سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

VLC Media Player یکی از بهترین برنامه‌های رایگان موجود برای پخش فایل‌های ویدیویی است. البته رایگان بودن برنامه را شما چندان جدی نگیرید، زیرا طبق قراردادی که دوستان با بیل گیتس و شرکا بسته‌اند، مقرر شده در ایران هر دی‌وی‌دی پر از برنامه را فقط با قیمتی کمتر از یک کیلو مرغ در اختیارمان قرار گیرد به هر حال این برنامه قابلیت‌هایی به مراتب فراتر از صرفا پخش ویدیو دارد.

جداسازی و تبدیل ویدیو از قسمت‌های دلخواه

به طور حتم برنامه‌های تبدیل عالی متعددی می‌شناسید، اما اگر نمی‌خواهید برنامه‌های اضافه غیرضروری برای انجام امور ویدیویی روی سیستم داشته باشید، آخرین نسخه این برنامه را که در دی‌وی‌دی همین شماره ماهنامه رایانه‌خبر گنجانده‌ایم روی سیستم‌تان نصب کنید و از آن لذت ببرید.

علاوه بر پخش و جداسازی و تبدیل فرمت‌های مختلف ویدیویی، این برنامه می‌تواند ویدیوهای استریم را نیز روی فایل ذخیره نماید.

 

برای این کار

کافیست برنامه VLC را اجرا کرده و روی Media سپس Convert/Save کلیک نمایید.(شکل1 قسمت1) در پنجره Open Media ویدیوی مورد نظر را افزوده و سپس روی دکمه Convert/Save کلیک کنید(شکل1 قسمت2). در گام بعدی مسیر ذخیره‌سازی و فرمت مورد نظر برای تبدیل را انتخاب نمایید (شکل1 قسمت 3). در این جا گزینه‌های دیگری نیز برای فرمت فایل چندرسانه‌ای می‌بینید. پس از اعمال تنظیمات لازم روی Start کلیک نموده تا کار انجام گیرد.

 

شکل 1

 

پخش ویدیوی استریم در شبکه

امروزه همگان به نوعی با پخش ویدیو استریم سروکار دارند، اما VLC سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارد و خیلی قدرتمندتر از آن چیزی است که تصور دارید. در این جا با نحوه پخش استریم ویدیو برای دیگر سیستم‌های موجود در شبکه آشنا می‌شویم.

 

برای این کار

روی سیستم میزبان یا همان هاست VLC را اجرا کرده و به قسمت Media, Stream بروید(شکل 2 قسمت 1). در زبانه File با استفاده از گزینه Add فایل مورد نظر را انتخاب نمایید(شکل 2 قسمت2). با فعال‌سازی تیک Show More Options میزان کش سیستم را از مقدار پیش‌فرض 300 میلی‌ثانیه به مثلا 1000 میلی‌ثانیه افزایش دهید.

 

شکل 2

 

اکنون روی دکمه Stream کلیک نمایید. وقتی پنجره خروجی استریم گشوده شد، اطمینان حاصل نمایید که فایل منبع صحیح انتخاب شده(شکل 3 قسمت 1)، سپس روی Next کلیک کنید. در قسمت Destination از منوی بازشو RTSP را انتخاب نموده و روی Add کلیک کنید (شکل 3 قسمت 2).

 

شکل 3

 

در کادر Path پس از / نامی را برای آدرس (مثلا Media) برگزیده(شکل 4 قسمت 1) و پورت انتخاب شده (قسمت 2) را که معمولا 8554 است، به خاطر داشته باشید. تیک Activate Transcoding (قسمت 3) را برداشته و روی Next کلیک نمایید. تیک گزینه‌های Stream all elementary streams و SAP announce را برگزیده و نام ویدیو به همراه نام گروه را تایپ کنید(شکل5).

 

شکل 4

 

شکل 5

 

حال روی سیستم‌هایی که می‌خواهید پخش استریم را مشاهده کنید، VLC را اجرا کرده و Network Stream را برگزینید.

 

شکل 6

 

در کادر آدرس rstp و سپس آدرس سیستم میزبان و بعد شماره پورت را وارد نمایید.

اکنون با کلیک روی Stream on your PC ویدیوی مورد نظر را از طریق سیستم‌های انتخاب شده مشاهده نمایید.

 

شکل7

 

مدیریت رادیو اینترنتی و پادکست‌ها

با استفاده از VLC می‌توانید به ایستگاه‌های رادیو اینترنتی و یا پادکست‌ها گوش فرا دهید.

 

برای این کار

با کلیک روی View لیست پخش را گشوده (Ctrl+L) سپس از لیست باز شده Internet را بیابید و آن را باز کنید. حال برای افزودن پادکست جدید خیلی ساده با کلیک روی + آدرس مورد نظر را وارد نمایید. برای استفاده از رادیوی اینترنتی از فهرست Icecast Radio استفاده کنید. با کلیک روی گزینه مذکور مدتی طول خواهد کشید تا لیست ایستگاه‌های رادیویی ظاهر شود.

 

شکل 8

 

ضبط ویدیو حین پخش

با استفاده از VLC ضبط ویدیوهای در حال پخش خیلی آسان است.

 

برای این کار

روی View و سپس Advanced Controls کلیک نموده تا دکمه Record ظاهر شود. حال حین پخش ویدیو کافیست تا دکمه رکورد را کلیک نموده تا ویدیو در فولدر My Videos ذخیره شود.

 

شکل 9

 

عکاسی از ویدیوی در حال پخش

علاوه بر ضبط ویدیو، VLC می‌تواند از صحنه‌های ویدیویی عکاسی نیز نماید.

 

برای این کار

حین پخش ویدیو دکمه Pause را زده و بعد از کلیک راست روی صحنه ویدیو، گزینه Video و سپس Take Snapshot را کلیک نمایید تا تصویر مورد نظر در فولدر My Pictures ذخیره شود.

 

شکل 10

 

اعمال جلوه‌های ویژه روی ویدیو

برای آنکه تصاویر ویدیویی را جذاب‌تر نمایید، می‌توانید جلوه‌های عجیب غریبی را به کمک VLC روی آنها اعمال نمایید. البته پیشنهاد می‌کنیم این جلوه‌ها را روی ویدیوهای مهم‌تان (مثل فیلم عروسی) دایمی نکنید.

 

برای این کار

حین پخش ویدیو روی Tools\Effects and Filters کلیک نموده تا با انبوهی از ابزارهای آزمایشی در زبانه Advanced روبه‌رو شوید. جلوه‌های آبرنگ، امواج، آینه‌ای و... از جمله افکت‌هایی است امتحان آنها خالی از لطف نخواهد بود.

 

شکل 11

 

تبدیل تصویر ویدیویی به فایل ASCII

با استفاده از این قابلیت می‌توانید از تصاویر ویدیویی کد اسکی تهیه نمایید.

 

برای این کار

قبل از پخش ویدیو به منوی Tools\Preferences رفته و از قسمت چپ بخش Video را انتخاب نمایید. حال از منوی بازشو Output نوع خروجی را Color ASCII art video output انتخاب نموده و بعد از ذخیره‌سازی تنظیمات، ویدیو را پخش کنید.

اکنون VLC در صفحه‌ای جدید گشوده شده و ویدیو را به صورت کد اسکی رنگی نمایش خواهد داد.

 

شکل 12

 

پخش فایل‌های ویدیویی زیپ شده

همانطور که از عنوان پیداست، VLC قادر است فایل‌های ویدیویی درون فولدرهای زیپ شده را نیز پخش نماید!

 

برای این کار

خیلی ساده VLC را اجرا نموده و از منوی Media\Open File\Browse مسیر فایل زیپ شده (یا نخستین بخش فایل) را معرفی کنید. حال به سادگی ویدیو را پخش نموده و از آن لذت ببرید.

 


[ جمعه 95/7/23 ] [ 1:17 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 151
بازدید دیروز: 140
کل بازدیدها: 1183790