سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

آیا با فشردن کلید Delete و خالی کردن سطل آشغال، فایل ها به طور کامل پاک می شوند؟ اکنون بیشتر کاربران به این سطح از آگاهی رسیده اند که جواب این سؤال منفی است.گاهی کاربر نیاز دارد فایل یا سند شخصی را به صورت کامل از روی کامپیوتر پاک کند.در این مقاله، قصد دارم یکی از بهترین راهکارهای پاک کردن امن و کامل فایل های شخصی و همچنین پاکسازی امن درایوهای هارددیسک را با ابزاری رایگان برای کاربران ویندوز و مکینتاش معرفی کنم.
Delete،پاکسازی ناقص
یکی از عجایب دنیای هارددیسک های این است که در آنجا با فشردن دکمه Delete فایل ها به طور کامل پاک نمی شوند.به عبارت دیگر، فایل های پاک شده قابل بازیابی و برگشت هستند.درایو هارددیسک به جای پاک کردن یک فایل آن را نشانه گذاری کرده و از بلوکی که فایل در آن ذخیره شده به یک فضای خالی که بتواند این اطلاعات را بازنویسی کند، منتقل می کند.بدون در نظر گرفتن این که یک فایل چگونه روی درایو نوشته شده یا چقدر بزرگ و حجیم است و دیگر شرایط و پارامترها، مدت ها پس از Delete می تواند جای پای خودش را روی درایو هارددیسک حفظ کرده و قابل برگشت باشد.
پاکسازی امن فایل ها
برای کاربران مکینتاش حذف ایمن فایل ها کار بسیار ساده ای است.پس از انتخاب و انتقال فایل یا فایل ها به سطل زباله، از منوی Finder گزینه Secure Empty Trash را انتخاب کنید (تصویر 1). این فرمان علاوه بر حذف فایل ها، جای فایل ها را بازنویسی می کند که این بازنویسی روی فایل های پاک شده، امکان بازیابی آن ها را بسیار دشوار می کند .طبیعی است که Secure Empty Trash بیش از Empty Trash به طول خواهد انجامید، زیرا در پاکسازی امن، عملیات زمانبر بازنویسی فایل های پاک شده نیز وجود دارد.
سیستم عامل ویندوز هیچ نرم افزار داخلی برای پاکسازی امن فایل ها ندارد. با وجود این، نرم افزارهای رایگان و کوچک و بزرگی برای انجام این عملیات در ویندوز وجود دارد.یکی از نرم افزارهای محبوب من در این زمینه (http://www.heidi.ie/node/6) Eraser است. Eraser گزینه ای را به منوی راست کلیک اضافه می کند که به کاربر اجازه می دهد هم تمام محتویات سطل زباله و هم فایل های شخصی دیگر را از محیط ویندوز اکسپلورر به صورت امن پاکسازی کند. Eraser فایل های موردنظر کاربر را انتخاب و آن ها را برای بازنویسی نشانه گذاری کرده و سپس داده هایی را به صورت رندوم در محل ذخیره فایل ها بازنویسی می کند.در این حالت نیز زمان بیشتری نسبت به یک پاکسازی ساده مورد نیاز است.

پاکسازی امن هارددیسک
اگر هارددیسک یا کامپیوترتان دیگر پاسخگوی نیازهای شما نیست یا به طور کل ازرده خارج شده، بهتر است به جای این که هارددیسک یا کامپیوتر را درون سطل آشغال بیاندازید، به فکر Recycle کردن(استفاده دوباره)با استفاده از یک نرم افزار Recycling باشید یا آن را به یکی از بچه مدرسه ای های محلتان هدیه بدهید!با وجود این، پیش از بخشیدن دستگاه، باید تمام فایل ها و اطلاعات روی درایوهای هارددیسک را به صورت امن پاکسازی کنید.در حقیقت، کل هارددیسک باید به صورت ایمن پاکسازی شود.
برای پاکسازی کل یک هارددیسک دیگر پاک کردن ایمن تک تک فایل ها با روش قبل تقریباً غیرممکن است.با فرمت کردن درایوها نیز مشکل حل نمی شود، زیرا در پروسه فرمت، درایوها بازنویسی نمی شوند.قالب بندی دوباره یک هارددیسک تنها شاخص را به مشخصات جدید تنظیم می کند،اما به اطلاعات روی هارددیسک دست نمی زند.
اما جای نگرانی نیست.خوشبختانه ابزارهای خوبی در این زمینه وجود دارند.برای کاربران همه سیستم عامل ها پیشنهاد می کنیم، در صورت امکان هارد درایو کامپیوتر را جدا کرده و آن را به کامپیوتر دیگری با قابلیت بوت متصل کنند.
این جداسازی و اتصال به کامپیوتر دیگر، برای اطمینان از پاک شدن تمام فایل های هارددیسک بدون ایجاد وقفه و اشکال از طرف سیستم عامل کامپیوتری است که هارددیسک را به آن متصل کرده اید.اگر دسترسی به کامپیوتر دوم ممکن نیست، باید به دنبال یک سی دی قابل بوت باشید(تصویر 2).سپس نرم افزار تحت Dos شبیه Killdisk (www.killdisk.com/downloadfree.htm)را اجرا کرده و پروسه پاکسازی را انجام دهید.کاربران مکینتاش در این بخش نیز می توانند از ابزار پاکسازی امن داخلی سیستم عامل استفاده کنند.
اکنون به بخش Disk Utility رفته، پارتیشن موردنظر برای پاکسازی را انتخاب و کلید Erase را کلیک کنید .در زیر کلید Security Options(در بخش Secure Erase Option)گزینه های مختلفی را همراه با توضیح عملکرد برای پاکسازی هارددیسک می بینید (تصویر 3).

پاکسازی با اطمینان خاطر

نتیجه گیری
ویندوز برخلاف مکینتاش هیچ گونه ابزاری را برای پاکسازی امن فایل ها و اطلاعات شخصی پیش بینی نکرده است.بنابراین از آنجا که بیشتر کاربران ایرانی از ویندوز استفاده می کنند،برای پاکسازی اطلاعات شخصی حتماً از ابزارهای متنوع و اغلب رایگان موجود استفاده کنید.با یک جست و جوی ساده در سایت های دانلود با کلید واژه هایی مانند Wiper، Shrederو...با فهرست بلند بالایی از نرم افزارها روبه رو می شوید.لطفاً امنیت را جدی بگیرید.
منبع:نشریه عصرشبکه102


[ جمعه 89/9/19 ] [ 12:25 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 133
بازدید دیروز: 319
کل بازدیدها: 1189569