سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

تنظیمات پیشرفته

روش های عمیق تر دیگری نیز برای کاهش زمان بارگذاری ویندوز وجود دارد. برای مثال، غیرفعال کردن لوگوی ویندوز که در طول اجرای سیستم عامل نمایش داده می شود می تواند چند ثانیه در وقت شما صرفه جوئی نماید. برای انجام این کار، برگه Boot را در ابزار msconfig باز کرده و سپس گزینه No GUI Boot را فعال کنید. حالا بر روی OK کلیک نموده و سیستم خود را مجدداً راه اندازی کنید.
به همین ترتیب، بعضی از تنظیمات BIOS نیز می توانند در کاهش زمان آغاز فرآیند Start-up مؤثر باشند، هر چند که درگیر شدن با این تنظیمات به کاربران مبتدی توصیه نمی شود. برای دستکاری BIOS، سیستم خود را مجدداً راه اندازی کرده و کلیدی که برای ورود به صفحه BIOS Setup به شما اعلام می شود را فشار دهید (معمولا Delete یا F2).
از کلیدهای مکان نما برای هدایت استفاده کرده، کلید Enter را برای انتخاب یک گزینه، و کلید Escape را برای لغو یا بازگشت به یک سطح بالاتر فشار دهید. به دنبال گزینه هایی باشید که به ابزارهای بوت pc شما مربوط می شوند، خصوصا چیزی شبیه به Boot Priority یا Boot Order. انتخاب درایو دیسک سختی که سیستم عامل بر روی آن نصب شده است به عنوان اولین گزیه در این فهرست (بجای درایو فلاپی یا درایو اپتیکال) می تواند چند ثانیه دیگر در زمان شما صرفه جوئی کند.
در عین حال، بررسی کنید که آیا می توانید یک آزمایش سریع حافظه را فعال نمایید یا خیر، زیرا به این ترتیب می توانید زمان بیشتری را صرفه جوئی کنید. پس از اتمام این کار، گزینه مربوط به ذخیره سازی و خروج از BIOS را انتخاب نمایید. اگر چه احتمال آن اندک است، اما اگر سیستم شما از ادامه کار صحیح خود سر باز زد، مجدداً به تنظیمات BIOS برگشته، گزینه مربوط به تنظیمات پیش فرض Fail-Safe را انتخاب کرده، تنظیمات خود را ذخیره نموه و سپس از BIOS خارج شوید.

روشن کردن سیستم
 

حالا شما ایده کاملی از آنچه که وقتی برای راه اندازی ویندوز انتظار می کشید روی می دهد را در اختیار دارید. بدیهی است که بخش عمده ای از فرآیند Start-up ویندوز در زمانی که سیستم خود را روشن می کنید کاملا ضروری می باشد، اما راه هایی وجود دارند که بتوانید فرآیند مذکور را کارآمدتر نموده و به این ترتیب سرعت آن را افزایش دهید، اما نباید انتظار معجزه داشته باشید.
مطمئنا بهترین روش برای اجتناب از انتظارهای زمان راه اندازی ویندوز این است که pc خود را دائما روشن نگه داشته و یا آن را پس از اتمام کار خود در وضعیت Standby) Sleep) قرار دهید. با این حال، به این ترتیب باید خودتان را برای افزایش صورتحساب های برق خود آماده کنید.

Readyboost
 

یقیناً بسیاری از کاربران علاقه ای ندارند که pcهای خو را باز کرده و خود را با ارتقاءهای سخت افزاری (برای تقویت عملکرد آن) درگیر نمایند. یک روش برای بهبود عملکرد سیستم (بدون نیاز به چنین دردسرهایی)، استفاده از Readyboost است. این ویژگی در ویندوز از یک کلید حافظه USB، برای ارتقاء عملکرد بهره گیری می کند. Readyboost قادر است این کار را بدون به خطر انداختن اطلاعات شخصی کاربر در صورت دزدیده شدن Flash USB و یا ریسک از دست دادن اطلاعات در صورت جداشدن غیرمنتظره آن از کامپیوتر، انجام دهد. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تمام مدل های Flash USB بطور یکسانی تولید نشده اند و نمونه مورد استفاده شما باید به اندازه کافی سریع باشد تا بتواند تفاوت محسوسی را ایجاد نماید. مایکروسافت معتقد است ابزار مورد نظر باید قادر به انتقال حداقل 2/5 مگابایت اطلاعات در ثانیه باشد. با این حال، ویژگی مذکور تنها به کلیدهای حافظه USB محدود نمی شود. به عبارت دیگر، اگر یک اسلات کارت حافظه SD بر روی سیستم خود در اختیار داشته باشید که چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد، می توانید از آن برای فعال سازی ویژگی Readyboot بهره گیری نمائید. برای این منظور کافی است در پنجره Computer بر روی ابزار USB و یا کارت حافظه خود کلیک راست نموده، گزینه Properties را انتخاب کرده و سپس برای مشاهده و پیکربندی تنظیمات مربوطه به برگه Readyboost بروید.

تکنیک های افزایش سرعت درویندوز 7(2)

مانیتورینگ میزان قابلیت اعتماد
 

مهم ترین گام برای حل مشکلات، این است که علت بوجود آمدن آنها را پیدا کنید. برای این منظور بر روی گوی Start کلیک نموده، عبارت reliability را در فیلد جستجو وارد کنید. بر روی View Reliability History کلیک نمایید تا پنجره Reliability Monitor باز شود. در این پنجره، تاریخچه اخیر فعالیت کامپیوتر شما بصورت یک نمودار با آیکن هایی که نشان می دهند انواع خاصی از وقایع در چه زمان هایی اتفاق افتاده اند، نمایش داده خواهد شد. یک دایره قرمز یا مثلث زرد می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد. بر روی یکی از این آیکن ها کلیک نمایید تا جزئیات بیشتری درباره آن نمایش داده شود. برای مشاهده این موضوع که آیا راه حلی برای مشکل مورد نظر وجود دارد یاخیر، بر روی لینک Check for a solution کلیک نمایید. ممکن است راه حل ها و اصلاحیه های مورد نیاز شما بعداً منتشر شوند و شما می توانید این موضوع را با Action Center (آیکن پرچم در ناحیه Notification Area) بررسی کنید.

تکنیک های افزایش سرعت درویندوز 7(2)

تولید ایندکس را متوقف کنید
 

توانایی جستجوی اسناد و سایر فایل ها براساس عباراتی که در آنها وجود دارد، راحتی زیادی را برای کاربران فراهم می سازد اما این فرآیند به معنای آن است که کامپیوتر شما باید به جستجوی این اطلاعات بپردازد که باعث کندی عملکرد آن می گردد. اگر حاضر هستید از این کمک اضافی صرفنظر کنید، غیرفعال کردن ویژگی شاخص گذاری (Indexing) می تواند به بهبود عملکرد کامپیوترتان کمک نماید. برای انجام این کار، گزینه Computer را از منوی Start انتخاب کنید. بر روی درایو C: کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید. در برگه General، گزینه "Allow files on this drive to have content indexed in addition to file properties" را غیرفعال کرده و سپس بر روی OK کلیک نمائید.

تکنیک های افزایش سرعت درویندوز 7(2)

نظارت بر منابع سیستم
 

به منوی Start رفته، عبارت resource را تایپ کرده و سپس بر روی لینک Resource Monitor کلیک نمایید. این ابزار، اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد منابع مختلف سیستم شما را در اختیارتان قرار می دهد. صفحه Overview یک نمای خلاصه از وضعیت CPU، درایوهای دیسک سخت، شبکه و حافظه را با نمودارهایی در سمت راست نشان می دهد. بر روی فلش رو به پایین هر یک از نوارهای عنوان کلیک نمایید تا اطلاعات بیشتری درباره برنامه هایی که بیشترین عطش را برای مصرف منابع کامپیوتر شما دارند، مشاهده کنید. برای مشاهده اطلاعات اختصاصی تر، بر روی سایر برگه ها کلیک نمایید.

مدیریت تغذیه سیستم
 

استفاده از ویژگی Power-management ویندوز کار مناسبی است اما شما نباید این کار را به قیمت از دست رفتن کارآیی انجام دهید.

تکنیک های افزایش سرعت درویندوز 7(2)

به عنوان مثال، اگر شما بر روی یک دسک تاپ کار می کنید (و یا از یک لپ تاپ متصل به پریز برق به عنوان دسک تاپ بهره برداری می نمائید) نیازی ندارید که دیسک سخت کامپیوترتان پس از گذشت 5 دقیقه خاموش شود یا پردازنده تان حالت Idle برود و یا پخش ویدئویی که در حال تماشای آن هستید برای صرفه جویی در مصرف انرژی، بهینه سازی شود. از آنجائیکه شما قصد ندارید عمر باطری را بر روی این نوع کامپیوتر حفظ کنید، باید از حداکثر گزینه های کارآیی استفاده نمائید. هنگامی که شما تنظیمات مصرف برق را پیکربندی می کنید، Windows7 آنها را براساس وضعیت تغذیه برق کنونی ذخیره می نماید.
اگر در حال استفاده از یک لپ تاپ هستید، هنگامی که ابزار شما هنوز به یک پریز دیواری متصل است تنظیمات مصرف برق آن را در وضعیتی که برای استفاده از باتری مناسب خواهد بود، پیکربندی نکنید، زیرا در این صورت به محض آنکه لپ تاپ از پریز دیواری جدا شود، تنظیمات انجام شده توسط شما با تنظیمات وضعیت کار باطری جایگزین خواهند شد. این مسئله از اهمیت بالائی برخوردار است، زیرا حالت Power sever سرعت پردازنده شما را کاهش می دهد.
اینکار می تواند باعث شود که کامپیوتر شما بسیار کند به نظر برسد، حتی با وجود آنکه هیچ مشکلی ندارد. بنابراین، حالت Power saver را پیش از جدانمودن لپ تاپ خود از پریز دیوای فعال نکنید. برای مشاهده اینکه آیا لپ تاپ شما به تغذیه برق شهری متصل است یا خیر، بر روی آیکن تغذیه برق در ناحیه Notification Area دو بار کلیک نمایید. شما می توانید هنگامی که لپ تاپ با تغذیه باتری خود کار می کند، اینترفیس Aero Glass را نیز غیرفعال نمایید تا صرفه جوئی بیشتر در مصرف توان باتری صورت گیرد.
به طور پیش فرض، ویندوز 7 در حالت کارآیی Balanced یا متعادل عرضه می شود. به منظور بهره برداری حداکثر از تمام امکانات این سیسم عامل، بر روی Start کلیک کنید؛ Power را تایپ نمائید و Power Options را انتخاب کنید. گزینه High Performance Plan را انتخاب کنید. (اگر این گزینه را مشاهده نکردید، بر روی Show additional Plans کلیک کنید) حالا کامپیوتر شما با تنظیمات بهینه شده انرژی دسک تاپ کار می کند. اگر قصد دارید برخی از تنظیمات، نظیر مدت زمانیکه دیسک سخت قبل از خاموش شدن باید منتظر بماند را تغییر دهید، بر روی Change Plan setting>change advanced Power settings کلیک کنید.

تکنیک های افزایش سرعت درویندوز 7(2)

حذف منابع غیرضروری
 

بطور پیش فرض، Windows7 از یک محافظ صفحه نمایش استفاده نمی کند. شما نیز می توانید این تنظیمات را حفظ نموده و برای خاموش کرن صفحه نمایش در مواقعی که از سیستم خود استفاده نمی کنید، بر گزینه های مصرف برق تکیه داشته باشید. بسیاری از Screensaverهای تزئینی (خصوصاً انواعی که دارای افکت های 3 بعدی هستند) فشار اضافه ای را بر کامپیوتر شما تحمیل می کنند. این وضعیت نه تنها باعث مصرف شدن برق بیشتری می گردد،، بلکه می تواند از انجام بسیاری از کارهای نگهداری پشت صحنه که Windows7 آنها را در هنگام بیکاری کامپیوتر شما انجام می دهد نیز جلوگیری نماید. یک مورد استثناء برای قاعده فوق الذکر این است که بخواهید کامپیوتر شما در مواقعی که مورد استفاده قرار نمی گیرد، قفل شود. در چنین شرایطی بر روی گوی Start کلیک نموده، عبارت screensaver را در فیلد جستجو وارد کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید. از منوی dropdown گزینه Blank را انتخاب نموده و سپس گزینه On resume display logon screen option را انتخاب کنید. برای اعمال تنظیمات جدید خود بر روی OK کلیک نمایید.

از نسخه 64 بیتی ویندوز 7 استفاده کنید
 

ویندوز، عاشق RAM است. هر چقدر مقدار حافظه بیشتری برای سیستم فراهم کنید، سیستم عامل به میزان کمتری به درایو دیسک سخت متکی خواهد بود. اما اگر بخواهید ویندوز بتواند بیش از 3 گیگابایت حافظه را آدرس دهی کند، باید نسخه 64 بیتی آن را اجرا کنید. اگر ویندوز 7 را به عنوان یک ارتقاء برای سیستم عامل قبلی خریداری می کنید، باید یک دیسک نصب 64بیتی را در جعبه آن پیدا کنید؛ نسخه 32 بیتی را کاملا فراموش کنید. علاوه بر شناسایی RAM بیشتر، نسخه 64 بیتی ویندوز، از پردازنده، بهتر استفاده می کند و بهترین تجربه کاربری ویندوز را به شما ارائه می نماید.

تکنیک های افزایش سرعت درویندوز 7(2)

تزئینات اضافی را غیرفعال کنید (ویندوز ویستا و 7)
 

همه به تزئینات علاقه دارند اما استفاده از امکانات چشم نواز ویندوز، هزینه زیادی دارد خصوصا در پی سی های قدیمی تری که از یک پردازنده تک هسته ای یا مقدار RAM اندکی استفاده می کنند. اگر شما به کارآیی بیش از پنجره های شفاف یا کنترل های متحرک و انیمیشن اهمیت می دهید، این افکت های بصری را غیرفعال کنید. Control Panel را باز کنید، Visual را در فیلد Search تایپ کنید و بر روی Adjust the appearance and performance of windows کلیک نمائید. گزینه Adjust for best performance را انتخاب و سپس بر روی Apply کلیک کنید. پس از چند ثانیه، شما یک اینترفیس ساده از ویندوز مشاهده می کنید اما از پاسخ گویی سریع تر آن احساس لذت خواهید کرد.
اگر ظاهر ویندوز بیش از حد ساده است، می توانید گزینه Custom را انتخاب کنید و سپس هر یک از افکت هایی را که می خواهید، مجدداً بازیابی نمائید. فقط به خاطر داشته باشید: هر چقدر چیزهای بیشتری را فعال کنید کارآیی ویندوز بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

سیستم را سریع تر بوت کنید
 

آیا ویندوز 7 در مقایسه با سایر نسخه های ویندوز حقیقتا سریع تر بوت می شود؟ اندکی. اما هر چه تعداد برنامه های نصب شده بیشتر باشد پی سی با سرعت کمتری بوت می شود (چیزی که برای تمام نسخه های ویندوز مصداق دارد). بسیاری از برنامه های کاربردی، ویندوز را مجبور می کنند آنها را در Startup اجرا کنند، وضعیتی که بی شباهت به تعداد زیادی اتوموبیل که سعی می کنند وارد یک لاین واحد شوند، نیست. برنامه Startup Delayer که در آدرس find.pcworld 64149\com در دسترس قرار داد یک ابزار عالی است که به برنامه های startupی که شما انتخاب می کنید دستور می دهد صبور باشند سر جای خود بنشینند و کمی بعد اجرا شوند؛ مدتی بعد از این که مقداری از ترافیک اولیه راه اندازی ویندوز کاهش پیدا کرد.
نتیجه نهایی این است که کامپیوتر شما بسیار سریع تر بوت می شود. این یوتیلیتی، لیستی از تمام برنامه هایی که وقتی سیستم شما راه اندازی می شود،آنها نیز اجرا می گردند را ارائه می کند. به منظور تنظیم میزان تأخیر برای اجرای هر یک از آنها، کافی است آیتم مورد نظر را به نوار سفیدی که در انتهای پنجره قرار دارد بکشید. شما یک خط سفید مشاهده می کنید که نشان دهنده آن برنامه کاربردی است؛ برای افزایش یا کاهش مدت زمان تأخیر، این خط را به چپ یا راست بکشید.

تکنیک های افزایش سرعت درویندوز 7(2)

Startup Delayer یک برنامه رایگان است و یکی از بهترین روش هایی است که ما برای سرعت بخشیدن به کامپیوترهایی که به کندی راه اندازی می شوند می شناسیم؛ حتی کامپیوترهایی که ویندوز 7 را اجرا می کنند.

از شر نرم افزارهای اضافی خلاص شوید
 

هنوز بسیاری از سازندگان کامپیوتر اصرار دارند سیستم های جدید خود را با نرم افزارهای غیرضروری و ناخواسته ای که فضای ارزشمند دیسک سخت را اشغال می کنند و فرآیند راه اندازی کامپیوتر را کند می نمایند عرضه کنند. ما در مورد مجموعه های امنیتی که ممکن است به آنها نیازی نداشته باشید، بازی هایی که شاید هرگز از آنها استفاده نکنید و یوتیلیتی هایی که دردی از شما دوا نمی کنند، حرف می زنیم.
این نرم افزارها را دور بریزید. شما می توانید به Control panel بروید و بر روی Uninstall a program کلیک کنید و یا از یکی از یوتیلیتی های رایگان نظیر Revo Uninstaller که در آدرس 62049\find.pcworld.com در دسترس قرار دارد استفاده کنید. این ابزار نه تنها نرم افزارها را رفع نصب می کند بلکه فایل های به جا مانده و ورودی های رجیستری را نیز حذف می کند. فقط باید اطمینان پپیدا کنید که چیزهای مهمی مثل Adobe Flash Player یا Microsoft.Net Framework را حذف نکنید.

نظارت بر عملکرد سیستم
 

اگر به چارت ها، اعداد و مجموعه داده ها علاقه دارید، ویندوز 7 همه ابزار مورد نیاز شما را در خود جای داده است. Performance Monitor، نظارت بر سخت افزار و برنامه های کاربردی شما را به صورت بلادرنگ انجام داده و تمام انواع داده هایی را که می توانید بازبینی و مقایسه کنید ایجاد می کند. این گزینه بیشتر با هدف استفاده مدیران سیستم در ویندوز 7 گنجانده شده تا استفاده کاربران عادی؛ اما اگر می خواهید کارآیی سیستم خود را با سایر سیستم ها مقایسه کنید، می توانید از آن بهره برداری نمایید. برای دسترسی به Performance Monitor، کلید Windows را فشار دهید، Perfmon را تایپ کنید و دکمه Enter را فشار دهید. از این جا به بعد شما احتمالا به استفاده از فایل های Help نیاز خواهید داشت زیرا این ابزار، user-friendly نیست.

Aero Peek Delay را بهینه کنید
 

Aero Peek، که یکی از جالب ترین پیشرفت های ویندوز 7 محسوب می شود وقتی شما ماوس خود را بر فراز دکمه Show Desktop نگه می دارید، به طور موقت تمام پنجره های شما را شفاف می کند. اگر تنظیمات پیش فرض را بپذیرید، تقریباً یک ثانیه تمام طول می کشد تا این افکت عمل کند. اما چرا باید منتظر ماند؟ یک دست کاری کوچک در رجیستری می تواند شفافیت آنی را برای شما به ارمغان آورد.
برای ظاهر شدن منوی Start، دکمه Windows را فشار دهید، Regedit را در جعبه جستجو تایپ کنید و دکمه Enter را فشار دهید. سپس، در داخل رجیستری به کلید HKEY_CURRENT_USER\software\microsoft\windows\currentversion\explorer\advanced بروید. بر روی یک ناحیه خالی در ستون سمت راست کلیک کنید و سپپس Value-32bit)DWWORD) را انتخاب کنید. در این فیلد، نام DesktopLivePreviewHoverTime را وارد کنید. به طور پیش فرض، ویندوز مقدار (0) را به آن اختصاص می دهد که دقیقا همان چیزی است که شما می خواهید. پی سی را از نو راه اندازی کنید. دفعه بعد که ماوس را بر فراز Show Desktop نگه دارید، Peeking با اندکی سرعت بیشتر ظاهر می شود.

به Chrome سوئیچ کنید
 

پرکاربردترین برنامه کاربردی که در یک پی سی از آن استفاده می شود چیست؟ مرورگر وب. بنابراین نباید متعجب شد که یک راه برای سرعت بخشیدن به تجربه کار شما با ویندوز، سوئیچ کردن به سریع ترین مرورگر، یعنی Google Chrome است. همان گونه که قبلا هم اشاره کرده بودیم، Chrome در مقایسه با Firefox، اینترنت اکسپلورر، Opera و Safari صفحات را با سرعت بیشتری بار می کند. این مزیت ممکن است فقط بین دو یا سه ثانیه باشد اما همین ثانیه ها هستند که ارزش دارند.

تکنیک های افزایش سرعت درویندوز 7(2)

منبع:بزرگراه رایانه 135


[ یکشنبه 89/8/30 ] [ 12:36 صبح ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 105
بازدید دیروز: 409
کل بازدیدها: 1192746