سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

مایکروسافت نمی تواند محصولی را ارائه نماید که مطابق سلیقه ی همه افراد باشد. اما به هر حال همواره ترفندهای ساده ای وجود دارند که بتوان محیط کار ویندوز را مطابق سلیقه شخصی افراد درآورد. در این مقاله خوانندگان با ترفندهای ساده اما کارآمد، برای سفارشی سازی محیط ویندوز آشنا می شوند.

نمایش عکس های شخصی در Screensaver
 

ایجاد یک محافظ صفحه نمایش (Screensaver) با عکس های شخصی، تنها به چند ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. در ویندوز XP، بر روی یک ناحیه خالی از دسک تاپ خود کلیک راست نموده و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. به برگه Screen Saver رفته و گزینه My pictures Slideshow را از منوی کشویی انتخاب نمایید. در ویندوزهای Vista/7، بر روی دسک تاپ کلیک راست نموده، گزینه Personalize را انتخاب کرده، بر روی لینک Screensaver کلیک نموده و گزینه Photos از منوی کشویی Screen saver انتخاب کنید.

تغییر نام درایوها
 

ویندوز بطور خودکار حروفی را به پارتیشن های درایو دیسک سخت، درایوهای اپتیکال (CD\DVD) و درایوهای Flash USB شما اختصاص می دهد. اگر ترجیح می دهید درایوهای شما با حرف متفاوتی مشخص شوند، می توانید آنها را بطور دستی تغییر دهید.
در ویندوز XP، از منوی Start گزینه Control Panel را انتخاب کرده و سپس اپلت Administrative Tools را اجرا نمایید. کاربران Vista این گزینه را در دسته بندی System and Maintenance خواهند یافت و ویندوز7 باید به دسته بندی System and Security بروید.

 

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1)

مؤلفه Computer Management را باز کرده و سپس Disk management را انتخاب نمایید. بر روی یک درایو کلیک راست نموده، گزینه Change Drive Letter and Paths را انتخاب کرده و سپس یک حرف متفاوت را برای درایو مورد نظر تعیین نمایید.

منوی Start کلاسیک را به ویندوز 7 برگردانید
 

اگر سیستم عامل خود را به Windows7 ارتقاء داده اید اما دلتان برای منوی Start قدیمی به سبک XP تنگ شده است، می توانید آن را با استفاده از ابزار CSMenu برگردانید. این برنامه را از سایت آن بارگذاری نموده، بر روی سیستم خود نصب کرده و سپس اجرا نمایید تا یک کلید Start جدید (ثانویه) را به System Tray اضافه کند. اگر بر روی این کلید کلیک نمایید، منوی Start جایگزین، نمایش داده خواهد شد.

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1)

ایجاد Toolbarهای شناور (XP)
 

اگر شما نوارهای ابزار Quick launch و Desktop را فعال کرده باشید، ممکن است Taskbar ویندوز XP تا حدودی شلوغ شود. خوشبختانه این نوارهای ابزار می توانند در هر جایی قرار گیرند، حتی در وسط دسک تاپ شما. برای این منظور بر روی Taskbar کلیک راست نموده و گزینه Lock the Taskbar را غیرفعال کنید. سپس نشانگر ماوس خود را بر روی خط نقطه چین روی یک نوار ابزار قرار دهید تا شکل آن تغییر کند. حالا کلیک نموده، سپس نوار ابزار را کشیده و آن را بر روی دسک تاپ خود رها کنید. به این ترتیب یک پنجره شناور کوچک ایجاد خواهد شد که می توانید بعدا اندازه آن را تغییر دهید.

تغییر ظاهر Log-on در Windows7
 

ویندوز به شما اجازه نمی دهد صفحه Log-on ظاهر شده در طول فرآیند راه اندازی (Start-up) و هنگامی که صفحه نمایش خود را قفل می کنید یا مابین حساب های کاربری مختلف سوئیچ می نمایید را تغییر دهید.
با این حال، شما می توانید این صفحه را با کمک ابزار Logon Background Changer Windows7 تغییر دهید. پس از نصب این ابزار، عکس دلخواه خود را انتخاب کنید تا برنامه، اندازه آن را به ابعاد مورد نیاز تغییر داده و سپس تصویر را بدون بازنویسی هیچ یک از فایل های سیستم بر روی صفحه Log-on اعمال نماید.

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1)

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1)

دسترسی به Wallpaperهای مخفی در ویندوز 7
 

جدیدترین سیستم عامل مایکروسافت، با یک مجموعه از کاغذ دیواری های محلی شده (Localized) ارائه می گردد. برای مشاهده این کاغذ دیواری ها به پانل کنترل ویندوز رفته و سپس بر روی گزینه Change Desktop Background تحت دسته بندی Appearance and personalization کلیک نمایید. در اینجا شما می توانید عکس های متناسب با منطقه زندگی خود (فعلا در مناطقی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود) را مشاهده کنید.
در عین حال شما می توانید به آدرس C:\Windows\Globalization\MCT بروید که فولدرهای فرعی آن حاوی تصاویری از استرالیا، کانادا، انگلستان، آمریکا و آفریقای جنوبی هستند.

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1)

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1)

افزودن ساعت های بیشتر به ویندوز 7
 

شما می توانید ساعت های بیشتر را به System Tray اضافه کنید تا امکان آگاهی از زمان سایر کشورها را بدست آورید. بر روی ساعت موجود کلیک راست نموده و سپس گزینه Adjust Date\Time را انتخاب کنید.
به برگه Additional Clocks رفته و سپس گزینه Show this Clock را در کنار اولین گزینه، تیک بزنید. یک منطقه زمانی را انتخاب کرده و سپس یک نام با معنی را برای آن تعیین نمایید. برای مشاهده ساعت های اضافی؛ کافی است نشانگر ماوس خود را بر روی ساعت اصلی قرار دهید.

کاهش اندازه حاشیه پنجره ها
 

پنجره ها در ویندوزهای Vista\7 دارای حاشیه های نسبتا عریضی هستند. برای کاهش اندازه این حاشیه ها بر روی یک ناحیه خالی از دسک تاپ کلیک راست نموده و سپس گزینه Personalize را انتخاب کنید. در ویندوز Vista بر روی گزینه Windows Color and Appearance و سپس Advanced کلیک نمایید. در Windows7 بر روی Windows color و سپس Advanced Appearance Settings کلیک نمایید. حالا گزینه Border Padding از منوی Item انتخاب کرده و سپس اندازه حاشیه پنجره ها را با تغییر عدد داخل فیلد size تعیین نمایید.

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1)

تنظیمات نصب دو نمایشگر
 

اگر از دو نمایشگر با اندازه های متفاوت استفاده می کنید، حرکت نشانگر ماوس شما از یک نمایشگر به نمایشگر دیگر می تواند باعث ظاهر شدن آن در یک نقطه غیرقابل پیش بینی بر روی نمایشگر دوم گردد (ممکن است نشانگر ماوس شما در مرکز نمایشگر اول باشد، در حالی که در قسمت بالای نمایشگر دوم ظاهر می شود). برای برطرف نمودن این مشکل، بر روی دستک تاپ کلیک راست نموده و سپس گزینه Properties یا Personalize را برحسب سیستم عامل مورد استفاده خود انتخاب کنید. در ویندوز XP به برگه Display Settings کلیک نمایید. کاربران Windows7 نیز باید بر روی Display و سپس Change Display Settings کلیک کنند. هنگامی که دو صفحه نمایش خود را مشاهده کردید، صرفا نمایشگر ثانویه را به بالا یا پایین بکشید تا بطور صحیح با نمایشگر اصلی همتراز گردد.

جستجوی وب با استفاده از مرورگر ویندوز7
 

جستجوی متحد (Federated) یکی از ویژگی های جذاب اما تقریبا ناشناخته Windows7 است که به شما اجازه می دهد مستقیما از داخل مرورگر ویندوز (Windows Explorer) به جستجوی وب بپردازید. برای استفاده از این ابزار، باید یک کانکتور جستجو را برای تأمین کننده مورد نظر خود (نظیر Google, Bing و یا نظایر آنها) یافته و نصب نمایید. شما می توانید مجموعه کاملی از این کانکتورها را به همراه دستورالعمل های کامل آنها با یک جستجوی ساده پیدا کنید.

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1)

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1)

کالیبرده نمودن رنگ های صفحه نمایش در ویندوز 7
 

سیستم عامل جدید مایکروسافت دارای یک ویزارد مفید است که تضمین می کند رنگ ها بر روی نمایشگر شما بطور صحیح ظاهر می شوند. برای استفاده از ویزارد مذکور در پانل کنترل ویندوز بر روی گزینه Appearance and Personalization و سپس Display کلیک نمایید. حالا بر روی لینک Calibrate Color در نوار جانبی جعبه محاوره ای کلیک کنید. مراحل ویزارد مربوطه را دنبال نموده، و گاما، روشنائی، کنتراست و توازن رنگ را تنظیم کنید تا از نتایج بدست آمده راضی شوید.

مخفی نمودن آیکن های دسک تاپ
 

اگر دسک تاپ شما با آیکن های فایل ها، میان برها و برنامه ها پوشیده شده است، می توانید به آسانی آنها را ناپدید کند.
بر روی یک ناحیه خالی از دسک تاپ خود کلیک راست نموده و در ویندوز XP به Arrange Icons یا در دو سیستم عامل جدیدتر، به View بروید. گزینه Show Desktop icons را غیرفعال کنید تا صفحه نمایش شما کاملا خلوت شود.
برای برگرداندن آیکن ها، کافی است همین فرایند را تکرار نموده و این بار گزینه مذکور را فعال کنید.

انتخاب اقلام متعدد در مرورگر ویندوز 7
 

با وجود آنکه شما با نگه داشتن کلید Shift یا Ctrl در هنگام کلیک، به آسانی می توانید بیش از یک آیتم را در مرورگر ویندوز انتخاب کنید، حتی روش های آسان تری نیز برای انجام این کار وجود دارند. مرورگر ویندوز را باز کرده، در صورت نیاز کلید Alt را فشار دهید تا منوی پنجره ظاهر شود، سپس به منوی Tools رفته و گزینه Folder Options را انتخاب کنید. در جعبه محاوره ای مربوطه به برگه View رفته و سپس فهرست گزینه ها را برای یافتن Use check boxes to select items جستجو نمایید. این گزینه را فعال کنید تا وقتی نشانگر موس خود را بر روی هر آیتمی قرار می دهید، یک مربع تیک در کنار آن ظاهر شود. به این ترتیب می توانید از آن برای انتخاب آیتم مورد نظر استفاده نمایید.

برنامه های کاربردی و نوار وظیفه
 

ماقبلا در مورد Pin کردن فایل های پر استفاده به نوار وظیفه صحبت کرده بودیم؛ اما اگر بخواهید فایلی را در یک برنامه کاربردی خاص، با کشیدن و انداختن آن بر روی نوار وظیفه OS X باز کنید، چکار کنید؟ همه کاری که باید انجام دهید، نگه داشتن کلید shift، هنگام انداختن فایل بر روی آیکن نوار وظیفه است. شما حتی می توانید با استفاده از این شگرد فایل ها را با برنامه کاربردی که به آن فایل ها اخصاص ندارد باز کنید.

سفارشی سازی محیط ویندوز7 (1

استفاده از کتابخانه ها
 

کتابخانه ها (Libraries)، پوشه های مجازی هستند که به شما اجازه می دهند، فایل های مشابه را در یک مکان مناسب جمع کنید. Windows7 با چندین کتابخانه پیش فرض برای موسیقی، عکس و اسناد ارائه می شود؛ اما شما می توانید این کتابخانه ها را با افزودن فایل ها و دایرکتوری های بیشتر، توسعه دهید. به عنوان مثال، ما network shareهای پراستفاده را به کتابخانه documents اضافه کردیم. کامپیوتری که این shareها بر روی آن میزبانی می شود نیاز به نصب Windows desktop search 4,0 یا بالاتر دارد، در غیر این صورت شما باید بر روی پوشه ای که می خواهید اضافه کنید؛ کلیک راست نمایید و گزینه Always available offline را انتخاب کنید.

جستجوی پیش فرض ویندوز
 

چیز جدیدی که با Win7 عرضه شد، Search Foundation بود که به این سیستم عامل اجازه می دهد منابع راه دور اسناد (مثل Flickr یا youTube) را نیز به اینترفیس جست و جوی محلی ویندوز اضافه کند. کافی است یک فایل "کانکتور" با پسوند odsx را برای سرویسی که می خواهید جست و جو کنید (به عنوان مثال: Flickr search connector Google Windows7) پیدا کنید. آن را دانلود و اجرا نمایید. این search، به داریکتوری User>searches افزوده خواهد شد.

درایوهای مجازی
 

آیا دارای چند ماشین مجازی هستید؟ حالا شما می توانید درایو دیسک سخت مجازی (فایل .vhd) را Mount کنید و از طریق Explorer و دقیقا مثل هر درایو دیگری به آن دسترسی پیدا کنید، تا بتوانید داده ها را از آن بیرون بکشید یا حتی آن را به راحتی بین کامپیوترهای مختلف منتقل کنید. با استفاده از Disk management، دیسک های سخت مجازی (VHDها) را ایجاد، متصل و فرمت کنید. کافی است به Disk management بروید، و بر روی یکی از دیسک ها کلیک کنید و به منوی Action، (جایی که می توانید یکVHD را ایجاد یا از دیسک سخت Mount کنید)، بروید.
منبع:بزرگراه رایانه 135
ادامه دارد...


[ جمعه 89/9/5 ] [ 4:25 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 321
بازدید دیروز: 319
کل بازدیدها: 1189757