سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات فرهنگی و کامپیوتری قائم رایانه
 

اصولا موضوع عملکرد (Performance) پی سی، مسئله ای است که از کاربری به کاربر دیگر متفاوت است. برای برخی از کاربران، چند ثانیه صبر کردن برای راه اندازی سیستم، امری عادی و قابل تحمل است. اما برخی کابران، ساعت ها روی تکنیک ها و ترفندهای سیستم عامل، وقت صرف می کنند تا چند میلی ثانیه سرعت راه اندازی یک نرم افزار را افزایش دهند.
مهندسان نرم افزار که ویندوز 7 را طراحی کردند، توجه زیادی به استفاده بهینه این سیستم عامل از سخت افزاری که روی آن نصب می شود، نموده اند و البته در این کار موفق هم شده اند. اما واقعیت این است که بروز مشکلات در قدرت عملکرد پی سی بطور غیرقابل اجتناب و حتی غیرقابل انتظاری بروز می کند. علیرغم بهبودهای عملکردی اعمال شده در ویندوز7، هنوز مواقعی پیش می آید که این سیستم عامل همانقدر که احتمالا شما انتظار دارید، سریع کار نمی کند.
بسیاری از حقه های قدیمی که برای بهینه سازی پی سی خود می شناختید، نیز دیگر کار نخواهند کرد، زیرا روش کار ویندوز 7 در مقایسه با نسخه های قبلی سیستم عامل ویندوز، تا حدودی متفاوت است. اگر ویندوز 7 را بر روی یک سیستم قدیمی تر نصب کرده اید، احتمالاً باید سخت افزار داخل پی سی خود را بصورت فیزیکی ارتقاء دهید تا یک بهبود عملکرد چشمگیر را بدست آورید. پیش از آنکه کامپیوتر خود را باز کرده و به خرج کردن پول برای خرید قطعات جدید بپردازید، اقداماتی وجود دارند که می توانید از آنها برای بهینه سازی عملکرد سیستم خود بهره گیری نمایید. هنگامی که یک پی سی مبتنی بر ویندوز7، از یک ماشین سریع و چابک، به یک موجود تنبل و کند تبدیل می شود، می تواند بطور غیر قابل تصوری ناامید کننده باشد. اجرای برنامه های ساده یک عمر طول می کشد و برخی کارهای متداول، در حد خزیدن کند می گردد.
با این حال، معمولاً کارهایی وجود دارند که می توانید برای خروج از این وضعیت انجام دهید. یکی از دلایل کاهش ناگهانی عملکرد سیستم، غالباً بخاطر یک یا چند نرم افزار کاربردی ایجاد می شود که بیش از حد از منابع پردزاشی کامپیوتر شما استفاده می کنند.
در این مقاله با برخی تکنیک ها و روش های دقیق سنجش عملکرد و بهبود قدرت عملکرد پی سی آشنا می شوید.

افزایش سرعت منوها
 

هنگامی که بر روی کلید Start کلیک می نمایید، یک وقفه کوتاه اما قابل احساس پیش از باز شدن منو وجود دارد. انتخاب هر برنامه ای در این فهرست نیز با تأخیر مشابهی همراه است. برای افزایش سرعت باز شدن منوها می توانید منوی Start را باز کرده و سپس فرمان regedeit را در فیلد Search وارد نمایید. کاربران ویندوز XP باید ابتدا گزینه Run را از منوی Start انتخاب کنند. حالا به ورودی HKEY_CURRENT_USER\Control panel\Desktop بروید.
بر روی دسک تاپ کلیک نمایید. حالا در بخش سمت راست پنجره بر روی گزینه MeunShowDelay کلیک راست نموده و سپس گزینه Modify را انتخاب کنید. عدد مربوطه (زمان تأخیر منو) را به مقداری نزدیک 100 کاهش داده و سپس بر روی OK کلیک نمایید.

نظارت بر منابع ویندوز
 

Windows Resource Monitor یکی از ویژگی هایی است که آن را تنها در ویندوز 7 خواهید یافت. این ابزار یک نمای کلی از عملکرد سیستم را به همراه اطلاعات مشروح بلادرنگی درباره میزان استفاده از پردازنده، حافظه، دیسک و شبکه در اختیار شما قرار می دهد. برای اجرای برنامه، به منوی Start رفته و سپس فرمان resmon را در فیلد Search وارد کنید. شما می توانید از این ابزار برای اجرا، توقف، تعلیق و یا ادامه کار پردازش ها و سرویس ها و همچنین عیب یابی برنامه هایی که رفتارهای عجیبی از خود نشان می دهند، استفاده نمایید.
این ابزار، اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد منابع مختلف سیستم شما را در اختیارتان قرار می دهد. صفحه Overview یک نمای خلاصه از وضعیت CPU، درایوهای دیسک سخت، شبکه و حافظه را با نمودارهایی در سمت راست نشان می دهد. بر روی فلش رو به پایین هر یک از نوارهای عنوان کلیک نمایید تا اطلاعات بیشتری درباره برنامه هایی که بیشترین عطش را برای مصرف منابع کامپیوتر شما دارند، مشاهده کنید. برای مشاهده اطلاعات اختصاصی تر، بر روی سایر برگه ها کلیک نمایید.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

اولویت بندی نرم افزارهای کاربردی مهم
 

شما می توانید به ویندوز بگویید که قدرت پردازش بیشتری را به نرم افزارهای کاربردی مورد علاقه تان اختصاص دهد تا نسبت به سایر وظایف اولویت پیدا کنند. یک برنامه را اجرا کرده و سپس Windows Task Manager با فشار ترکیب کلیدهای Ctrl+Alt+Del احضار نمایید (کاربران ویندوزهای Vista\7 همچنین می توانند بر روی Taskbar کلیک راست نموده و سپس گزینه Start Task Manager را انتخاب کنند). به برگه Applications رفته، بر روی نام برنامه مورد نظر خود کلیک راست نموده و سپس گزینه Go to Preocess را انتخاب کنید. حال بر روی Process تعیین شده، کلیک راست نموده و گزینه مورد نظر خود را از منوی Set Priority انتخاب کنید.

حذف Gadget Sidebar
 

اگر از ویژگی Gadgets در ویندوز ویستا استفاده نمی کنید، می توانید با غیرفعال نمودن آن، منابع سیستم خود را آزاد کنید. برای این منظور در پانل کنترل ویندوز گزینه Appearance and Personalization و سپس Windows Sidebar Properties را انتخاب کنید. حالا گزینه Start Sidebar when Windows Starts را غیرفعال نمایید.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

جستجوهای غیرضروری بروزرسانی
 

واقعا هیچ نیاز نیست که Google Software Updater و یا Apple Software Updater بطور مرتب به بررسی وجود نسخه های جدید بپردازند. برای متوقف نمودن برنامه های غیرضروری که به جستجوی بروزرسانی های احتمالی می پردازند، اپلت Administrative Tools را از پانل کنترل ویندوز اجرا کرده و سپس گزینه Task Scheduler را انتخاب نمایید (کاربران XP باید اپلت Task Scheduled Tasks را از پانل کنترل ویندوز اجرا کنند). برای حذف یا تغییر توالی بروزرسانی یک آیتم، بر روی آن کلیک راست نموده و سپس گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

مدیریت واکشی اطلاعات در ویندوز
 

Prefetch و SuperFetch ویژگی هایی در ویندوز هستند که کار آنها دقیقا با نامشان انطباق دارد: واکشی (Fetch) اطلاعات و نرم افزارهای کاربردی که شما احتمالاً به آنها نیاز دارید، پیش از درخواست شما و بارگذاری آنها در حافظه که باعث افزایش سرعت می گردد. شما نیازی ندارید که درباره خود این فرآیند نگران باشید، اما اگر می خواهید کنترل بیشتری را بر روی آن بدست آورید می توانید از TweakPrefetch استفاده کنید، یک ابزار مفید که به شما اجازه می دهد پارامترهای مربوطه را متناسب با نیازهای خودتان مدیریت نمایید.

Windows Mobility Center
 

لپ تاپ ها و نت بوک ها، بیش از همکاران دسک تاپ خود نیازمند دسترسی به ویژگی های معینی در ویندوز نظیر مدیریت توان مصرفی، تنظیم روشنائی نمایشگر، شبکه سازی بی سیم و Sync Center هستند. بجای دسترسی جداگانه به این تنظیمات از طریق پانل کنترل ویندوز، شما می توانید تمام آنها را در یک پنجره واحد داشته باشید. در منوی Start بر روی گزینه Windows Mobility Center کلیک کنید تا این نرم افزار کاربردی اجرا گردد. تنظیمات ارائه شده به پیکربندی نت بوک یا لپ تاپ شما بستگی دارند.

استفاده از چندین پروسس
 

هنگامی که شما بیش از یک فولدر را در مرورگر ویندوز باز می کنید، Windows7 از System Process موجود استفاده می نماید. با وجود آنکه روش مذکور در منابع سیستم صرفه جوئی خواهد کرد، اما به معنای آن است که اگر یک فولدر دچار "Crash" گردد، بقیه نیز احتمالاً به همین سرنوشت دچار خواهند شد. برای باز کردن یک فولدر در یک Process جدید، در حالی که کلید Shift را فشار داده اید بر روی فولدر مورد نظر کلیک راست نموده و سپس گزینه Open in new Process را انتخاب کنید.

Readyboost
 

یقیناً بسیاری از کابران علاقه ای ندارند که PCهای خود را باز کرده و خود را با ارتقاءهای سخت افزاری (برای تقویت عملکرد آن) درگیر نمایند. یک روش برای بهبود عملکرد سیستم، بدون نیاز به چنین دردسرهایی، استفاده از Readyboost است. این ویژگی ویندوز، از یک کلید حافظه USB، برای ارتقاء عملکرد، بهره گیری می کند. Readyboost قادر است این کار را بدون به خطر انداختن اطلاعات شخصی کاربر، در صورت دزدیده شدن Flash USB و یا ریسک از دست دادن اطلاعات در صورت جداشدن غیرمنتظره آن از کامپیوتر، انجام دهد.
تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، این است که تمام مدل های Flash USB بطور یکسانی تولید نشده اند و نمونه ی مورد استفاده شما باید به اندازه کافی سریع باشد تا بتواند تفاوت محسوسی را ایجاد نماید. مایکروسافت معتقد است که ابزار مورد نظر باید قادر به انتقال حداقل 2/5 مگابایت اطلاعات در ثانیه باشد. با این حال، ویژگی مذکور تنها به کلیدهای حافظه USB محدود نمی شود. بعبارت دیگر، اگر یک اسلات کارت حافظه SD بر روی سیستم خود در اختیار داشته باشید که چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد، می توانید از آن برای فعال سازی ویژگی Readyboot بهره گیری نمایید.
برای این منظور کافی است در پنجره Computer بر روی ابزار USB و یا کارت حافظه خود کلیک راست نموده، گزینه Properties را انتخاب کرده و سپس برای مشاهده و پیکربندی تنظیمات مربوطه به برگه ReadyBoost بروید.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

نظارت بر قابلیت اعتماد سیستم
 

مهم ترین گام برای حل مشکلات، این است که علت بوجود آمدن آنها را پیدا کنید. برای این منظور بر روی گوی Start کلیک نموده، عبارت reliability را در فیلد جستجو وارد کنید. بر روی View Reliability History کلیک نمایید تا پنجره Reliability Monitor باز شود. در این پنجره، تاریخچه اخیر فعالیت کامپیوتر شما بصورت یک نمودار با آیکن هایی که نشان می دهند انواع خاصی از وقایع در چه زمان هایی اتفاق افتاده اند، نمایش داده خواهد شد. یک دایره قرمز یا مثلث زرد می تواند نشان دهنده یک مشکل باشد.
بر روی یکی از این آیکن ها کلیک نمایید تا جزئیات بیشتری درباره آن نمایش داده شود. برای مشاهده این موضوع که آیا راه حلی برای مشکل مورد نظر وجود دارد یا خیر، بر روی لینک Check for a solution کلیک نمایید. ممکن است راه حل ها و اصلاحیه های مورد نیاز شما بعدا منتشر شوند و شما می توانید این موضوع را با Action Center (آیکن پرچم در ناحیه Notification Area) بررسی کنید.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

ویژگی شاخص گذاری را غیر فعال نمایید
 

توانایی جستجوی اسناد و سایر فایل ها بر اساس عباراتی که در آنها وجود دارد، راحتی زیادی را برای کاربران فراهم می سازد؛ اما این فرایند به معنای آن است که کامپیوتر شما باید به جستجوی این اطلاعات بپردازد که این باعث کندی عملکرد سیستم می گردد. اگر حاضر هستید از این کمک اضافی صرف نظر کنید، غیرفعال کردن ویژگی شاخص گذاری (Indexing) می تواند به بهبود عملکرد کامپیوترتان کمک نماید. برای انجام این کار ، گزینه Computer را از منوی Start انتخاب کنید. بر روی درایو C: کلیک راست نموده و سپس گزینه Properties را انتخاب کنید.
در برگه General، گزینه Allow files on this drive to have content indexed in addition to file properties "را غیر فعال کرده و سپس بر روی OK کلیک نمایید.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

تنظیمات مصرف برق سیستم
 

هنگامی که شما تنظیمات مصرف برق را پیکربندی می کنید، Windows7 آنها را بر اساس وضعیت تغذیه برق کنونی ذخیره می نماید. اگر در حال استفاده از یک لپ تاپ هستید، هنگامیکه ابزار شما هنوز به یک پریز دیواری متصل است تنظیمات مصرف برق آن را در وضعیتی که برای استفاده از باتری مناسب خواهد بودپیکر بندی نکنید، زیرا در این صورت به محض آنکه لپ تاپ از پریز دیواری جدا شود، تنظیمات انجام شده توسط شما با تنظیمات وضعیت کار با باتری جایگزین خواهند شد. این مسئله از اهیمت بالایی برخوردار است، زیرا حالت Power Saver سرعت پردازنده شما را کاهش می دهد.
این کار می تواند باعث شود که کامپیوتر شما بسیار کند به نظر برسد، حتی با وجود آنکه هیچ مشکلی ندارد. بنابراین، حالت Power saver را پیش از جدا نمودن لپ تاپ خود از پریز دیواری فعال نکنید. برای مشاهده اینکه آیا لپ تاپ شما به تغذیه برق شهری متصل است یا خیر، بر روی آیکن تغذیه برق در ناحیه Notifacation Area دوبار کلیک نمایید. شما می توانید هنگامی که لپ تاپ با تغذیه باتری خود کار می کند، اینترفیس Area Glass را نیز غیر فعال نمایید تا صرفه جویی بیشتر در مصرف توان باتری صورت گیرد.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

حذف جنبه های تجملی سیستم
 

به طور پیش فرض، Windows7 از یک محافظ صفحه نمایش استفاده نمی کند. شما نیز می توانید این تنظیمات را حفظ نموده و برای خاموش کردن صفحه نمایش در مواقعی که از سیستم خود استفاده نمی کنید، بر گزینه های مصرف برق تکیه داشته باشید. بسیاری از Screensaver های تزئینی (خصوصا انواعی که دارای افکت های سه بعدی هستند)، فشار اضافه ای را بر کامپیوتر شما تحمیل می کنند. این وضعیت نه تنها باعث مصرف شدن برق بیشتری می گردد، بلکه می تواند از انجام بسیاری از کارهای نگه داری پشت صحنه که ویندوز 7 آنها را در هنگام بیکاری کامپیوتر شما انجام می دهد نیز جلوگیری نماید. یک مورد استثنا برای قاعده فوق الذکر این است که بخواهید کامیپوتر شما در مواقعی که مورد استفاده قرار نمی گیرد، قفل شود. در چنین شرایطی بر روی گوی Start کلیک نموده، عبارت Screensaver را در فیلد جستجو وارد کرده و سپس کلید Enter را فشار دهید.
از منوی dropdown گزینه Blank را انتخاب نموده و سپس گزینه On resume, display logon screen option را انتخاب کنید. برای اعمال تنظیمات جدید خود بر روی ok کلیک نمایید.

مدیریت وظیفه
 

Task Manager یک ابزار قدرتمند و در عین حال سهل الاستفاده که در ویندوزهای XP/Vista/Win7 پیاده سازی گردیده است. این ابزار با تأمین اطلاعات مشروح درباره کاری که کامپیوتر شما در هر لحظه معین انجام می دهد، به شما اجازه خواهد داد تا مشکلات را شناسایی کرده و نرم افزارهای کاربردی یا رویه هایی که از کنترل خارج شده اند را ببندید.
شما می توانید از این ابزار در مواقعی که کامپیوترتان شدیدا کند شده است، استفاده کنید؛ اما در عین حال می توانید از آن برای نظارت بر مواردی نظیر استفاده از حافظه در یک دوره زمانی نیز بهره گیری نمائید. اگر Task Manager آشکار نماید که تقریبا همه حافظه کامپیوتر شما استفاده شده، شاید بیانگر این واقعیت باشد که دیگر زمان ارتقاء سیستم شما رسیده است.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

شما می توانید Task Manager را به شیوه های مختلفی باز کنید. یکی از این روش ها، فشار دادن ترکیب کلیدهای Ctrl Shift و Ecs است (کلیدهای Ctrl و Shift را نگهداشته و سپس بر روی Escape ضربه بزنید). شما همچنین می توانید بر روی یک بخش خالی از Taskbar کلیک راست نموده و سپس گزینه Task Manager را انتخاب کنید. در ویندوز XP، فشار دادن ترکیب کلیدهای Ctrl,Alt و Delete نیز باعث اجرای Task Manager می شود. فشار این ترکیب کلید در ویندوزهای ویستا و Windows7، ابتدا شما را به یک صفحه جدید خواهد برد که در آن، Task manager یکی از گزینه های فهرست ارائه شده است.
پنجره Task manager دارای برگه های متعددی است. البته ما قصد داریم که به موارد اصلی پرداخته و بر روی برگه های Applications, Processes و Preformance تمرکز نمائیم.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

برگه Applications تمام برنامه های فعال بر روی PC شما را فهرست می کند. در کنار هر ورودی، وضعیت نرم افزار دیده می شود که معمولاً بصورت Running (خوب) یا Not Responding (نه چندان خوب) ذکر می گردد.
برگه Processes با نمایش این اطلاعات که کدام وظایف ایجاد شده توسط برنامه ها و ویندوز در حال استفاده از منابع سخت افزاری کامپیوتر شما هستند، همه چیز را یک قدم جلوتر می برد. در اینجا، شما وظایف مرتبط با برنامه های فهرست شده در برگه Applications و همچنین هر چیزی که در پشت صحنه در حال اجرا است را خواهید دید. پنج ستون، در برگه Processes دیده می شوند. اولین ستون (Image Name) نام پروسس های جاری را نشان می دهد. این نام ها همیشه چندان معرفی کننده به نظر نمی رسند، اما یک نگاه به ستون Deion در ویندوز ویستا یا Windows7 می تواند این مشکل را تا حدودی برطرف سازد. کاربران XP چنین ستونی را در اختیار ندارند.
ستون های CPU و Memory بطور اخص بسیار مفید هستند، زیرا می توانند پروسس های تشنه ی منابع سخت افزاری را شناسایی نمایند.
ستون CPU نشان می دهد که چند درصد از وقت پردازنده شما توسط هر یک از Taskها مورد استفاده قرار می گیرد. تمام برگه های داخل Task Manager می توانند براساس هر یک از ستون های قابل دسترسی در آنها مرتب سازی شوند. برای مشاهده تمام پروسس ها در حالی که براساس میزان استفاده از CPU مرتب شده اند، یک بار بر روی عنوان ستون CPU کلیک نمائید. کلیک دوم بر روی همین عنوان باعث می شود که ترتیب معکوس گردد. این فهرست خودش را بروزرسانی خواهد کرد، یعنی ورودی ها برحسب تغییرات میزان استفاده از پردازنده به بالا یا پائین جابجا می شوند.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

در حالیکه پنجره Task Manager هنوز باز است، یک نرم افزار کاربردی نظیر Windows Media Player را اجرا کنید. در هنگام بارگذاری برنامه، به یک ورودی جدید که تقریبا در بالای فهرست پردازش ها ظاهر می شود و میزان استفاده آن از CPU از اکثر وظایف دیگر بیشتر است، توجه داشته باشید. پس از اتمام بارگذاری، برنامه به پائین فهرست منتقل خواهد شد.
در اکثر مواقع، یک ورودی که با نام "System Idle Process" مشخص گردیده در بالای فهرست شما دیده می شود. این ورودی صرفاً مشخص می کند که چه میزان از قدرت پردازش سیستم شما برای استفاده سایر وظایف قابل دسترسی است. برای مثال، کامپیوتری که به تازگی با ویندوز بوت شده و هیچ برنامه دیگری را اجرا نمی کند، می تواند یک System Idle Process با میزان مصرف CPU معادل 99 درصد را نمایش دهد، زیرا در حال انجام هیچ کاری نیست.

استفاده از حافظه
 

ستون Memory نیز به شیوه مشابهی کار می کند، اما به جای استفاده از پردازنده، میزان حافظه مورد استفاده هر یک از پروسس ها را نمایش می دهد. میزان استفاده اکثر پروسس ها از حافظه، کمتر از 10000 کیلوبایت (10 مگابایت) است و بطور کلی نیازی نیست که درباره آنها نگران باشید. با این حال، اگر PC شما عملکرد کندی دارد و پروسسی را در این فهرست مشاهده می کنید که میزان استفاده آن از حافظه بیشتر از سایرین است، می توانید موضوع را بررسی نمائید.
برای مشاهده عملی استفاده از حافظه، یک پنجره Internet Explorer را باز کنید. حالا در داخل Task Manager برگه Processes را براساس ستون Image Name مرتب نموده و پروسس با نام iexplorer.exe را پیدا کنید. اگر میزان استفاده این برنامه از حافظه را در ستون Memory بررسی نمائید. حالا یک برگه جدید را در پنجره Internet Explorer باز کرده و آن را به یک سایت وب هدایت نمائید. هر بار که برگه جدیدی را به Internet Explorer اضافه نموده و صفحه وبی را در آن باز می کنید، مقدار استفاده آن از حافظه نیز افزایش خواهد یافت. ما 8 برگه را در یک پنجره مرروگر باز کردیم که در نتیجه میزان استفاده آن از حافظه به 220 مگابایت رسید.
اگر PC شما عملکرد روانی دارد، استفاده این مقدار حافظه توسط یک نرم افزار کاربردی واحد، جای هیچ نگرانی نخواهد داشت. با این حال، همیشه مراقب ارقام CPU Usage و Physical memory در نوار پایئنی پنجره Task manager باشید؛ زیرا نشان می دهند که مجموعا چند درصد از منابع پردازنده و حافظه شما مورد استفاده قرار گرفته اند. اگر یگی از آنها برای مدت طولانی در نزدیکی 100 درصد قرار گرفته، شاید وقت آن رسیده باشد که اقدامی انجام دهید.

مشکلات عملکردی
 

در کنار سطح جاری استفاده از پردازنده و حافظه، برگه Performance نیز اطلاعاتی را از تاریخچه اخیر سیستم شما تأمین کرده و نشان می دهد که در طول چند دقیقه گذشته چه میزان از هر یک از منابع سیستم شما مورد استفاده قرار گرفته اند. اگر PC شما دارای یک پردازنده دوهسته ای باشد، پنجره CPU Usage History به دو ناحیه تقسیم می شود. این نواحی نشان می دهد که هر یک از بخش های تراشه شما چقدر کار می کنند. هنگامی که Task Manager در حال اجرا است، یک مربع کوچک سبزرنگ در بخش Notification Area در گوشه پائین و سمت راست Taskbar ویندوز قرار می گیرد.
این یک نسخه کوچک از نمودار CPU Usage است که در برگه Preformance قرار دارد و می توانید از آن به عنوان یک راهنمای سریع برای تعیین میزان فشار کاری پردازنده خود استفاده کنید.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

استفاده عملی از اطلاعات
 

اما چگونه می توان عملا از این اطلاعات استفاده کرد؟ دفعه بعدی که PC شما با کندی عملکرد مواجه شد، Task Manager را اجرا کنید. ابتدا به مواردی که در برگه Applications فهرست شده اند، توجه کنید. اگر PC شما به کندی کار می کند و یک ورودی با وضعیت Not Responding در این فهرست دیده می شود، احتمالاً مشکل به همان نرم افزار کاربردی مربوط است. پیش از ادامه کار، بهتر است کمی صبر کنید زیرا بعضی از برنامه ها بطور موقتی منجمد (Freeze) می شوند، اما پس از مدت کوتاهی دوباره به زندگی برمی گردند.
اگر وضعیت پس از یکی دو دقیقه به حال عادی برنگشت، بر روی ورودی برنامه در برگه Applications کلیک راست نموده و از فهرستی که ظاهر می شود، گزینه End Process را انتخاب کنید. به این ترتیب، برنامه از فهرست ناپدید شده (که نشان دهنده خاتمه اجرای آن است) و یا یک جعبه محاوره ای جدید ظاهر می گردد که از شما می خواهد خاتمه دهی برنامه مورد نظر را تایید کنید (این جعبه محاوره ای معمولا زمانی ظاهر می شود که برنامه مربوطه منجمد شده باشد).
برای تایید این موضوع که می خواهید برنامه مورد نظر بسته شود، بر روی کلید Close Now کلیک نمایید. در این حالت ممکن است شما اسناد باز خود در برنامه مورد نظر را از دست بدهید.
اگر تمام برنامه های لیست شده در برگه Applications بطور طبیعی در حال اجرا هستند؛ بر روی برگه Performance کلیک نمایید تا ببینید که پردازنده و حافظه سیستم شما در چه وضعیتی قرار دارند. یک نشانه قطعی وجود مشکل، زمانی است که شاخص CPU Usage در سمت چپ مقادیری نزدیک به 100درصد را نشان دهد. نگاهی به پنجره CPU Usage History بیندازید، اگر یک اوج ناگهانی تا 100 درصد در میزان استفاده از CPU دیده می شود، احتمالاً یک برنامه واحد باعث ایجاد مشکل گردیده است.
اگر میزان استفاده از پردازنده نزدیک به ظرفیت کامل آن نیست، به شاخص Memory توجه کنید. اگر این شاخص نشان می دهد که حافظه آزاد چندانی برای شما باقی نمانده، مشکل احتمالاً به این مسئله مربوط می شود که یک برنامه واحد بیش از حد از حافظه استفاده می کند و یا اینکه تعداد بیش از حدی از برنامه ها بطور همزمان باز شده اند.
برای اقدام، بر روی برگه Processes کلیک نمایید. اگر شاخص CPU Usage در برگه Performance نزدیک به 100درصد بوده است، فهرست پروسس ها را براساس ستون CPU مرتب کنید. حالا به چند ورودی اول و میزان استفاده آنها از پردازنده توجه نمائید. بسیار مهم است که هیچ پردازشی را پیش از تحقیق درباره کاری که انجام می دهد، از کار نیندازید. در عین حال، اگر یک پردازش از منابع بیش از حدی استفاده می کند، ممکن است مجبور شوید آن را متوقف کنید. برای خاتمه دادن به کار یک پردازش نافرمان؛ بر روی آن کلیک راست نموده و سپس گزینه End Process را انتخاب کنید.
اگر هیچ پروسسی در حال استفاده از بخش عمده ای از ظرفیت پردازنده شما نیست، فهرست را براساس ستون Memory مرتب کنید. باز هم اگر یک پروسس بسیار بیشتر از سایرین از حافظه سیستم شما استفاده می کند، می تواند دلیل ایجاد مشکلات کندی سیستم شما باشد. اگر هیچ پروسس منفردی در حال بلعیدن حافظه شما نیست، احتمالا کندی عملکرد به این دلیل است که حافظه کافی بر روی کامپیوتر شما نصب نشده. ارتقاء حافظه سیستم کار چندان دشواری نیست و شما با کمی دقت می توانید خودتان این کار را انجام دهید.
ما تلاش کرده ایم تا شناختی از اصول Task Manager را در این قسمت از مقاله ارائه کنیم، اما باید بر این نکته بسیار مهم تأکید داشته باشیم که شما باید با احتیاط و دقت کامل از آن استفاده نمائید. سخت افزار PC شما بخاطر استفاده از Task Manager آسیب نخواهد دید، اما هنگامی که یک نرم افزار کاربردی یا پردازش را متوقف می کند، تمام داده های ذخیره سازی نشده مرتبط با آن از دست خواهند رفت. بنابراین بهتر است از Task Manager تنها بعنوان آخرین پناهگاه استفاده کنید. اگر مشکوک هستید که یک برنامه باعث کندی اجرای ویندوز گردیده است، بستن برنامه مورد نظر با استفاده از شیوه های روزمره (نظیر کلیک بر روی x قرمز رنگ کوچک در گوشه بالا و سمت راست پنجره) را پیش از متوسل شدن به Task Manager برای قطع فعالیت آن امتحان کنید.
در عین حال، ما همچنین توصیه می کنیم که در هنگام انتخاب آیتم ها برای متوقف نمودن آنها در برگه Processes یا Services (که تنها در ویندوز ویستا یا ویندوز7 قابل دسترسی خواهد بود) کاملا دقت داشته باشید. پیش از متوقف نمودن یک آیتم، مطمئن شوید که می دانید ورودی مورد نظر چیست. یک جستجوی اینترنتی برای نام سرویس و یا پردازش مورد نظر معمولا وظیفه آن را برای شما مشخص خواهد کرد. متوقف نمودن پروسس و یا سرویسی که سایر برنامه ها به آن متکی هستند، می تواند باعث ناپایدار شدن ویندوز شما گردد. با این حال اگر از Task Manager با احتیاط استفاده کنید، می توانید خیلی زود دوباره PC خود را به پرواز درآورید.

روش های افزایش و بهبود عملکرد ویندوز 7 (1)

منبع:بزرگراه رایانه 135
ادامه دارد...


[ سه شنبه 89/9/2 ] [ 11:17 عصر ] [ مهدی صادقی حسن آبادی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ به خدمات فرهنگی قائم رایانه تعلق دارد که در 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است. ارائه دهنده: کلیه خدمات رایانه ای و اینترنتی ، مهرسازی مشاوره ، طراحی و چاپ ،لوازم اداری و لوازم التحریر نرم افزار ،سخت افزار، بازی ، فروش ویژه رایانه و لپ تاپ (به صورت نقد و اقساط) نمایندگی رسمی ایرانسل و رایتل عرضه عمده: سی دی، دی وی دی،فلاپی، کاغذ، باطری نمایندگی رسمی فروش ایرانسل تلفن: 03127532552 09133863408 -09139087269 -09139087265 03127592313 صادقی شماره فاکس: 03127533760 اصفهان.حسن ابادجرقویه.خیابان آزادی پست الکترونیک: mahdis520@chmail.ir ghaemrayane@yahoo.com کانال تلگرام فروشگاه قائم رایانه https://t.me/ghaemr
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 75
بازدید دیروز: 45
کل بازدیدها: 1200342