سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

ایمن نگاه داشتن کودکان در فضای سایبر برای والدین، همیشه کار آسانی نیست. مخصوصا والدینی که با فضای IT چندان آشنا نیستند. ویژگی Parental Control در سیستم عامل Windows 7 ، گامی بزرگ در این جهت محسوب می گردد. این ویژگی به افراد بالغ امکان می دهد تا بر فعالیت های کودکان نظارت داشته و آنها را مدیریت نمایند، بدون آنکه مجبور باشند از پشت شانه های آنها به تماشای کارهایشان بپردازند.
پس از راه اندازی Parental Control ، این ویژگی می تواند استفاده فرزندان شما از کامپیوتر را بر اساس مدت زمان، نرم افزارهای کاربردی قابل اجرا و رده بندی سنی بازی ها محدود نماید. بعبارت دیگر، این امکان وجود دارد که مدت زمان صرف شده توسط کودک خود برای استفاده از کامپیوتر و همچنین نوع بازی ها و نرم افزارهای کاربردی که در این مدت می تواند به آنها دسترسی داشته باشد را کنترل کنید.
ما در این مقاله شما را با نحوه راه اندازی و مدیریت ویژگی Parental Control در Windows 7 برای حساب های کاربری متعدد آشنا خواهیم کرد.

ایجاد حساب کاربری برای کودکان
 

برای بهره گیری از ویژگی Parental Control در Windows 7 ، الزاماً بایستی حداقل دو حساب کاربری را راه اندازی نمائید: یک حساب کاربری سرپرستی (Administrator) برای والدین و حساب های استاندارد برای هر یک از فرزندان خود. اگر از قبل این کار را انجام داده اید، می توانید به قدم 3 بروید. در غیر این صورت، در منوی Start بر روی گزینه Control panel کلیک نمائید. در پانل کنترل ویندوز، گزینه View by " را در وضعیت Category قرار دهید (گوشه بالا و سمت راست پنجره). حالا بر روی لینک Add or remove user accounts در دسته بندی User Accounts and Family Safety کلیک نمائید.

 

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

در صفحه Manage Accounts بر روی لینک Create a new account کلیک نمائید. حالا یک نام کاربری را برای account جدید وارد کرده (نام فرزندان تان می تواند یک گزینه بدیهی در اینجا باشد) و سپس بر روی کلید رادیوئی Standard user کلیک نمائید. پس از اتمام کار، بر روی کلید Create Account کلیک کنید. برای اضافه نمودن یک حساب کاربری دیگر، می توانید مجددا بر روی لینک Create a new account کلیک نمائید.
پس از اتمام مرحله ایجاد حساب های کاربری، بر روی لینک Set up parental controls ( در زیر عنوان Additional things you can do ) کلیک نموده و اولین خط از قدم 3 را نادیده بگیرید.

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

شروع فرایند
 

در منوی Start بر روی Control Panel کلیک کرده و تنظیمات View By را در وضعیت Category قرار دهید. حالا بر روی گزینه Set up parental for any uesr در دسته بندی User Accounts and Family Safety کلیک نمائید.حالا بر روی یک حساب کاربری استاندارد کلیک کنید تا فرآیند راه انداری کنترل های والدین برای آن کاربر شروع شود.

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

انواع روش های نظارتی
 

Windows 7 سه نوع متفاوت از کنترل های والدین را در اختیار شما قرار می دهد: دارای محدودیت زمانی (Time Iimits )، کنترل های رده بندی سنی بازی ها (Game ratings) و مسدود نمودن نرم افزارهای کاربردی (Program Limits).
با این حال، پیش از آنکه بتوانید هر یک از این گزینه ها را تغییر دهید، بایستی ویژگی کنترل های والدین را فعال کنید. برای این منظور، بر روی کلید رادیوئی "On,enforce current settings" کلیک نمائید.
به این ترتیب، هر سه نوع کنترل ها فعال گردیده وبرای اعمال تنظیمات شما آماده خواهند بود. ما کا را با اعمال چند کنترل زمانی شروع می کنیم، بنابراین بر روی لینک Time Iimits کلیک نمائید.

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

تعیین ساعت های مجاز کار با کامپیوتر
 

حالا پانل کنترل محدودیت های زمانی در مقابل شما باز خواهد شد، جدولی که یک هفته را در اسلات های زمانی یک ساعته نمایش می دهد. در ابتدا، تمام اسلات های زمانی، خالی (سفید) هستند و این بدان معنی است که کاربر مورد نظر می تواند هر زمان که می خواهد بر روی PC شما Log- on نموده و از آن استفاده کند.
برای حذف دوره های زمانی قابل دسترسی، در یک مربع اسلات زمانی کلیک نمائید تا رنگ آن به آبی تغییر کند. این حالت نشان می دهد که حساب کاربری مورد نظر در طول این اسلات زمانی یک ساعته قادر به استفاده از کامپیوتر نخواهد بود. اگر بر روی یک اسلات زمانی کلیک نموده ، کلید ماوس را نگه داشته و نشانگر آن را حرکت دهید، می توانید بلوک بزرگتری از اسلات های زمانی را به طور همزمان انتخاب کنید.
برای تبدیل کردن یک اسلات زمانی آبی (مسدود شده به سفید(مجاز)، کافی است یک بار دیگر بر روری آن کلیک نمائید. در اینجا ما کنترل های زمانی را به صورتی تنظیم کرده ایم که به کاربر مورد نظرمان امکان می دهند در روزهای عادی 3 ساعت بعد از مدرسه و در تعطیلات آخر هفته تمام روز از کامپیوتر استفاده کند. پس از اتمام کار تعیین ساعت های مجاز، بر روی کلید OK کلیک نمائید تا به جعبه محاوره ای اصلی Parental Controls برگردید.

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

مدیریت بازی ها و نرم افزار های کاربردی
 

Parental Control در عین حال می تواند برای مدیریت بازی ها و نرم افزارهای کاربردی که کاربر مجاز به اجرای آنها می باشد، مورد استفاده قرار گیرد. خصوصا در مورد اجرای بازی ها، راه های گوناگونی برای کنترل وجود دارد. برای مثال، این امکان وجود خواهد داشت که یک ممنوعیت کامل را بر روی تمام بازی ها اعمال کرده و یا به بازی ها اجازه دهید در صورتی که با یک سیستم رده بندی سنی خاص مطابقت داشته باشند، اجرا شوند. بعنوان یک روش جایگزین، سرپرست می تواند تصمیم گیری های خود را بر مبنای عناوین بازی ها انجام دهد. برای شروع، در جعبه محاوره ای اصلی Parental Control بر روی لینک Games کلیک نمائید. برای آنکه اجرای بازی ها را برای یک حساب کاربری دلخواه بطور کامل غیر فعال کنید، کافی است بر روی کلید NO در زیر عبارت Can user"?namel play games کلیک نمائید.

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

مسدود نمودن بازی های فاقد رده بندی
 

درغیر این صورت، برای مدیریت اجرای بازی ها بر اساس رده بندی سنی، می توانید کلید Yes را در زیر عبارت مذکور انتخاب کرده و سپس بر روی لینک Set gams ratings کلیک نمائید تا به جعبه محاوره ای Gmae Restrictions هدایت شوید . سه گروه از متداول ترین سیستم های رده بندی توسط Windows 7 شناسائی می شوند:
ESRB (Entertainment Software Rating Board)•
PEGI(Pan European Game Information •
BBFC(British Board of Film Classification)•
اکثر قریب به اتفاق بازی ها حداقل توسط یکی از سیستم ها رده بندی شده اند که با استفاده از یک لوگو بر روی بسته بندی آنها مشخص می گردد. اولین گزینه در صفحه Game Restrications به شما اجازه می دهد تا بازی های فاقد رده بندی را مسدود نمائید.
این کار می تواند بسیار عاقلانه باشد زیرا عناوینی که از اینترنت بارگذاری شده ویا بطور غیر رسمی تهیه شده اند احتمالا فاقد رده بندی های رسمی هستند. بنابراین، بر روی کلید رادیوئی Block games with no rating" کلیک نمائید.

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

رده بندی سنی
 

حالا به سراغ بخش رده بندی ها می رویم. این رده بندی ها بصورت پیش رونده اعمال می شوند، نه بصورت انتخابی، به عبارت دیگر، اگر شما بر روی رده بندی Teen کلیک نمائید، کاربر مورد نظر خواهد توانست تمام بازی های منطبق با این رده بندی وهمچنین تمام رده بندی های پائین تر از آن را اجرا کند. رده بندی های سنی که براساس انتخاب شما مجاز خواهند بود، توسط یک بلوک آبی رنگ مشخص خواهند شد.
حالا به قسمت پائین جعبه محاوره ای Game Restrications بروید. گزینه های ارائه شده در اینجا، رده بندی سنی انتخابی شما را بر اساس مضمون خاص بازی ها تکمیل می کنند، برای مثال، یک بازی مناسب برای کودکان بزرگتر از 10 سال (ESRB + 10) هنوز می تواند حاوی صحنه های خشنی باشد. اگر گزینه Violence را در این قسمت فعال کنید، کاربر شما نمی تواند یک بازی در رده بندی خود که مضمون خشونت آمیزی دارد را اجرا نماید، اما همچنان قادر به اجرای سایر بازی های رده بندی مربوطه خواهد بود.
گزینه های مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس بر روی کلید ok کلیک نمائید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رده بندی سنی و مضمون یک بازی نصب شده، می توانید به سایت وب تولید کننده آن مراجعه کنید.

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

کنترل بیشتر
 

در نهایت، برای مدیریت دقیق اینکه یک کاربر دقیقا قادر به اجرای کدام نرم افزارهای کاربردی می باشد (یا نمی باشد)، در جعبه محاوره ای اصلی Parental Controls بر روی گزینه Allow and block specific programs کلیک نمائید.
بر روی کلید رادیوئی [user namel can only the programs I allow کلیک کرده و سپس در فهرست برنامه ها، گزینه هایی که کاربر مجاز به اجرای آنها می باشد را انتخاب کنید. اگر یک برنامه بخصوص در این فهرست دیده نمی شود، برای یافتن آن بر روی کلید Browse کلیک نمائید.
پس از آن که کار خود را به اتمام رساندید، بر روی کلید OK کلیک نمائید. از این به بعد، اگر کاربر برای اجرای هر یک از نرم افزارهای کاربردی مسدود شده تلاش نماید، یک پیام هشدار را مشاهده خواهد کرد.

Parenal Controls و Windows Media Center
 

اگر از ویرایش های Home Premium,Professionalو یا Ultimate سیستم عامل Windows7 استفاده می کنید، Windows Media Center نیز در آن ها درج شده است. بد نیست بدانید که این مولفه، سیستم Parental Controls متمایز خاص خودش را اعمال می نماید. برای دسترسی به آن، پس از اجرای Windows Media Center به ترتیب گزینه های Tasks, Setting,Genral و سپس parent Control را انتخاب کنید.

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7

در این مرحله یک کد امنیتی 4 رقمی را وارد کرده و به خاطر بسپارید. سپس اعلان های نمایش داده شده را برای اعمال محدودیت های مورد نظر خود دنبال کنید.

قابلیت نظارت والدین بر کودکان در Windows 7


منبع: بزرگراه رایانه 135


[ سه شنبه 89/9/2 ] [ 12:7 صبح ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 122
کل بازدیدها: 1200116