سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

ممکن است ویندوز مدیاسنتر را در یک اتاق نشیمن، متصل به یک تلویزیون صفحه عریض دیجیتال و یک سیستم صدای ساروند تصور کنید. اما ویندوز مدیاسنتر را می توان همچنین در منزل، در خوابگاه دانشجویی، اتاق های هتل، دفاتر کار و سایر محیط های نسبتا کوچک که در آنجا یک صفحه نمایش کامپیوتر قادر است نقش یک تلویزیون را بازی کند، برای نمایش و پخش فیلم، اسلایدشوها، موسیقی و ویدئو، مورد استفاده قرار داد.
ویندوز مدیاسنتر، با همه نسخه های Premium ویندوز 7 ارائه شده و در همه آنها، از ویژگی های یکسانی برخوردار است. در پایین ترین سطح کاربرد، ویندوز مدیاسنتر می تواند به عنوان یک آلترناتیو برای ویندوز مدیا پلیر بکار ورد.
با یک TV tuner یک آنتن یا تلویزیون کابلی یا اتصال ماهواره ای، می توانید مدیاسنتر را به عنوان یک رکورد ویدئوی دیجیتال (که ظرفیت آن تنها به وسیله مقدار فضای دیسک که شما به آن می دهید، محدود می شود)، مورد استفاده قرار دهید. با افزودن ملزومات سخت افزاری و یک مدیاسنتر پی سی، قادر به تغذیه محتوای موسیقی، تصاویر، فیلم یا ویدئوی زنده یا ضبط شده به چندین اتاق (روی شبکه سیمی با بی سیم)، خواهید بود. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که این برنامه چه چیزهایی ارائه می دهد، چگونه کار می کند و چگونه پیکربندی می شود.
Windows Media Center، با وجودی که یکی از بهترین امکانات ویندوز ویستا بود، اما خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. ویندوز7، یک تغییر اساسی در آن ایجاد و پشتیبانی از تکنولوژی های جدید را به آن اضافه کرده و تنظیم و پیکرده بندی آن را بسیار تسهیل نموده است.
با استفاده از سخت افزار مناسب (Windows Media(WWC یک پی سی را به یک Personal video recorder (PVR) کامل تبدیل می کند و به شما اجازه می دهد شو و برنامه های تلویزیونی را تماشا و ضبط کنید. همچنین به شما اجازه می دهد عکس ها و ویدئوها را تماشا نموده، به موسیقی گوش کنید و حتی با استفاده از آن به بازی های کامپیوتری مشغول شوید.
شما همچنین می توانید رسانه ها را (در یک شبکه خانگی با سیم یا بی سیم) با سایر کامپیوترها به اشتراک بگذارید. کافی است کامپیوترتان را به تلویزیون متصل کنید، یک ریموت کنترل را به آن اضافه کنید، تا این مجموعه تبدیل به یک هاب برای تمام نیازهای سرگرمی خانگی شما شود. اما بهترین بخش قضیه در این جااست که پیکره بندی و ست آپ و استفاده از همه این چیزها بسیار ساده و روان است.

 

امکانات بی نظیر مدیاسنتر در ویندوز 7

امکانات بی نظیر مدیاسنتر در ویندوز 7

تغییرات اساسی
 

ویندوز مدیا سنتر ممکن است کمی باعث تعجب و شگفت زدگی شما شود مگر این که قبلا از نسخه Home Premium ویندوز ویستا استفاده کرده باشید. نسخه Home Basic ویندوز ویستا فاقد Media Center (به صورت داخلی) بود و در حالی که یک نسخه جداگانه XP یعنی Media Center 2005 وجود داشت، یافتن و کار با آن دشوار و در عین حال، هرگز به اندازه کافی محبوبیت کسب نکرد.
نسخه جدید WMC که به شکل توکار در تمام نسخه های ویندوز 7 به غیر از Starter گنجانده شده است همه اینها را تغییر داده است. شما می توانید پی سی خود را به یک تلویزیون یا یک hi-fi متصل کنید و از آن برای تماشا و گوش دادن به رادیو، تلویزیون، موسیقی، ویدئو و عکس ها استفاده کنید. WMC مجبور نیست به یک تلویزیون متصل شود زیرا بر روی تمام صفحات نمایش پی سی نیز به خوبی کار می کند. منوها و کنترل های این برنامه به گونه ای طراحی شده اند که وقتی در اطاق نشیمن خانه تان نشسته اید استفاده از آنها ساده است و این در حالی است که حتی یک ریموت کنترل نیز به آن افزوده شده است.
اگر پی سی شما دارای یک TV tuner باشد، می تواند تبدیل به یک ضبط کننده ویدئو شود که به شما اجازه می دهد برنامه های تلویزیونی را به طور مرتب زنده تماشا کنید، آن را متوقف نمائید و برنامه های آن را به عقب برگردانید؛ مثل یک Sky یا Freeveiw به علاوه ضبط کننده دیسک سخت.
با استفاده از یک DVD writer در پی سی، شما همچنین می توانید دیسک ها را مستقیما از داخل WMC تکثیر و burn کنید که این کار آن را به یک مرکز چندرسانه ای تبدیل می کند که می توانید آن را از روی یک صندلی راحتی کنترل کنید. برای کسانی که با منوهای ویندوز ویستای WMC آشنا هستند مدتی طول می کشد تا با طراحی و ویژگی های جدید آن آشنا شوند اما ما به این نتیجه رسیدیم که این نسخه، یک پیشرفت عمده و بزرگ در مقایسه با نسخه ای که در ویندوز ویستا وجود داشت، محسوب می شود. حال اجازه دهید ببینیم چه چیزهایی جدید در آن وجود دارد و به همین منظور کا را با قابلیت های تلویزیونی آن آغاز می کنیم.

بهینه سازی تلویزیون
 

در قلب WMC، یک electronic programme guide یا EPG وجود دارد. این، یک برنامه زمان بندی 14 روزه تلویزیونی است که برای هر منطقه ای که در آن زندگی می کنید و همچنین نوع سیگنال تلویزیونی که استفاده می کنید، طراحی و بهینه شده است. بنابراین اگر یک تیونر دیجیتال داشته باشید، لیستی از تمام کانالهایFreeview را مشاهده خواهید کرد اما با یک تیونر آنالوگ، شما فقط کانالهای زمینی را مشاهده خواهید کرد. اگر شما یک کارت تیونر مناسب داشته باشید WMC از پخش های با کیفیت بالا یا high-definition نیز پشتیبانی می کند.
با استفاده از EPG شما می توانید ضبط شوها و برنامه های تلویزیونی را با کلیک راست بر روی یک شو و انتخاب Record، زمان بندی کنید. وقتی شما در حال تماشای تلویزیون هستید، WMC می تواند برنام هرا به طور موقت متوقف (Pause) کند، به عقب برگرداند یا آن برنامه را به صورت حرکت آهسته نمایش دهد و می تواند در هر دو حالت full-screen یا پنجره ای شده (Windowed) اجرا شود؛ بنابراین تماشای تلویزیون بر روی دسک تاپ ویندوز در حالی که با پی سی تان کار می کنید، از این طریق امکان پذیر می شود.

امکانات بی نظیر مدیاسنتر در ویندوز 7

با استفاده از Movies از منوی اصلی، شما می توانید تمام فیلم هایی را که در دو هفته آینده در تلویزیون پخش می شوند، تماشا کنید. این فیلم ها می توانند براساس رتبه بندی یا rating، ژانر یا نوع، سال و غیره مرتب شوند که این موضوع برای طرف داران پروپا قرص فیلم ها یک مزیت عمده محسوب می شود. هر چیزی که شما ضبط کنید برای پخش ساده و آسان در Movie Library ظاهر خواهد شد.
اگر قصد دارید فیلم ها را برای تماشا بر روی پخش کننده خانگی تان بر روی یک DVD رایت کنید، بر روی هر یک از برنامه های ضبط شده کلیک راست کنید و گزینه Make aCD/DVD و سپس Video DVD را انتخاب کنید.

صدا و تصویر
 

WMC فقط به تلویزیون اختصاص ندارد. حتی بدون یکTV tuner نیز این برنامه هنوز هم یک برنامه بسیار سودمند به شمار می رود و می تواند کامپیوتر شما را برای یافتن فایل های موسیقی، عکس و ویدئو جست و جو کند و آنها را در کتابخانه ای که در منوی اصلی آن ظاهر می شود، نمایش دهد. شما می توانید آنها را براساس پوشه، تاریخ، آرتیست، ژانر، برچسب و غیره مرور کنید. برای عکس ها، می توانید اسلایدشوها را ایجاد و با موسیقی مورد علاقه تان تماشا کنید.
می توانید یک CD یا DVD متشکل از عکس ها و موسیقی را بدون این که از WMC خارج شوید ایجاد نمائید. بر روی هر یک از آیتم های مورد نظرتان کلیک و گزینه Burn a CD/DVD را انتخاب کنید. یکی از گزینه های a data CD, a data DVD یا a multimedia DVD slideshow را انتخاب کنید.

به اشتراک گذاری و رسانه جریانی
 

یکی از قدرتمندترین قابلیت های WMC، توانایی به اشتراک گذاری عکس، موسیقی، ویدئو و برنامه های تلویزیونی ضبط شده با سایر کامپیوترهای شبکه خانگی شما است. قابلیت Homegroup networking ویندوز7، انجام این کار را بین کامپیوترهایی که از ویندوز 7، ویندوز Xp یا ویستا استفاده می کنند، تسهیل می نماید. بین دو پی سی Homegroup، کلیک بر روی برگه Shared در هر یک از کتابخانه ها به شما اجازه می دهد، فایل های موجود بر روی کامپیوترتان را مرور و پخش کنید.

امکانات بی نظیر مدیاسنتر در ویندوز 7

با اضافه کردن یک Media Center extender به شبکه تان می توانید رسانه هایی مثل live TV را به یک تلویزیون که در قسمت دیگری از خانه قرار گرفته stream و از راه دور کنترل کنید. بدین ترتیب در حالی که کامپیوتر ویندوز7 شما در طبقه بالای خانه تان قرار گرفته می توانید از طریق اتاق نشیمن طبقه پائین، به کل محتوای آن دسترسی پیدا کنید. بازی های کنسول 360 Xbox دارای WMC extender توکار هستند، بنابراین اگر شما یکی از این کنسول ها را داشته باشید مجبور نیستید تجهیزات جدیدی خریداری کنید.

امکانات بیشتر
 

دست آخر این که تعدادی extraی عالی در WMC گنجانده شده است. شما می توانید بازی های توکاری نظیر Solitaire chess Titans را با استفاده از ریموت کنترل خود بازی کنید. همچنین مجموعه ای از سرویس های اشتراک دلخواه نظیر Coolroom on-demand movie service نیز در آن وجود دارد و گزینه Sky Player نیز که در آینده به آن اضافه خواهد شد به مشترکان sky اجازه می دهد از طریق وب، به تلویزیون زنده sky و سرویس on-demand movie دسترسی پیدا کنند.
تیونرهای تلویزیون نیز می توانند به صورت بیرونی از طریق USB به WMC متصل شوند و یا در یک شکاف توسعه PCI یا PC Express در داخل کامپیوتر جای بگیرند. یک تیونر تلویزیون می تواند به شکل یک یا دو تیونر که می تواند آنالوگ، دیجیتال (Freeview) یا hybrid (که هر دو نوع آنالوگ و دیجیتال را با هم تلفیق می کند)، عرضه شود. برای کاربران لپ تاپ، PCTV Nanostick Solo (www.pctvsystems.com)، یک compact USB tuner با یک تیونر فوق العاده حساس برای نواحی که دارای سیگنال ضعیف هستند، می باشد.
اگر شما دارای یک کارت داخلی هستید و آن را ترجیح می دهید، Hauppauge WinTV Nova-T PCI Card (www.hauppauge.co.uk) دارای یک تیونر دیجیتال است.
اگر می خواهید از یک کارت هیبرید استفاده کنید، 2200-Hauppauge WinTV HVR (www.snipca.com\x418)، یک مدل PCI Express داخلی برای پی سی های دسک تاپ است که دارای دو تیونر است که هر دوی آنها می توانند سیگنال های تلویزیونی آنالوگ و دیجیتال را دریافت کنند.
برخی از تیونرها به همراه یک ریموت کنترل عرضه می شوند ولی بقیه نه. هر ریموت کنترل مورد تایید Windows Media Center که بتواند با آن کار کند می تواند برای کار با WMC مورد استفاده قرار گیرد و نیازی نیست که مارک آن، مشابه مارک تیونر تلویزیونی شما باشد.
بنابراین، نیازهای سرگرمی شما هر چه باشند، WMC چیزی برای عرضه به شما در اختیار دارد.

نحوه پیکره بندی ویندوز مدیا سنتر
 

اگر تا به حال سعی کرده باشید یک پی سی را برای تماشای تلویزیون ست آپ کنید، از این نکته آگاه هستید که این می تواند یک تجربه خسته کننده باشد. اما با استفاده از Windows Media Center ویندوز 7، مایکروسافت زمان زیادی را صرف برطرف کردن مشکلات این کار کرده و باید بگوئیم در تجربه ای که ما برای انجام دادن این کار پشت سر گذاشیتم، باید بگوییم آنها در این راه موفق شده اند. در این مقاله، ما فرض می کنیم که TV Tuner شما (و ریموت کنترل آن، در صورتی که در دسترس قرار داشته باشد) به کامپیوتر متصل شده و به درستی نصب گردیده است. اطمینان پیدا کنید که تیونر به یک آنتن بیرونی که بر روی سقف خانه تان قرار گرفته است متصل شده باشد.

امکانات بی نظیر مدیاسنتر در ویندوز 7

ما در این جا شرح خواهیم داد که چگونه کانال های تلویزیونی خود را تنظیم کنید و چند کار اصلی دیگر نیز، مثل زمان بندی ضبط برنامه های تلویزیونی و مدیرت مجموعه های رسانه ای خود را انجام دهید. ما فقط می توانیم توضیحات اندکی به شما ارائه کنیم اما وقتی شما همه چیز را تنظیم و اجرا کردید، ویژگی های متعدد دیگری در Windows Media Center وجود دارد که می توانید براساس علاقه تان آنها را کشف و از امکاناتش استفاده کنید.

گام اول
 

Windows Media Center را از منوی Start اجرا کنید. بخش TV را از منوی آن انتخاب و بر روی Live TV setup کلیک کنید. پس از انجام این کار از شما خواسته می شود، منطقه زندگی خود را انتخاب کنید تا WMC بتواند سیگنال صحیح را پیکره بندی نماید. بر روی Next کلیک کنید و کد پستی کامل تان را وارد نمائید. از این کد پستی برای تحویل لیست برنامه های مناسب به شما استفاده خواهد شد. سپس WMC سیگنال تلویزیونی شما را امتحان می کند و از شما در مورد نصب تیونری که استفاده می کنید تائیدیه دریافت می کند. شما می توانید تا 3 تیونر را به طور همزمان انتخاب و ست آپ کنید.

گام دوم
 

حالا WMC کار اسکن کانال ها را آغاز می کند. این کار بسته به قدرت سیگنال شما ممکن است مدتی به طول بینجامد. وقتی اسکن به پایان رسید، شما لیستی از تمام کانال ها را مشاهده خواهید کرد. برای مشاهده تمام کانال های موجود در منطقه خود این لیست را مرور کنید و در صورت نیاز مجددا اسکن نمائید. اگر همه چیز به خوبی پیش رفت، بر روی Next و سپس Finish کلیک کنید تا به منوی اصلی برگردید. و تمام شد؛ شما آماده تماشای تلویزیون هستید.
شما می توانید کانال ها را در هر زمان که خواستید با انتخاب Tasks از منوی اصلی مجددا اسکن کنید. بر روی Settings,TV,TV Signal کلیک کنید و سپس یکی از گزینه های Scan for more channels یا Setup TV Signal را انتخاب نمائید. گزینه دوم شما را به کل فرآیند ست آپ می برد و این کار از ابتدا شروع می شود.

گام سوم
 

برای تماشای Live TV، گزینه TV را انتخاب و سپس بر روی Live TV کلیک کنید. شما می توانید کانال ها را با کلیدهای + و - موجود بر روی صفحه کلیدتان یا با استفاده از نوار کنترلی که در انتهای سمت راست تصویر قرار گرفته عوض کنید. نوار کنترل بعد از گذشت چند ثانیه پنهان می شود؛ آن را با حرکت دادن ماوس یا فشار دادن کلید پیکان دار ریموت کنترل آشکار کنید. شما می توانید با تایپ نام کانال مورد نظر بر روی صفحه کلید یا ریموت کنترل، مستقیما به آن کانال بروید.
در نوار کنترل، شما کلیدهای عادی Play, Rewind و Fast Forward را مشاهده می کنید که می توانید از آنها برای توقف موقت تلویزیون زنده بهره برداری نمائید. برای ضبط برنامه ای که در حال تماشا هستید، دکمه قرمز رنگ Record را که در سمت چپ نوار کنترل قرار گرفته فشار دهید. کلیک بر روی جعبه کوچکی که در سمت راست دکمه Record واقع شده، راهنمای کوچک now and next را اجرا می کند.

گام چهارم
 

اگر چهWMC به طور نرمال کار تشخیص بهترین تنظیمات برای صفحه نمایش شما را به خوبی انجام می دهد؛ ممکن است بخواهید خودتان این تنظیمات را انجام دهید. WMC دارای شگردهایی است که بهترین تنظیمات را به مانیتور یا تلویزیون شما اعمال می کند. بر روی Tasks, settings, General, Windows Media Center Setup کلیک و Configure your TV or Monitor را انتخاب کنید.
بر روی Next کلیک نمائید و ویزاردی را که به شما اجازه می دهد نوع درست صفحه نمایش، نوع اتصال و رزولوشون صفحه نمایش را انتخاب کنید دنبال نمائید.
وقتی این کار به پایان رسید، می توانید تنظیمات کالیبراسیون صفحه نمایش تان را نیز انجام دهید. این کار ساده ای است اما می تواند باعث شود تا مدت زمان زیادی درگیر کنترل های مانیتور یا تلویزیون خود شوید بنابراین اگر با این تنظیمات آشنایی ندارید این کار را نکنید.

گام پنجم
 

استفاده از EPG برای زمان بندی تنظیمات ضبط برنامه ها، بهترین راه برای اطمینان یافتن از این است که برنامه های مورد علاقه تان را از دست نمی دهید. این راهنما را با کلیک بر روی TV و سپس Guide از منوی اصلی انتخاب کنید. شو یا برنامه ای را که قصد ضبط کردن آن را دارید انتخاب و سپس بر روی آن کلیک نمائید (شما همچنین می توانید با کلیک بر روی TV و Search در منوی اصلی، به جست و جوی برنامه ها بپردازید).
شما صفحه Synopsis را خواهید دید و می توانید گزینه ضبط برنامه را در این جا انتخاب کنید؛ یا اگر می خواهید یک سریال تلویزیونی را ضبط کنید کل مجموعه را ضبط نمائید. تنظیمات Record series همیشه بری از اشتباه نیستند بنابراین بر روی برگه Actions کلیک و گزینه Series info را برای مشاهده این که کدام اپیزود در آن لیست شده است انتخاب کنید. اگر حالت sleep پی سی شما فعال شده باشد، حالاخودش به حالت بیداری برمی گردد تا برنامه های زمان بندی شده را ضبط کند و پس از آن دوباره به حالت sleep برمی گردد.

گام ششم
 

WMC فقط در مورد تلویزیون نیست، بنابراین نگاهی به چگونگی سازماندهی عکس ها و موسیقی نیز بیندازید. WMC به طور اتوماتیک کتابخانه های استاندارد ویندوز7 (شامل Music, Videos, Recorded TV) را برای یافتن فایل ها جست و جو می کند اما اگر قصد دارید یک مکان را اضافه کنید بر روی Tasks, Settings, Media Libraries کلیک کنید و سپس Library to setup را برای ست آپ انتخاب نمائید.
بر روی Next کلیک کنید، Add folders to the library و سپس Next را انتخاب کنید. On this computer... و سپس Next را انتخاب کنید. شما لیستی از پوشه های موجود بر روی پی سی و شبکه تان مشاهده خواهید کرد، بنابراین بر روی جعبه کنار هر کدام که می خواهید اضافه کنید کلیک کنید و سپس Next را انتخاب نمائید. در صفحه بعدی تغییرات انجام گرفته را تایید کنید و بر روی Finish کلیک کنید. یک جعبه ظاهر خواهد شد که به شما می گوید WMC در حال جست و جو برای یافتن فایل ها است. بر روی OK کلیک کنید تا به منوی اصلی برگردید.

امکانات بی نظیر مدیاسنتر در ویندوز 7

منبع:بزرگراه رایانه 135

 


[ پنج شنبه 89/8/27 ] [ 11:52 صبح ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 15
بازدید دیروز: 122
کل بازدیدها: 1200118