) را به درایو دیسک سخت اختصاص دهید. شما احتمالاً باید اتصال اینترنت کامپیوترهای خود را برای استفاده از این آدرس ریست نمائید. برای این منظور، یک پنجره اعلان فرمان را باز کرده، فرمان IPCONFIG/RENEW را وارد نموده و سپس کلید Enter را فشار دهید.

 نکات تخصصی عیب یابی شبکه

نکته 7
 

اگر نمی توانید یک ابزار با آدرس IP ثابت از یک شبکه دیگر را پیدا کنید، احتمالاً تنظیمات آدرس Subnet , IP اشتباه است. اکثر شبکه های خانگی از دامنه آدرسهای 19,168,1,0 تا 192,168,1,254 و یا 192,168,2,0 تا 192,168,2,254 استفاده می کنند. Subnet به سایر ابزارها می گوید که باید از چه دامنه ای استفاده کنند. اگر یک PC از دامنه ای با یک 2 بعنوان عدد سوم باشد اما روتر با یک 1 بعنوان عدد سوم تنظیم شده باشد، این کامپیوتر بر روی شبکه ظاهر نخواهد شد. غالباً تنها راه برای برطرف نمودن مشکل مذکور این است که تنظیمات روتر را برای استفاده از دامنه آدرس ابزار مشکل ساز تنظیم کنید. حالا می توانید به ابزار مربوطه بر روی شبکه دسترسی پیدا کرده، تنظیمات نادرست را تغییر داده و سپس تنظیمات روتر را به حالت اول برگردانید.

نکته 8
 

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، Homeplug یک فناوری هوشمند است که از سیم کشی برق منزل شما برای توسعه شبکه به نقاطی که امکان دسترسی بی سیم به آنها وجود ندارد استفاده می کند، بدون آنکه نیازی به نصب کابل شبکه داشته باشد. از آنجائیکه این فناوری یک شبکه بی سیم (نه کابلی) با برد بسیار کوتاه به حساب می آید، می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بعضی از ابزارهای ارزانتر نمی توانند Emission های خود را بخوبی کنترل کنند و این مسئله می تواند مشکلاتی را برای سایر ابزار های بی سیم نظیر رادیوی آماتور به همراه داشته باشد. مطمئن شوید که ابزارهای Homeplug مورد نظر شما دارای نشانه CE هستند و صرفاً محصولات شرکتهای معتبر را برای خرید انتخاب کنید. اگر این ابزارها برای برقراری ارتباط با مشکل مواجه هستند، مطمئن شوید که مستقیماً به پریز دیواری متصل شده اند زیرا دستگاه های محافظ در برابر شوک و یا کابلهای توسعه می توانند باعث ایجاد مشکلات ارتباطی گردند.

 نکات تخصصی عیب یابی شبکه

نکته 9
 

به اشتراک گذاشتن اتصال اینترنت شما با راه اندازی یک شبکه بسیار آسان خواهد بود، اما این موضوع همیشه یک ویژگی خوب به حساب نمی آید، خصوصاً اگر متوجه شوید ویدیوها بطور صحیح جریان پیدا نمی کنند زیرا فرزندان شما در اتاق خود مشغول اجرای بازیهای آنلاین و یا بارگذاری فایلهای سنگین موسیقی هستند. یک روتر می تواند این مشکل را برطرف نماید. برای این منظور، یوتیلیتی پیکربندی روتر را باز کرده و گزینه ای تحت عنوان Quality of Service را پیدا کنید (ما بر روی رور D-Link خود به بخش Advanced رفته و بر روی تنظیمات QoS Setup کلیک کردیم). این گزینه به شما امکان می دهد که مشخص کنید کدام ترافیک دارای بالاترین اهمیت می باشد. فعال کردن گزینه های RTSP و MMS می تواند پهنای باند بیشتری را به نرم افزارهای کاربردی Video Streaming اختصاص دهد. به این ترتیب احتمال ایجاد وقفه در کار این برنامه ها بخاطر بارگذاریهای سنگین کاهش خواهد یافت.

نکته 10
 

اگر شبکه سازی را در ویندوز XP تجربه کرده باشید، احتمالاً به مشاهده آیکن شبکه در System Tray که چشمک زدن آن بیانگر فعالیت شبکه است، عادت کرده اید. بنابراین تا حدودی آزار دهنده خواهد بود که وقتی سیستم خود را به ویندوز ویستا ارتقاء می دهید، متوجه شوید که آیکن شبکه در این بخش ظاهر نشده و یا دیگر چشمک نمی زند. اما نیازی نیست که در این مورد نگران نباشید زیرا بازگرداندن آن بسیار ساده خواهد بود برای برگرداندن شاخص گمشده شبکه، بر روی ساعت موجود در System Tray خود کلیک راست کرده، گزینه Properties را انتخاب نموده، گزینه Network را فعال کرده و نهایتاً بر روی OK کلیک نمائید. برای مشاهده وضعیت شبکه خود می توانید نشانگر ماوس را بر روی آیکن شبکه ببرید. همچنین می توانید بر روی آیکن مذکور کلیک راست کرده و گزینه Turn on activity animation را برای بازگرداندن صفحات چشمک زن XP انتخاب نمائید.

نکته 11
 

اگر هر یک از PC های شما دارای تنها یک اتصال شبکه هستند، مدیریت آنها بسیار آسان خواهد بود. اما اگر یک سیستم دارای یک اتصال کابلی به روتر و در عین حال یک آداپتور بی سیم برای برقراری ارتباط با ابزارهای دیگری باشد، وضعیت تا حدودی پیچیده خواهد شد زیرا وقتی PC برای برقراری ارتباط آنلاین تلاش می کند، ممکن است شبکه کندتر بی سیم را بجای اتصال کابلی خود انتخاب نماید. برای در دست گرفتن کنترل، گزینه Run را از منوی Start انتخاب کرده (فیلد جستجو در ویندوز ویستا) و سپس فرمان NCPA.CPL را وارد نمائید. به منوی Advanced رفته و گزینه Advanced Settings را انتخاب کنید. حالا به برگه Adapters and Bindings رفته، بر روی شبکه ای که می خواهید اولویت داشته باشید کلیک نموده و سپس از فلش سبز رنگ رو به بالا برای انتقال آن به بالای فهرست موجود استفاده نمائید. حالا این شبکه دارای اولویت خواهد بود.

نکته 12
 

به اشتراک گذاشتن رسانه ها بر روی شبکه شما کاری آسان است، احتمالاً با استفاده از Windows Media Player بر روی یک سیستم برای پخش فایلهای MP3 ذخیره شده بر روی یک PC دیگر. برای این منظور کافی است بر روی کامپیوتری که فایلهای آن را به اشتراک گذاشته اید، Windows Media Player را اجرا کرده، گزینه Media Sharing را از منوی Library انتخاب نموده و سپس گزینه Share my media را فعال نمائید. سپس به سراغ سیستم دیگر خود رفته، Windows Media Player را اجرا کرده، گزینه Media Sharing را از منوی Library انتخاب نموده و سپس گزینه Find media that others are sharing را انتخاب کنید. اما اگر نتوانستید این مکانیزم را به کار بیندازید، فرمان SERVICES.MSC را در فیلد جستجوی منوی Start (یا فیلد Run در ویندوز XP) وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید. مطمئن شوید که سرویسهای «Windows Media Player Network Sharing SSDP Discovery» و «UPnP Device Host» همگی بصورت «Started» مشخص شده اند. در صورتیکه هر یک از این سرویسها فعال نمی باشد، بر روی آن دو بار کلیک کرده و سپس نوع راه اندازی را به Automatic تغییر دهید. سیستم خود را مجدداً بوت کرده و یکبار دیگر به اشتراک گذاشتن رسانه ها را آزمایش نمائید.

 نکات تخصصی عیب یابی شبکه

نکته 13
 

اگر مولفه هسته ای TCP/IP ویندوز آسیب دیده باشد، شبکه ها با شکست مواجه خواهند شد. برای آزمایش این مسئله، یک پنجره اعلان فرمان را باز کرده، فرمان ping 127,0.0.1 را وارد نموده و سپس کلید Enter را فشار دهید. اگر خط Reply from 127.0.0.1 را مشاهده کردید، TCP/IP بخوبی کار می کند. اگر یک پیام خطا نظیر Destination Unreachable را مشاهده کردید، مولفه مذکور آسیب دیده است اما امکان اصلاح آن وجود دارد. در ویندوز XP، در حالیکه در پنجره اعلان فرمان هستید فرمان netsh int ip reset resetlog.txt را وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید. در ویندوز ویستا، در حالیکه هنوز در پنجره اعلان فرمان هستید (شما باید از یک پنجره اعلان فرمان ارتقاء یافته با حقوق سرپرستی استفاده کنید)، فرمان netsh int ip reset را وارد کرده و کلیک Enter را فشار دهید. پس از اتمام کار، کامپیوتر خود را مجدداً راه اندازی نمائید.

نکته 14
 

اکثر فایروالها نظیر Zone Alarm Free می توانند مابین شبکه خانگی شما و اینترنت تمایز قائل شوند. با اینحال اگر فایروال بطور صحیح راه اندازی نشده باشد، ممکن است سایر PC های موجود در شبکه نتوانند به فایلها و یا چاپگرهای سیستم مربوطه دسترسی پیدا کنند. در مورد Zone Alarm Free، پنجره این نرم افزار را باز کرده، بر روی گزینه Firewall کلیک نموده و سپس گزینه Zones را انتخاب کنید. بر روی کلید Add و سپس IP Range کلیک نمائید. گزینه Zone را بصورت Trusted تنظیم کرده و سپس پائین ترین و بالاترین آدرسIP در شبکه خود را وارد نمائید. اولین عدد آدرس روتر شما (مثلاً 192,168,1,1) و دومین آدرس نیز باید یک 254 در انتهای خود داشته باشد (مثل 192,168,1,254). توضیحی را وارد و سپس بر روی کلید OK کلیک نمائید.

نکته 15
 

اگر روتر خود را طوری تنظیم کرده اید که FTP یا دسترسی وب به شبکه شما را مجاز بشناسد، بسیار ناامید کننده خواهد بود اگر آدرس IP شما دائماً تغییر نماید. متاسفانه اکثر سرویسهای اینترنت غیرتجاری از آدرسهائی استفاده می کنند که مرتباً تغییر می نمایند. بعضی از ISP ها سرویسهائی با یک آدرس IP ثابت را نیز در اختیار شما قرار می دهند، اما هزینه بسیار بالائی را برای آن درخواست خواهند کرد. یک جایگزین رایگان برای این گزینه، استفاده از سرویسهائی نظیر قابلیتهای ارائه شده توسط www.dyndns.com است. پس از آنکه بر روی این سایت ثبت نام کردید، می توانید یک آدرس وب (نظیر mynetwork.dyndns.org) را برای استفاده جهت شبکه خود انتخاب کنید. آدرس IP شما در طول فرایند راه اندازی سرویس تشخیص داده می شود و می توانید یک نرم افزار کاربردی کوچک را برای بروز رسانی خودکار آن بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. بعضی از روترها می توانند همین کار را برای شما انجام دهند. در یوتیلیتی پیکربندی روتر خود به دنبال بخشی با نام Dynamic DNS بگردید. حساب کاربری رایگان شما منقضی خواهد شد مگر آنکه بر روی یک لینک در یک eMail ماهیانه کلیک نمائید. با اینحال، این یک هزینه فوق العاده ناچیز برای یک سرویس مفید به حساب می آید.
منبع:بزرگراه رایانه، شماره 123.


[ سه شنبه 89/12/3 ] [ 6:45 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 163
بازدید دیروز: 1022
کل بازدیدها: 1190974